Hands-on: Steep
Steep
Het is stilaan tijd om de skilatten of het snowboard aan te binden en weer in de sneeuw te duiken, want de winter komt er aan. Dat hebben ze ook bij Ubisoft begrepen, waar ze binnenkort op de proppen komen met Steep, een game die alles wat met wintersport te maken heeft probeert samen te brengen in één ervaring.
In Steep kan je dan ook aan de slag met ski’s, een snowboard, als paraglider en met een wingsuit. Die vier verschillende sporten kan je naar hartenlust combineren in een omgeving die is gebaseerd op de Alpen en waar je bergen als de Mont Blanc zal tegenkomen.
Steep is niet die typische snowboardgame, waarbij je het ene event na het andere moet winnen door zoveel mogelijk tricks aan elkaar te rijgen. Trucjes zijn zelfs maar een klein onderdeel van de gameplay. In Steep draait het meer rond de ervaring. Ja, er zijn events aanwezig waar je tricks moet uitvoeren, maar dat blijft beperkt tot flips en hier en daar een grab. Dat toont zich ook in de controls. In Steep draait het meer rond timing. Je moet perfect op tijd springen, waarna je pas aan je spin kan beginnen. Het is niet zo dat je een spin kan ‘opladen’, om dan spectaculair een 1080 uit te voeren. Daar gaat het in Steep echt niet over. We kunnen het niet duidelijk genoeg zeggen, maar Steep is geen SSX. We willen immers niet dat iemand omwille van die reden teleurgesteld is in Steep.
Wat doe je dan wel in Steep? In Steep draait alles rond ontdekken en de ervaring. Als speler moet je zelf bepaalde base camps ontdekken, waarvan je dan een afdaling kan uitvoeren. Tijdens die afdaling kan je dan weer uitdagingen ontdekken. Soms zijn dat races of events waar je tricks moet uitvoeren, terwijl je de volgende keer gevraagd wordt om een spectaculaire afdaling uit te voeren, door hier en daar door smalle gaatjes te vlammen.
Met je wingsuit heb je dan weer uitdagingen waarbij je zo laag mogelijk bij de grond moet vliegen of zo dicht mogelijk tegen een berg. Ook met de paraglider krijg je gelijkaardige opdrachten. Met die wingsuit vliegen is trouwens best moeilijk. Je hebt immers nul foutenmarge. Eén tikje tegen een rots en je knalt tegen de grond, waarna je gewoon opnieuw kan beginnen.
Bovendien kan je ook zelf uitdagingen maken en delen met je vrienden. Heb je een spectaculaire tocht gemaakt met je wingsuit, dan kan je die delen en aan anderen vragen om nog beter te doen. Sharing is dan ook een belangrijk aspect van Steep. Je kan dus uitdagingen delen, maar ook filmpjes en je kan in groepen van vier bepaalde events aanvatten. Daarbij is het de bedoeling om beter te doen dan de andere drie spelers. Heb je tijdelijk de topscore, dan kan je gewoon even iets anders gaan doen. Zodra je score gebroken wordt, krijg je een melding en kan je opnieuw aan de slag gaan. Je krijgt daarnaast ook heel wat tools om je filmpjes te bewerken, vooraleer je ze online zet.
Er zijn ook missies die het iets rustiger aanpakken en waarbij je bijna een toerist bent. Terwijl je bijvoorbeeld met je paraglider langs een berg vliegt, krijg je op dat moment mooie verhalen te horen van andere sporters. Het geeft Steep wel een speciaal sfeertje moeten we zeggen. Dat toont zich ook in de iets langere events, waarbij het minder belangrijk is om razendsnel te zijn, maar des te belangrijker om te genieten van de omgeving en je te amuseren.
De laatste keer dat we Steep onder handen kregen was tijdens Gamescom en toen zag de game er echt vreselijk uit. Het is immers nogal lastig om een mooie wintersportgame te maken als de sneeuw er niet uitziet. Dat is gelukkig verholpen. De game ziet er momenteel best goed uit. Het is nog niet perfect en we hadden af en toe wat probleempjes met de camera, maar onze vrees voor een absoluut lelijke game is vervaagd.