Hands-off preview: Mafia III
Mafia III
Vorig jaar kregen we bij de onthulling een eerste presentatie omtrent Mafia III. Nu we een jaartje verder zijn en de release om de hoek ligt, was het tijd voor een nieuwe presentatie waarbij we wat meer van de titel mochten ontdekken.
We keren terug naar New Bordeaux als het hoofdpersonage, Lincoln Clay. Een eerste nieuwigheidje dat we te horen krijgen, is de map: zo zal New Bordeaux bestaan uit negen districten die allemaal een unieke sfeer krijgen, maar zijn ze onder te verdelen in vier grotere stukken. Zo heb je "Bayou", het zuidelijke deel vol rednecks. Veel verkenningsmogelijkheden en de thuishaven voor wapens en illegale drankstokerijen
Hiernaast hebben we Delray Hollow, de kern van de zwarte bevolking in de game. Qua illegale praktijken heb je hier betaalde seks en heroïne die welig tieren. Het derde gebied is Prisco Field, thuisbasis van de PCP-drugs en waar de racisten de plak zwaaien. Ten slotte kom je in Downtown terecht, waar de middenklasse zich heeft genesteld. Zoals je kan lezen, heb je dus genoeg diversiteit om een bloeiende en levende wereld te gaan ontdekken en de ontwikkelaar liet ons ook weten dat de stad een eigen ecosysteem heeft.
Na deze kleine introductie werd een nieuwe missie gepresenteerd. Ons doel, Tony Derazio, moet het loodje leggen aangezien behoorlijk scrupuleus te werk gaat om zijn bedrijfjes toch winstgevend te houden. We kunnen "all guns blazing" te werk gaan, maar ook in volledige geheimzinnigheid, de keuze ligt bij de speler. In de presentatie ging men voor de stille aanpak.
Eenmaal de missie gestart, roepen we de wapenhandelaar naar onze positie. Deze komt aangereden in een klein autootje en in de koffer kunnen we een keuze maken uit het wapentuig waarmee we willen spelen in deze missie. Ons doel bevindt zich in een hotel met een stevige beveiliging, maar via via komen we te weten dat hij beroep doet op een limousine om ergens naartoe te rijden. Twee seconden later hebben we de wagen gestolen en kunnen we dus vlot infiltreren.
We rijden makkelijk naar het hotel, al komen we toch meteen wat slechteriken tegen. Gelukkig kan Lincoln door muren zien, zoals we gewend zijn uit Hitman, en kunnen we op die manier ons plan uitdokteren. We hopen echter wel dat deze feature ook uitgeschakeld kan worden. Een deur openen is ook niet altijd zo eenvoudig en dus kan het zijn dat je je koevoet gebruiken, wat in Mafia III een tijdgerichte mini-game oplevert.
Het verdere verloop van de missie laten we jullie zelf ontdekken in de volledige game, maar qua coversysteem waren we wel al bijzonder tevreden, met een personage dat op natuurlijke wijze beweegt en nergens rare stoten uithaalt bij het in en uit cover gaan. Verder zit de vernieling, die al in Mafia II, aanwezig was natuurlijk ook in deze game en kregen we ook het gevoel dat de stad echt leefde, met willekeurige gesprekken tussen passanten en iedereen die wel ergens naartoe lijkt te gaan.
Op grafisch vlak is het een beetje moeilijk om nu reeds een oordeel te vellen, want de presentatie werd op een immense tv gegeven waar we toch net iets te dicht op zaten om een goed beeld te krijgen. Een snelle blik op het pc-scherm waarop de game zich afspeelde, stelde ons gerust dat alles er zeer goed uit zag, maar het zal nog even afwachten zijn op de volledige release om dit terdege te kunnen bekijken. Qua geluid valt er ook niks op te merken, want die was prima. De soundtrack, die eerder ook al werd onthuld, is bijzonder aanstekelijk en stilzitten was dan ook moeilijk tijdens deze preview.