Hands-on preview: Destiny: Rise of Iron
Destiny: Rise of Iron
[gespeeld op PS4]
Rise of Iron is de nieuwste uitbreiding van Destiny, die binnen een klein maandje moet verschijnen voor PS4 en Xbox One. Wij mochten al eens aan de slag met een nieuwe multiplayermode en één van de nieuwe strikes die samen met de uitbreiding gelanceerd worden.
Rise of Iron vertelt het verhaal van Lord Saladin, een guardian die spelers van Destiny wel zullen kennen als de vendor van de Iron Banner Crucible. Voor hij die job te pakken kreeg, was hij echter ook een gewaardeerd strijder. In de nieuwe uitbreiding zal hij je op sleeptouw nemen om onder andere Felwinter’s Peak opnieuw te veroveren van The Fallen. Het zal zo de eerste keer zijn dat je een gebied echt weet af te pakken van The Fallen.
Veel meer kunnen we momenteel nog niet vertellen over het verhaal in Rise of Iron, al beloven de makers dat er ditmaal voldoende cinematics aanwezig zullen zijn om het hele verhaal uit de doeken te doen. Op dat vlak is er dus duidelijk geluisterd naar de verzuchtingen van de fans.
Met een verhaalmissie konden we tijdens onze speelsessie nog niet aan de slag, maar wel met de nieuwe multiplayermode Supremacy. Daarin moet je als team crests verzamelen van vijanden die je hebt gedood. We kunnen hier een grote uitleg doen over hoe dat allemaal in zijn werk gaat, maar het systeem is vergelijkbaar met Kill Confirmed van Call of Duty. De bedoeling is dus om als team zo snel mogelijk zoveel mogelijk punten te verzamelen door de crests van dode vijanden op te rapen.
Tijdens de multiplayer hebben we voor het eerst ook de nieuwe special kunnen uittesten. Daarbij kan je flink wat klappen uitdelen met een hamer, die je voor beperkte tijd in je bezit krijgt. Krijg je een vijand te pakken, dan kan je met de hamer vrijwel rekenen op een one hit kill.
Rise of Iron brengt naast de nieuwe mode ook een aantal nieuwe mappen met zich mee en het voegt de mogelijkheid voor private matches toe. Voortaan zal het dus mogelijk zijn om wedstrijdjes te organiseren met je vrienden en met aangepaste regels. Die private matches zijn trouwens voor iedereen beschikbaar, niet enkel voor spelers die de nieuwe uitbreiding aanschaffen.
Naast het nieuwe verhaal en de extra multiplayeropties zijn er ook nieuwe strikes te vinden in Rise of Iron. Net als een nieuwe raid trouwens, maar daar kunnen we nog niets over vertellen. Eén van de strikes hebben we wel al kunnen spelen. Daarin hebben we alvast kennis gemaakt met de nieuwe vijanden: Splicers. Zij hebben een aantal nieuwe aanvallen, zoals een mijn die je vastzet in een kooi wanneer je er in loopt. Je kan dan enkel ontsnappen door wat kogels te lossen op de kooi, maar ondertussen ben je natuurlijk wel een gemakkelijk doelwit voor je tegenstanders.
Aan het einde van de strike kregen we natuurlijk te maken met een grote eindbaas. Bij de start bleek dat een grote ogre te zijn, maar al snel werd die ogre bijgestaan door een ander wezen dat het ook op ons gemunt had en dat eigenlijk het echte doelwit was. De ogre was zelfs ongevoelig voor onze aanvallen en kwam dus vooral irritant in de weg lopen. Wij hadden alvast het gevoel dat deze strike pittiger was dan zijn voorgangers. We speelden immers op easy, niet onze keuze trouwens, maar echt gemakkelijk hadden we het niet. Daar willen we wel aan toevoegen dat onze twee medespelers niet echt ervaren waren en dat we dus vaak bezig waren met het reviven van de andere guardians.