Hands-off preview: Civilization VI
Civilization VI
Een Vredesakkoord ondertekend en daarna weer vernietigd, de oorlog winnen en dan weer verliezen, een volk dat je de ene dag aanbidt als een god en de andere dag vergelijkt met Satan... het zijn zaken die elke Civilization speler wel al eens heeft meegemaakt. Wanneer je alles samenbrengt krijg je een dynamiek die er nooit minder verslavend op wordt. Integendeel, ook deze Civilization VI blijft de illusie behouden dat je als speler eender welk moment kan stoppen, dat terwijl je "tijdens je laatste beurt" vaak nog een uur of vijf verder speelt.
Die verslaving zal er niet meteen beter op worden, Civilization VI brengt namelijk grote veranderingen met zich mee, met meer tactiek en diepgang als grootste gevolg. Iets dat we zelf persoonlijk erg leuk vinden, is de manier waarop de steden zijn veranderd. Die zijn niet langer beperkt tot een enkele tegel. In de plaats daarvan zul je verschillende districten kunnen bouwen wat ervoor zorgt dat één enkele stad vaak meerdere tegels zal innemen, iets dat op momenten erg impressionant kan zijn. Niet enkel op visueel vlak, maar ook op militair vlak. Een stad die uit zeer veel tegels bestaat geeft je als speler meteen het gedacht dat dit geen makkelijke vijand zal zijn. Je ziet de progressie van een factie meteen.
Qua strategie biedt het ook veel nieuwe mogelijkheden. Ga je een stad verdedigen vanuit de kerntegel of ga je jouw leger aan de buitenste tegels van de stad laten plaatsnemen? Op die manier geraken ze misschien nooit aan de kern. Hetzelfde geldt als je een vijandelijke stad aanvalt. Vernietig je alles of laat je essentiële gebouwen staan? Aan de ene kant is het makkelijk om belangrijke gebouwen te vernietigen zodat de vijandelijke stad minder resources krijgt, maar als je dat doet ben je die gebouwen wel kwijt als je de stad uiteindelijk overneemt. Overal hangt een kettingreactie aan, iets dat de strategische waarde van Civilization enkel maar ten goede komt.
Actie en reactie is trouwens een belangrijk kenmerk in deze zesde Civilization game. Als je bijvoorbeeld een stad naast het water bouwt, dan krijg je meteen een bonus bij het onderzoeken van boottechnologie. Maak je een barbarenkamp kapot, dan krijg je progressie op militair vlak. Zowel terrein als vechten hebben dus een direct effect op de koers van de game, vooral dan qua nieuwe technologie. Het is iets waar Firaxis naar eigen zeggen veel aandacht aan heeft besteed om de speler het gevoel te geven dat ze te allen tijde progressie maken in de game.
Religie is tenslotte de laatste grote vernieuwing die we nog even willen aanhalen, want ook hier heeft Firaxis een mooi systeem rond gebouwd. Iedereen weet wel dat het type beleid een belangrijk element is voor je volk in elke Civilization game, maar nu speelt religie ook een vrij grote rol dankzij het nieuwe systeem. Je kan namelijk je eigen godendom uit de grond stampen, inclusief je eigen symbool en de naam van de religie. Als je ervoor kan zorgen dat de helft van de wereld geconverteerd wordt naar jouw religie, dan win je zelfs het spel via de nieuwe Religieuze Victorie. Een erg toffe manier om de game wat extra 'fun' te geven.