Hands-on preview: Final Fantasy XV
Toen we enkele weken geleden aan de slag gingen met Final Fantasy XV was de release eigenlijk bijzonder dichtbij. Zeker als je weet hoe lang we al op de game moeten wachten. Ondertussen is de titel opnieuw enkele maanden uitgesteld, maar dat weerhoudt ons er niet van om toch al even onze mening te geven over de eerste uren van Final Fantasy XV.
Bij de start van onze preview, die eigenlijk gewoon de volledige game is, worden we onmiddellijk in een groot baasgevecht gesmeten. Er heerst even paniek wanneer we niet goed weten wat we moeten doen, maar al snel volgt het besef dat het hier een proloog is en we eigenlijk weinig verkeerd kunnen doen.
Enkele minuten later kunnen we echt bij het begin van het verhaal van start gaan. Daar leren we prins Noctis en zijn drie vrienden – Ignis, Gladiolus en Prompto – kennen. De vier mannen zijn op een laatste road trip voor de jonge Noctis in het huwelijk treedt. Alles lijkt bijzonder rustig te verlopen en de heren genieten duidelijk van het leven.
Al snel komt echter het nieuws naar buiten dat Insomnia, de thuisstad van Noctis, werd aangevallen door een rivaliserend rijk en dat [spoiler]zijn vader het leven heeft gelaten[/spoiler]. Het plezierreisje wordt plots een race tegen de tijd om zijn onderdanen te redden en er voor te zorgen dat [spoiler]alles wat zijn vader ooit opbouwde niet verloren gaat[/spoiler].
Final Fantasy XV speelt zich af in een grote open wereld en in tegenstelling tot zijn voorgangers krijg je onmiddellijk toegang tot een voertuig dat de reizen iets eenvoudiger moet maken. Je kan namelijk van bij de start rustig rond rijden in een auto. Die kan je zelf besturen, maar je kan ook beslissen om iemand anders het stuur te geven. Dan word je automatisch naar je volgende bestemming gebracht, al kan je stoppen waar en wanneer je wil.
Wanneer je een bepaalde bestemming aanduidt, krijg je onmiddellijk de melding over de tijd die het in beslag zal nemen om tot daar te rijden. Dat loopt al snel op naar enkele minuten en we moeten zeggen dat dit toch wel saai kan worden. Je kan immers niets doen in de auto buiten wat naar muziek luisteren van oudere Final Fantasy-titels. Oké, je kan stoppen waar je wil, maar als je een locatie hebt opgegeven, wil dat meestal zeggen dat je ook echt tot daar wil gaan. Je kan natuurlijk ook alles te voet doen en hopen dat je onderweg wat interessante zaken tegenkomt. Zo hoort het misschien ook wel in een game als Final Fantasy.
Combat is altijd al een belangrijk punt geweest in Final Fantasy, maar doorheen de jaren zijn op dat vlak ook al enkele flaters begaan. In Final Fantasy XV wordt het opnieuw anders aangepakt en wordt er gekozen voor een meer actievolle variant. Tijdens de gevechten heb je de controle over Noctis, al kan je de andere leden van je party ook af en toe skills laten uitvoeren. Voor het overige vechten ze hun eigen strijd.
Tijdens de gevechten kan je razendsnel wisselen van wapen door gewoon op de juiste knop te drukken. Afhankelijk van je keuze zal je zo sneller kunnen aanvallen, meer schade kunnen aanrichten of magie kunnen gebruiken. Je bepaalt zelf welke vier wapens er steeds voorhanden zijn en zoals we gewoon zijn in dit soort RPG is er een heel groot arsenaal aan wapens te verzamelen doorheen het spel.
Om aanvallen uit te voeren moet je gewoon de aanvalsknop ingedrukt houden. Dat klinkt eenvoudig en dat is het ergens ook, maar bij stevige vijanden komt daar ook wat tactiek bij kijken. Je kan immers ook aanvallen blokkeren en wanneer je een skill gebruikt, is het soms ook nodig om een QTE tot een goed einde te brengen, terwijl aanvallen langs de achterkant meer schade opleveren. Er zijn zelfs gevechten waar je speciale tactieken kan gebruiken om de vijand onschadelijk te maken. Het is niet het meest ingewikkelde systeem in een Final Fantasy ooit, maar het is wel al diepgaander dan in pakweg Final Fantasy XIII.
Tijdens de gevechten heb je natuurlijk de HP en de MP. Die vullen allebei automatisch terug aan, maar ook hier wil dat niet zeggen dat je er daarom niet op moet letten. Als je MP op nul komt, dan val je een tijdje in stasis en kan je niets meer doen buiten rond wandelen. Je zal dan moeten wachten tot je MP terug begint aan te vullen voor je kan aanvallen.
Er zijn verschillende aanvallen die MP vragen. Natuurlijk heb je de magie die wat MP vraagt en er zijn ook wapens die per aanval MP verbruiken. Daarnaast heb je ook de warp strike, waarmee je van op een afstand razendsnel een vijand kan aanvallen. Die warp strike hangt trouwens samen met de point warp, die het mogelijk maakt om je even af te zonderen van het gevecht en alles van een hoger punt te gebruiken. Die komt vooral goed van pas wanneer je HP of MP laag is en je even rust nodig hebt.
Zoals we eerder al zeiden vult je HP in Final Fantasy XV zich vanzelf terug aan. Daarnaast heb je ook nog een boel items die het allemaal wat sneller kunnen laten gaan, zoals potions. Je HP begint pas echt te zakken wanneer hij op nul komt. Dan daalt je maximum HP, tot één van je teamgenoten je komt redden. Zodra ook die op nul komt, leg je het loodje. Wanneer Noctis dood is, is het ook meteen game over trouwens.
Na gevechten krijg je gewoontegetrouw XP en AP. Dankzij de XP zullen je teamleden stijgen in level, terwijl de AP kan gebruikt worden in de astralsphere, waar je nieuwe skills kan leren. Die laatste hebben we nog niet echt goed kunnen bekijken om na te gaan of het een echt diepgaand systeem is of eerder oppervlakkig. Daarvoor moeten we de game iets langer spelen.
Wat wel opvallend is, is dat je de XP en de AP niet onmiddellijk krijgt na een gevecht. Daarvoor moet je eerst een nachtje overnachten in een kamp of een hotel of herberg. Pas dan zullen je personages kunnen stijgen in level. Afhankelijk van de plek waar je logeert en welke maaltijd je er nuttigt, kan je zelfs tijdelijk boosts krijgen. Moet je dus een zwaar gevecht aangaan, dan is het nuttig om eerst even rust te nemen. Bovendien zijn er ook locaties waar je een XP-boost krijgt na een nachtje slapen.
Die zware gevechten kan je zelf opzoeken door middel van een groot aantal hunts die doorheen de wereld verspreid zijn. Daarbij raden we wel aan om goed te letten op het level van die hunt, want als je eigen level te laag is, dan is de kans bijzonder groot dat je het onderspit moet delven. De hunts zijn immers stevige missies, die meestal uitmonden in een gevecht dat je een tijdje zoet kan houden.
Grafisch weten we momenteel nog niet zo goed wat we van Final Fantasy XV moeten denken. De game ziet er goed uit, maar de wereld lijkt soms een beetje leeg en tijdens onze preview hadden we ook nog wel wat last van pop-ups en bugs. We waren dan ook niet echt verrast toen de game enkele maanden werd uitgesteld. Ook viel ons het grote verschil op in de graphics tussen de Xbox One-versie, die wij speelden, en de PS4-versie die onze buur aan het spelen was. Die laatste zag er beduidend beter uit.