Hands-on preview: Absolver
Absolver
Op E3 kom je niet enkel de grote games tegen. Terwijl we in L.A. zijn proberen we ook altijd enkele kleinere titels te bekijken, zoals Absolver van ontwikkelaar Sloclap, dat wordt uitgegeven door Devolver.
Absolver is een online multiplayer combat game, waarin alles draait rond meleegevechten. Het doel van de game is om uit te groeien tot een Absolver, een lid van een elitegroep die onder leiding staat van de Guides, de heersers over Ahal Empire. Als Prospect zal je echter eerst jezelf moeten bewijzen.
In Absolver krijg je de vrijheid om de wereld te ontdekken en onderweg ook andere spelers tegen te komen. Daarbij komt een belangrijk sociaal aspect kijken, want niet elke andere speler die je tegenkomt, is je vriend of je vijand. Dat beslis je volledig zelf. Wanneer je iemand tegenkomt, kan je een alliantie sluiten en samen op pad gaan of gewoon onmiddellijk het gevecht aan gaan.
Samenwerken is belangrijk om een aantal computergestuurde vijanden in de wereld te verslaan, maar het is ook nodig om af en toe onderling wat knokpartijen uit te vechten. In Absolver kan je immers enkel nieuwe moves leren door ze tegen je gebruikt te krijgen. Vecht je vaak genoeg tegen een bepaald soort vijand, dan leer je hoe hij te werk gaat en kan je zijn moves ook gebruiken.
Het leren van die nieuwe moves is misschien wel het belangrijkste in Absolver, want als speler kan je zo verschillende ‘fight decks’ uitbouwen. Daarin kan je zelf kiezen welke moves je aan elkaar koppelt om je vijanden aan te vallen. Elke speler kan zo een volledig eigen stijl ontwikkelen.
Tijdens gevechten moet je ook op een aantal andere aspecten letten. Om te beginnen beschik je over een staminabalk en is het dus niet mogelijk om zomaar constant te blijven aanvallen. Daarnaast is ook de richting van je aanvallen belangrijk. Elke beweging kan je enkel uitvoeren wanneer je de juiste beginpositie hebt en de eindpositie van een aanval kan anders zijn dan de beginpositie. Om goede combinaties uit te voeren, zal je daar dus goed op moeten letten. Bovendien is ook timing bijzonder belangrijk, want als je op het juiste moment op de knop drukt, dan gebeuren je aanvallen sneller, krijg je wat stamina terug en haal je dus de bovenhand ten opzichte van je tegenstander. Tot slot heeft ook elke verschillende klasse in Absolver zijn eigen speciale vaardigheid.
Dat maakt van de gevechten in Absolver een tactisch spelletje dat een klein beetje vergeleken kan worden met games als For Honor, maar langs de andere kant toch ook weer niet. Het kiezen van de juiste kant om aan te vallen en te verdedigen is ook hier aanwezig, maar het hele systeem lijkt wel net iets dieper te gaan vanwege het groot aantal moves dat je kan leren en de manier waarop je die zelf aan elkaar kan koppelen.
Om het aanleren van nieuwe moves nog een beetje eenvoudiger te maken, beschikt Absolver nog over een paar extra opties. Om te beginnen kunnen sterke spelers een soort school oprichten, waar spelers naartoe kunnen gaan om te leren hoe die vechten. Het aanleren gaat zo al een stuk sneller en bovendien heb je als speler dan ook iets meer controle over wat je leert. Er zijn ook enkele PvP-modes aanwezig, waar je tegen andere spelers kan vechten. Dat zijn ook de perfecte manieren om je nieuwe fight decks uit te testen en aan te leren.
In Absolver vecht je trouwens niet enkel met je eigen vuisten, je kan ook zwaarden te pakken krijgen. Die doen een stuk meer damage dan gewone vuisten, maar kunnen ook kapotgaan. Je tegenstander kan het kleinood ook uit je handen slaan, waarna hij het zelf tegen je kan gebruiken. Kijk dus goed uit wanneer je een zwaard besluit boven te halen, want het kan wel eens slecht aflopen.