Hands-on preview: Sniper Elite 4
Sniper Elite 4
Het is alweer twee jaar geleden dat we Sniper Elite III in onze handen kregen. Toen wist de titel degelijk werk moest leveren, na meerdere jaartjes aan de zijlijn. Onze ergernissen toen lagen vooral bij de spread van sommige wapens en de intelligentie van de vijanden, zaken die hopelijk zijn aangepakt in Sniper Elite 4.
Vaarwel woestijn, want in deze game reizen we naar het prachtige Italiƫ om de oorlog verder te zetten. Onze hoofdopdracht tijdens deze hands-on preview was om de Duitse Railway Gun te vernietigen die op een brug stond gepositioneerd. Helemaal in het begin van de missie legden we ons rustig aan het randje van een afgrond, met een mooi uitzicht op de brug. Een paar niets vermoedende Duitsers kregen al snel extra luchtgaten, al werden we snel gespot door een soldaat aan een checkpoint.
Dit liet ons meteen de Visibility Circle in werking zien, een nieuwigheidje. Afhankelijk van in welke stand je zit en welke dekking, krijg je een andere zichtbaarheid tegenover de vijand. Zo gingen we gehurkt in een bosje zitten waardoor onze Visibilty Circle kleiner was en de vijand ons moeilijk kon spotten. Iets te zelfverzekerd probeerden we de vijand uit te schakelen, maar dat alarmeerde eigenlijk gewoon extra soldaten en dus moesten we weglopen. Als je dat ongezien kan doen, dan zal de vijand enkel jouw laatst gekende positie onderzoeken en ben je zelf dus redelijk veilig.
Sneller voortbewegen als je gehurkt bent, is ook een nieuwe feature in de game - welkom als je sneller even weg of dichterbij wil komen. Vijanden vanop een afstand spotten wordt nu ook nog interessanter gemaakt, want naast de basisinfo uit de vorige games, krijg je nu ook te zien wat ze meedragen en bij voertuigen krijg je zwakke punten te zien. Ook andere obstakels zijn nu te gebruiken in je voordeel. Laat een Duitser de dieperik in vallen door de steunbalk van zijn platformpje weg te schieten. In Sniper Elite 3 was de AI niet zo bijster goed, maar nu zien we toch dat er iets meer hersenkracht aanwezig is in Sniper Elite 4, al hopen we dat ook in alle facetten het geval is en niet enkel bij dit stukje preview.
In de vorige game kon de vijand je positie vaststellen nadat je 2 keer een schot loste vanuit dezelfde locatie. De nieuwe audio feature doet het anders. Afhankelijk van de afstand tot het schot zullen de Duitsers het komen onderzoeken. Zit je redelijk dichtbij, dan is het zelfs na 1 schot al zo dat men de regio begint uit te kammen. Zit je echt ver, dan kan je ook meermaals vuren zonder je zorgen te maken. Grafisch hoef je geen enorme sprongen te verwachten, want het oogt als Sniper Elite 3 met tal van aanpassingen. De omgevingen zijn wel een pakje kleurrijker en bevatten ook veel meer afwisseling. Het is dus een goede zet geweest om weg te gaan van de monotone woestijnomgevingen, richting bossen, steden en andere achtergronden.