Hands-on preview: Assassin's Creed: Origins
Assassin's Creed: Origins
Vorig jaar verscheen er voor het eerst in jaren geen nieuw deel in de reeks van Assassin’s Creed. Er was een beetje moeheid opgetreden bij het publiek en ook Ubisoft vond tijd om de reeks een beetje rust te geven. Dit jaar maakt ze echter een comeback met Assassin’s Creed: Origins, waarin we helemaal terug naar de oorsprong van de helden gaan en daarvoor moeten we blijkbaar naar Egypte trekken.
In Assassin’s Creed: Origins kruip je in de huid van Bayek. Hij is een Medjay, een soort lokale sherrif of politieman in Egypte tijdens de regeerperiode van de laatste farao van Egypte, Cleopatra VII. Ja, het gaat hier over de bekende Cleopatra, waardoor we ook meteen een link kunnen leggen naar Rome. Veel meer hebben we momenteel nog niet te vertellen over het verhaal en dat is maar goed ook. Zoiets ontdekken we liever wanneer we de volledige game kunnen spelen.
Bayek is in wezen de allereerste Assassin, waardoor hij net als zijn latere opvolgers ook beschikt over Eagle Vision. Sterker nog, hij lijkt de uitvinder te zijn van het systeem, want de manier waarop hij het gebruikt is nog veel eenvoudiger. Bayek gebruikt immers letterlijk een adelaar. Als speler kan je Senu, zo heet de vogel, de lucht in sturen en zelf besturen. Ondertussen kan je interessante plekken aanduiden en vijanden taggen. Om het allemaal wat eenvoudiger te maken, kan je Senu ook even stil laten hangen in de lucht om even alles rustig te bekijken.
Die nieuwe Eagle Vision houdt in dat je voor de start van missies een duidelijk beeld kan krijgen over de situatie, maar dat je het minder eenvoudig kan gebruiken wanneer je midden in de actie zit. Vroeger kreeg je immers gewoon een overlay op je scherm, waardoor je snel kon wisselen tussen normaal zicht en Eagle Vision. Je kon ondertussen dan gewoon blijven bewegen. Nu ben je echter volledig kwetsbaar en heb je geen controle meer over Bayek wanneer je met Senu aan de slag bent.
Naast de nieuwe Eagle Vision is ook de combat aangepakt in Assassin’s Creed: Origins. Opnieuw is er geprobeerd om het allemaal een stuk dynamischer te maken. De belangrijkste verandering daarin is de manier waarop wapens schade toebrengen. Dat gebeurt nu in 360 graden. Dat wil zeggen dat wanneer jij of een vijand bijvoorbeeld een pirouette draait terwijl je een zwaard uitsteekt, dat alles wat je raakt ook schade wordt toegebracht.
Het lijkt een eenvoudig extraatje, maar het zorgt er wel voor dat je voorzichtiger moet zijn in de buurt van vijanden. Langs de andere kant krijg je ook de mogelijkheid om meerdere vijanden tegelijk aan te vallen, iets dat toch wel ontbrak in de voorgaande games. Je zal ook tactischer moeten vechten, want in tegenstelling tot de voorgaande games moet je ook dicht genoeg bij je vijanden staan om ze te kunnen raken.
In Origins is er ook een bredere variatie aan wapens aanwezig, waarbij de boog van Bayek misschien wel de meest opvallende is. Die kan je gebruiken om vijanden van op afstand aan te vallen, maar kan je ook in brand steken om bommen te laten ontploffen of afleidingen te creëren. Tijdens onze speelsessie staken wij zo de kooi van een tijger in brand, waarna die kon ontsnappen en al enkele vijanden kon bezighouden.
Daarnaast werd ook het RPG-element in Assassin’s Creed: Origins uitgebreid. Zo is er een craftingsysteem aanwezig, waarbij je grondstoffen moet verzamelen om je wapens en andere items te upgraden. Je kan ook ability points verdienen om je skill tree uit te bouwen. Die is verdeeld in drie onderdelen: Master Warrior, Master Hunter en Master Seer. Elk van die drie onderdelen focussen op een ander deel van de gameplay.
We moeten het ook even over de wereld van Assassin’s Creed: Origins hebben. Die beslaat de volledige oppervlakte van Egypte, dat bestaat uit dorpen, steden en flink wat woestijngebied. Daarin leven een pak NPC’s, die allemaal hun eigen leven leiden. Daardoor moet er meer beweging in de spelwereld zitten.
Er is ook een dag- en nachtcyclus aanwezig, waardoor je bepaalde missies ook ’s nachts kan uitvoeren. Je kan ook te allen tijde de tijd vooruit spoelen, als je liever in het donker aan de slag gaat. Je kan ook onderwater aan de slag gaan om bijvoorbeeld schatten te vinden. Je moet dan wel rekening houden met de dieren die in het water leven en niet altijd even vriendelijk zijn.
Ook de woestijn is een gevaarlijke plek. Bayek is immers niet immuun voor de hitte en het gebrek aan water. Als je te lang in de woestijn blijft, dan zal je na een tijdje minder goed presteren. Zoek je niet snel genoeg de beschutting van een dorp, dan verlies je het bewustzijn en zal je wakker worden ergens in een dorpje.
Tot slot een kort woordje over het klimmen in Assassin’s Creed: Origins. Dat blijft één van de belangrijkste aspecten van de gameplay en Bayek is echt een volleerde klimmer. Hij klimt sneller dan het geval was in andere games en hij kan ook vrijwel alles beklimmen. Kom je voor een rotswand te staan, dan is dat voortaan dus geen enkel probleem meer. Het maakt de gameplay een stuk sneller en veel aangenamer.