Hands-on: Gran Turismo Sport
Gran Turismo Sport
Het is alweer een hele tijd geleden sinds Gran Turismo 6 het daglicht zag. Meer dan drie jaar zijn er al verstreken sinds de reeks haar zwanenzang op de PlayStation 3 zong. Hoewel velen verwachtten dat het spel snel een port zou zien op de nieuwste Sony-console, die bij de release van GT6 al in de rekken lag te blinken, kwam er daarvan nooit iets in huis. In de plaats daarvan kwam Polyphony Digital in 2015 met de aankondiging van Gran Turismo Sport. Terwijl de release origineel voorzien was voor eind 2016, kunnen we intussen alleen nog maar hopen dat de almaar schuivende releasedatum nog in 2017 zal liggen. Wat we gelukkig wel al weten door met de closed bèta aan de slag te gaan, is dat het spel tenminste geen hoax is.
Afgaand op het spelmenu, dat grotendeels bestaat uit knoppen die in de bèta nog inactief zijn, staat er nog een pak meer in de steigers dan waar we nu al mee aan de slag konden. De modus die in de bèta is opengesteld schotelt op dagbasis 3 verschillende races voor waar je heel de tijd door kwalificatierondjes kunt draaien. Tijdens een vast tijdsslot van een uur worden de eigenlijke races dan online uitgevochten, waarmee we meteen het nieuwe matchmaking-systeem in werking zagen treden.
Bij ongeveer 2 pogingen op 10 eindigden we tijdens onze testsessies met foutboodschappen die een connectieprobleem met de servers aangaven, maar voor de ruime meerderheid liep de online-code wel vlekkeloos. Meer zelfs, eens we in de lobby van de race geraakten werden we nooit met technische problemen geconfronteerd. Het matchmaken zelf maakt al gebruik van het dubbele DR/SR-systeem dat in Gran Turismo Sport wordt geïntroduceerd. De Driver Rating (DR) geeft, op basis van je kwalificatietijd, aan in welke snelheidsgroep je belandt. Die informatie wordt gecombineerd met een Sportsmanship Rating (SR), die weergeeft hoe sportief je rijdt en heeft als voornaamste doel om het rijplezier te verhogen door je te laten uitkomen tegen tegenstanders die er dezelfde rijstijl als jij op nahouden.
Die laatste feature is zeker welgekomen om te vermijden dat je continu geplaagd wordt door opponenten die spelen alsof ze een Demolition Derby aan het rijden zijn, maar staat evenwel nog niet op punt. Wanneer je zelf een aanrijding veroorzaakt of het circuit verlaat, gaat je SR zoals verwacht naar beneden. Toch neemt je score soms ook een duik wanneer je zelf een stevige tik moet incasseren van een wagen die jouw bolide als een mobiele vangrail gebruikt. We hopen en vermoeden dat dit soort ongemakken op basis van de bètatest nog verder zullen worden verholpen.
Een ander probleem waar we last van hadden is het feit dat de wagens aanvoelen alsof ze over het asfalt zweven. De uitdaging van elke ontwikkelaar bij het maken van een racegame is om de physics van een auto in een game doen aanvoelen alsof je met een controller een echte bolide onder de knoet moet houden, terwijl je banden zich in de weg vastbijten. Gran Turismo Sports heeft volgens ons nog vrij veel werk voor de boeg wat dit aspect van het spel betreft, omdat de game te weinig feedback geeft via de camera, de rumble of het geluid over hoe dicht je tegen de limiet aan het rijden bent. Het ontdekken van ideale rempunten of rijlijnen doorheen bochtenpartijen voelt daarom onnatuurlijker aan dan wat we van enkele andere recente racegames zijn gaan verwachten. Zelfs het manueel schakelen laat te wensen over door een gebrek aan voldoende motorgeronk.
Waar weinig haperingen in zitten is de grafische engine. In deze fase van de ontwikkeling van de game is het niveau van detail van de visuals al vrij hoog. De wagens zien er schitterend uit, met vooral de licht- en schaduweffecten in de hoofdrol. Doordat we alleen maar bij goed weer kunnen rijden in de bèta hebben we nog het raden naar hoe het spel er bij regenweer zal uitzien, maar de glinsterende zoneffecten tussen bomen en op het water zijn alleszins veelbelovend. Ook de animaties van de supporters en officials naast het circuit zijn in detail aangepakt, tot de kleur van de wapperende vlaggen waar die laatsten in bepaalde racesituaties mee aan het zwaaien zijn. Al dit lekkers loopt aan de strakke 60fps die we van Polyphony Digital zijn gaan verwachten.
Toch is het visuele spektakel niet helemaal overtuigend, want hoewel het spel geen port is van GT6 zou je haast gaan geloven van wel. Gran Turismo Sport voelt niet heel anders aan dan zijn voorganger op PS3, wat toch wel beneden onze verwachtingen is - vooral als je bekijkt wat games als Project CARS en aartsrivaal Forza al wisten te puren uit de nieuwe generatie consoles. Ook wat de audio betreft heeft de bèta ons nog niet helemaal weten te overtuigen. We verwezen al naar de problemen bij het manueel schakelen, maar zoals wel vaker in de GT-reeks zijn het bij uitbreiding de motorgeluiden in het algemeen die te weinig differentiëren tussen wat we verwachten van een bulderende V12 en een sportieve middenklasser.