Dragon Ball FighterZ
Dragon Ball FighterZ
Fighting games zijn er al in overvloed, maar dat wil niet zeggen dat ontwikkelaars niet af en toe een poging wagen om iets nieuws op de markt te brengen. Vaak is het dan sterk afhankelijk van de ontwikkelaar of die nieuwe game een succes kan worden. Wanneer een ontwikkelaar als Arc System Works, vooral bekend van BlazBlue, zich achter Dragon Ball FighterZ zet, dan weet je dat het wel eens goed kan aflopen.
De invloed van Arc System Works is dan ook vanaf het eerste moment merkbaar bij Dragon Ball FighterZ. De grafische stijl en de pure chaos op het scherm zijn het handelsmerk van de ontwikkelaar en al jaren een beproefd concept. Visueel spat Dragon Ball FighterZ dan ook van het scherm. Daarbij werd ook de belofte uitgesproken dat de volledige game in 1080p en tegen minstens 60fps zal gespeeld kunnen worden. Geen onbelangrijke uitspraak bij een fighting game, waar alles afhangt van reflexen en goede timing.
De volledige game werd gemaakt in 2.5D, waardoor bepaalde aanvallen vanuit andere invalshoeken kunnen worden getoond, wat het allemaal nog wat spectaculairder moet maken. Bovendien zijn zowel de Engelse als de Japanse stemmen aanwezig en kan je zelf kiezen welke je het liefste hoort. Iedereen kan dus aan de slag met de Goku, Frieza en Vegeta die hij of zij kent.
In Dragon Ball FighterZ neem je het niet tegen elkaar op in 1vs1-gevechten, maar wel steeds met drie vechtersbazen aan elke kant. Dat brengt een aantal tactische aspecten met zich mee. Om te beginnen kan je je minder focussen op de kwaliteit van één personage, maar moet je er al minstens drie goed leren kennen. Aangezien ons werd beloofd dat elk personage zijn eigen stijl heeft, krijg je zo al een game die iets moeilijker onder de knie te krijgen is.
Ondanks die diepe gameplay geloven de makers dat de game voor iedereen toegankelijk is en niet enkel is weggelegd voor de specialisten van het genre. Toch zal je wat tijd spenderen aan het uitvogelen van de verschillende aanvallen en speelstijlen. Zo hebben gamers die hun tijd in Dragon Ball FighterZ steken toch steeds een voordeel ten opzichte van de button mashers.
Daarnaast bevat Dragon Ball FighterZ ook de Z Assist. Daarmee kan je snel de hulp inroepen van één van je teamgenoten om een extra aanval uit te voeren. Die kan je dan zelf opvolgen met een combo om zo je tegenstander flink wat klappen te geven en het voordeel in het gevecht te krijgen.
Een ander belangrijk aspect dat ook in de game werd verwerkt, zijn de luchtgevechten. In het bronmateriaal van de game gebeuren gevechten immers nogal vaak meters boven de grond en dat is in Dragon Ball FighterZ niet anders. Wanneer je een tegenstander de lucht in lanceert, moet je niet langer wachten tot die terug beneden is, maar kan je hem gewoon volgen. Dat moet niet enkel voor spectaculaire gevechten zorgen, maar moet ook het tempo flink verhogen, omdat je altijd en overal een aanval kan aangaan.