Hands-on preview: Steep
Hands-on preview: Steep
Meestal moet je in een game kiezen tussen skiën, snowboarden, hanggliden en het gebruik van een wingsuit. Het komt maar zelden voor dat ze allemaal tegelijk ingezet worden, maar dat is wel het geval in Steep, de nieuwe open-world extreme sports game van Ubisoft.
In Steep word je midden in een gebergte gedropt en krijg je eigenlijk gewoon vrij spel. Je moet de verschillende bergen verkennen en zo nieuwe uitdagingen en events ontdekken. Dat doe je door rond te wandelen en bergtoppen te zoeken, waarvan je een afdaling kan maken. Die missies worden in Steep Mountain Stories genoemd en variëren van een gewone afdaling naar extremere varianten. Soms moet je dus gewoon zo snel mogelijk beneden geraken, terwijl je de volgende keer de moeilijke paden moet uitkiezen of tricks moet uitvoeren.
Dat alles gebeurt in een grote open wereld, waarin verschillende spelers online met elkaar verbonden zijn. Als er andere spelers aan de slag zijn met dezelfde uitdaging, dan zal je ze dus tegenkomen in je wereld. Natuurlijk zijn er ook heel wat leaderboards te vinden die de uitdaging nog net dat tikkeltje groter moeten maken. Om eerlijk te zijn hoeft dat online aspect niet helemaal bij Steep. Zo mislukte er bij ons al eens een missie omdat er iemand net in ons beeld kwam gevlogen net op het moment dat we in een hachelijke situatie zaten. Die online spelers kunnen je dan wel niet van de sokken duwen, ze komen wel in je beeld en dat werkt afleidend. In een game als Steep gaan wel liever op ons eentje aan de slag.
In Steep kan je elk moment wisselen tussen de verschillende sporten, zonder echte laadschermen. Dat zorgt er voor dat je nooit lang vast komt te zitten in een bepaalde sport. Wil je naar een ander event en iets anders proberen, dan kan dat met een simpele druk op de knop. Ondanks de open wereld moet je dus niet de hele tijd ronddwalen om iets te doen te vinden. Zodra je events hebt ontdekt, zijn ze heel snel bereikbaar.
Bij het skiën en het snowboarden kan je natuurlijk heel wat tricks uitvoeren, al moet je daarbij wel rekening houden met de G-Force meter. Die berekent hoe hard de klappen zijn bij de landingen. Als het metertje te hoog oploopt, dan zal je simpelweg crashen. Goed landen en niet zomaar trick na trick aan elkaar linken is dus de boodschap. Dat is in het begin wel een uitdaging, want de controls zijn een beetje aanpassen. In de meeste wintersport games moet je een spin ‘opladen’ door al de juiste richting uit te duwen, terwijl je de knop om te springen induwt, waarna je eigenlijk wordt gelanceerd zodra je springt.
Bij Steep is dat niet het geval. Daar moet je een spin en een trick pas inzetten nadat je hebt gesprongen. Het vraagt dus net iets meer timing dan we gewend zijn bij dit soort games. Voor tricks krijg je natuurlijk punten, maar het is niet de enige manier om punten te verzamelen. Bij sommige events moet je risico’s nemen door je bijvoorbeeld door een smal gaatje te wurmen. Andere keren krijg je beloningen voor een mooi parcours doorheen de bergen.
Door missies te spelen, kan je Reputation verdienen. Hoe groter je reputatie wordt, hoe meer toegang je krijgt tot events doorheen het gebergte. Goed presteren is dus de boodschap. Waar Steep momenteel zelf minder goed presteert, is op het grafische aspect. Daar waren we immers niet van onder de indruk. Alles zag er nogal ouderwets en gedateerd uit. Van een game die zich afspeelt in besneeuwde bergen, verwachten we dat toch minstens de sneeuwrijke omgevingen er goed uit zien, maar zelfs dat was niet het geval. Als Steep echt op 2 december wil verschijnen, dan hebben de ontwikkelaars op dat vlak nog best wat werk.