Sniper: Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3
Ondanks het feit dat Sniper Ghost Warrior 3 de derde game in de franchise is, doet het als eerste zijn titel alle eer aan. Alledrie de woorden zijn namelijk speelbaar in deze game. Sniper, Ghost en Warrior. Oftewel: Sluipschutter, Geest en Rambo. Je kan dus telkens (en op eender welk moment) veranderen van "stealth sniper" naar tikkertje spelen met een AK47.
Het klinkt leuk en het is volgens de ontwikkelaar ook bedoeld om elkaar te complementeren zodat John North - de protagonist - op elk scenario is voorbereid. Helaas is het vooral de sniper-gameplay die het geheel moet rechttrekken. De rest is namelijk maar een zwak Call of Duty afkooksel.
Sniper Ghost Warrior 3 speelt zich af in Georgië. Het speelgebied is dan ook vrij groot, je kan het gerust een sandbox of open wereld noemen. De vijand is ook overal aanwezig, waardoor je meteen meer dan genoeg doelwitten hebt om je wapens op uit te testen. Zoals eerder al gezegd, je kan steeds zelf kiezen hoe je een gevecht zal aanpakken.
Speel je het liefst als sluipschutter, dan kan je de volledige game spelen zonder ook maar één keer een AK47 aan te raken. Het tegenoverstelde is ook mogelijk, al zullen de meesten onder ons (wellicht) uiteindelijk voor een combinatie van de drie rollen gaan, deels door de wispelturige artificiële intelligentie van de vele vijandelijke schutters.
Het beste bewijs daarvan is de drone die de game introduceert. Bedoeling is om met dit gadget de omgeving te verkennen en vijanden als het ware te 'taggen' zodat je ten alle tijde weet waar die zitten. De drone kan je later ook upgraden om zaken te hacken of ontmijnen. Wanneer de drone per ongeluk in contact komt met de vijand zou je echter verwachten dat die je direct ziet en alarm slaat, maar dat was tijdens onze demosessie dus niet het geval. Meermaals passeerden we zonder enig probleem bewakers of andere tegenstanders die ons gewoonweg niet zagen. Zelfs als we zeer dichtbij vlogen. Vermoedelijk staat de AI dus nog niet op punt.
De game is eigenlijk op zijn best als je puur sniper-modus speelt, wat ook niet zo vreemd is natuurlijk. De open wereld verkennen met je wagen (een beetje à la Far Cry), een plekje uitkiezen en dan op je dooie gemak vijanden neermaaien terwijl je veilig ver weg in een struik zit verstopt, dat blijft gewoon leuk. Heb je echter geen zin om telkens met de wagen te gaan, dan kan je ook gewoon gebruik maken van fast travel. Je hebt namelijk een soort van uitvalsbasis in een grot en daar kan je altijd kiezen hoe je een missie aanpakt. Dat gaat van wapens tot gadgets en dus ook hoe je er naartoe gaat.
Het grote pijnpunt is eigenlijk de Warrior-kant van het verhaal. An sich is het wel leuk dat de optie er is om af en toe gewoon eens een AK47 boven te halen en iedereen neer te maaien. Al is het maar voor wat afwisseling tussen het sluipschuttergeweld te brengen. Anderzijds is het ook gewoon normaal om af en toe eens een foutje te maken als sluipschutter. Door de Warrior rol kan je die fout meestal wel nog rechttrekken en de missie alsnog tot een goed einde brengen.
Dat is allemaal goed. Het probleem is dat Sniper Ghost Warrior 3 gewoonweg een vrij saaie shooter is. Het is te gewoontjes, er zit te weinig fut in. De intelligentie van de vijand ligt ook veel te laag om het spannend te houden. Dat is niet zo erg als je speelt als sniper, maar het valt veel meer op als je Ramboiaans in het rond begint te schieten. Dan spelen we veel liever een Call of Duty of Battlefield.