Hands-on preview: Gwent: The Witcher Card Game
Gwent: The Witcher Card Game
Gwent: The Witcher Card Game is een game die er wellicht nooit zou zijn gekomen zonder de massale vraag van Witcher 3 fans. Het kaartspel Gwent - dat eigenlijk maar een simpele minigame was in The Witcher 3 - is immens populair geworden en kreeg zelfs extra content wanneer de expansies voor The Witcher 3 verschenen, een succes dat geen enkele Witcher 3 ontwikkelaar zag aankomen.
Om verder te bouwen op dat succes en al de trouwe fans te belonen, zal de standalone game volledige nieuwe balans-updates krijgen om de game op die manier geschikt te maken voor multiplayer. Ook de singleplayer spelers zullen niet worden vergeten, want de game zal ook een singleplayer modus bevatten.
Tijdens onze hands-on sessie met de game maakte de ontwikkelaar gretig gebruik van de presentatie om nogmaals de nadruk te leggen op de positieve commentaar die Gwent na de release van The Witcher 3 kreeg: hoe het kaartspel uiteindelijk veel groter werd dan men ooit had kunnen hopen; hoe men uiteindelijk de knoop doorhakte en besliste een standalone game te maken en niet zomaar een multiplayer game die snel zou worden gemaakt om te profiteren van het succes van Gwent, nee, maar een volledige game die zowel multiplayer als singleplayer gamers zou bevallen.
Singleplayer zal bestaan uit verscheidene campaigns, elk ongeveer 10 uur lang. Iedere campaign zal het verhaal vertellen over verschillende personages en hun avontuur. Al deze avonturen zijn nog nooit verteld geweest en dus compleet nieuw, inclusief nieuwe personages. Dit alles wordt geschreven door dezelfde mensen die aan het script van The Witcher 3 hebben gewerkt. Je merkt dus duidelijk dat het team de game serieus neemt. Ze willen dezelfde kwaliteit van The Witcher 3 doortrekken naar Gwent, ook al is dit 'maar' een kaartspel.
Dat merk je ook aan de manier waarop je de singleplayer modus speelt. Je hebt een overworld map, je kan events verkennen en zaken triggeren, je krijgt zelfs keuzes die meteen invloed hebben op de gang van zaken. Tijdens de demo nam men bijvoorbeeld een beeldje van een tempel waardoor een party member vervloekt werd, maar net zoals in The Witcher kan je ook gevechten vermijden door bepaalde antwoorden te geven. Moet je toch vechten, dan gebeurt dat aan de hand van een deck dat je sterker kan maken door de wereld te verkennen en events te spelen.
Wanneer je overschakelt naar de multiplayer, dan merk je eigenlijk hoeveel de game is veranderd. Hoewel het nog niet zo lang geleden is dat we nog eens Gwent hebben gespeeld in The Witcher 3, waren we toch al enkele zaken vergeten. Althans, dat dachten we. Er is gewoon zoveel veranderd. De spionnen - die toch wel een beetje té sterk waren in The Witcher 3 - zijn volledig aangepast en ook de vier facties hebben nu wat meer persoonlijkheid. Skellige draait rond resurrectie, Scoia-tael speelt vooral met deceptie en het Monster deck manipuleert graag het weer.
Enkel The Northern Realms blijven opmerkelijk trouw aan het origineel, minder skill maar veel krachtige units. Het voelt allemaal een beetje anders aan, maar in zijn kern is dit nog altijd het Gwent waar iedereen zo verliefd op werd in The Witcher 3. Het is gewoon beter nu, dag en nacht verschil met het origineel. De UI is beter, er zijn 3D-animaties bij bepaalde kaarten en ook qua gameplay zijn er allemaal kleine aanpassingen doorgevoerd die het geheel gewoon interessanter maken.