Hands-on: For Honor bèta
For Honor
[gespeeld op PS4]
Een oorlog van meer dan 1.000 jaar heeft grote verwoesting aangebracht. Drie volkeren - de ridders, de samoerai en de vikings - vechten al jaren een bloederige strijd uit, al hebben ze ondertussen geen idee meer waarom. De macht verschuift steeds opnieuw, maar nooit krijgt één groep echt de bovenhand. Nu is het aan jou om de strijd te vervoegen. Je weet niet waarom, maar je doet het voor de eer.
Dat is zo een beetje de achtergrond die je krijgt wanneer je met de bèta van For Honor aan de slag gaat. Waarom je op dat slagveld staat, is niet belangrijk. Het is wel cruciaal dat jij als overwinnaar het strijdtoneel verlaat.
In de bèta van For Honor krijg je de mogelijkheid om in drie verschillende modi aan de slag te gaan: 1vs1, 2vs2 en Dominion. Die eerste twee spreken natuurlijk volledig voor zich. Je gaat alleen of met een vriend de strijd aan met één of twee andere vechters. Daarbij kan je ook kiezen om te strijden tegen AI-gestuurde opponenten of tegen mensen van vlees en bloed. De opzet blijft altijd hetzelfde: het team dat overleeft, is de winnaar. Daarbij wordt er wel steeds gewerkt naar een best-of-5.
Dominion is een beetje ingewikkelder. Hier nemen twee teams van vier spelers het tegen elkaar op. Ze worden op een map geplaatst met drie zones die veroverd moeten worden. Zolang een zone in je macht is, krijgt je team punten. Zodra één team 1.000 punten verzameld heeft, ‘breekt’ het andere team en is het tijd voor sudden death. Vanaf dan zijn er voor het gebroken team geen respawns meer en moet het andere team alle vijanden een kopje kleiner maken.
Dat zorgt voor bijzondere spannende momenten, want het is ook mogelijk om het aantal punten opnieuw te laten dalen door zones opnieuw te veroveren en in bepaalde gevallen is het zelfs zo dat beide teams meer dan 1.000 punten verzamelen. Vanaf dan draait alles rond de vechtkunsten van de spelers op de map.
Naast de gewone aanvallen, beschik je in Dominion ook over een aantal feats, die je een extra voordeel kunnen geven. Een aantal van die feats zijn passief en werken dus altijd, terwijl je op andere feats een tijdje zal moeten wachten om ze te kunnen gebruiken. Daarbij gaat het over het gebruik van granaten of aanvallen van op afstand.
Dat vechten gaat in For Honor op een geheel eigen wijze. In plaats van gewoon op je knop te rammen, moet je best tactisch te werk gaan. Wanneer je aanvalt heb je de keuze uit drie richtingen: boven, rechts en links. Je tegenstander ziet echter welke richting je verkiest en dus is het zaak om hem op het juiste moment te verrassen. Daarnaast heb je ook een staminabalk en je kan dus niet ongestoord blijven aanvallen. Je kan ook proberen om de guard van je tegenstander te breken, om zo een opening te creëren om een aanval te plaatsen.
Gevechten zijn vooral 1 tegen 1 bijzonder spannend, omdat beide spelers dan goed het overzicht hebben van de acties van de tegenstander. Een vechter die wordt overrompeld door meerdere vijanden, die moet in 99 procent van de gevallen het loodje leggen.
De manier van vechten in For Honor vereist voor iedereen een tijdje gewenning, vooral dan de manier waarop je moet leren om de balans te vinden tussen aanvallen en verdedigen. Zodra je dat onder de knie hebt, kan je een tijdje overleven op het slagveld. Kies je er echter voor om als een kip zonder kop voor de aanval te kiezen, dan is de kans groot dat je snel sneuvelt.
In de bèta kregen we al toegang tot 9 verschillende krijgers, drie per clan. Die hebben allemaal hun eigen speelstijl. Zo zijn er trage, maar sterke vechters, terwijl een andere krijger dan weer snel is, maar een kortere range heeft. Elke speler zal zo zijn eigen favoriete speelstijl ontwikkelen. Elk personage kan je individueel in level laten stijgen, waardoor je onder andere meer feats kan vrijspelen, en daarnaast bevat For Honor ook heel wat loot om je personages te verbeteren. Die loot kan je ook nog eens upgraden met het geld dat je verdient na matches.