Hands-on preview: Battlefield 1
Battlefield One
[gespeeld op pc]
Momenteel kunnen we zelf aan de slag met de open bèta van Battlefield 1, maar gedurende Gamescom werden we uitgenodigd bij EA en konden we al iets vroeger aan de slag gaan met de titel.
Het was een leuke verrassing toen ontwikkelaar DICE de periode aankondigde waarin de nieuwe Battlefield 1 zich zou afspelen. Velen hadden genoeg van de moderne setting, maar een terugkeer naar de Eerste Wereldoorlog zagen velen wel zitten, al vroeg men zich af hoe het zou uitdraaien. We konden aan de slag als de Britten op een nieuw map, genaamd Sinai Desert (die ook in de open bèta zit). Onze vijand was het Ottomaanse Rijk. Grafisch zitten we in elk geval minimaal op het pc-niveau van Star Wars: Battlefront, met wat tweaks en upgrades.
Om te beginnen, kunnen we je al melden dat Battlefield 1 speelt als een typische Battlefield. Het is niet omdat we met oudere bolt action rifles en semi/full auto rifles rondlopen dat de gameplay trager wordt. Dit is een punt waar de ontwikkelaar zich reeds over uitsprak in de vorm van "realisme versus game fun". Men kan het allemaal bolt action maken, maar dit zou de gameplay vertragen en die typische Battlefield 'feel' en snelheid weghalen. Na onze sessie waren we ook wel tevreden over deze beslissing en het stoorde niet meteen dat 75% met een semi/full automatic wapen op het slagveld rondliep.
Zelf waren we een Assault-klasse op het slagveld. Deze geeft je toegang tot een full automatic rifle en de mogelijkheid om vijandelijke voertuigen te vernietigen met een Antitank grenade of TNT. Je kan ook de keuze maken voor een Antitank gun als je dat zou willen. De andere klassen zijn Support, Medic, Pilot/Tanker en Scout. Met Support ondersteun je je team met munitie en krijg je toegang tot de LMG's. De Medic zorgt ervoor dat je mensen weer tot leven kan wekken, met een semi automatic rifle in de hand als bescherming. Bij de Scout krijg je een sluipschuttersgeweer in de handen en als laatste heb je de Pilot/Tanker. Deze laatste is nieuw en is bedoeld voor de voertuigen in de game. Ze kunnen het voertuig ook snel zelf repareren, maar je bent dan wel een makkelijk doelwit, aangezien je niks anders kan doen terwijl je deze actie uitvoert.
De handeling voelde aan als een typische Battlefield-actie en je vindt in deze game ook sporen terug van Battlefield 4. Verder merkten we ook meteen op dat de interface om met je teamgenoten te communiceren een flinke make-over kreeg. Nu krijg je om te beginnen een radius waarop het doel staat. Zo heb je de requests of de commands. Met een hover selecteer je de gewenste optie en zo ga je over naar een nieuwe radius waar je de finale keuze kan maken uit een aantal commands/requests. Het is veel overzichtelijker en je vindt sneller je gewenst command/request terug. De minimap kreeg ook een opfrisbeurt, waardoor je nu een meer 3D-slagveldje te zien krijgt als minimap. De verschillende punten zijn eenvoudig zichbaar, terwijl je op de achtergrond het gevecht in real time bezig ziet.
Een nieuwe feature zijn dan misschien wel paarden, maar deze hebben we spijtig genoeg niet kunnen gebruiken. Het is echter wel de bedoeling dat je nog altijd met je wapen aan de slag kan als je erop rijdt, dus even met je paard naar een tank galopperen, terwijl je er een Antitank grenade op gooit, ligt dus binnen handbereik. In de nieuwe build zijn er ook wat nieuwe tankvarianten ingestoken. Zo heb je de mogelijkheid om in de zwaarste tank de machinegeweren te wisselen voor vlammenwerpers. Hierdoor krijg je meer variatie in je tactieken, wanneer je bijvoorbeeld een groep vijanden in de as wil leggen. Verder konden we ook even het luchtruim verkennen en die handeling voelde helemaal anders, beetje zoals Battlefield 1943.
In Battlefield 4 had je de Battle Pickup wapens die je op de map terug vond waarmee je stevig kon uithalen. In Battlefield 1 zijn dit Elite Classes geworden. Je vindt deze bij vlaggen en je krijgt dan ook zwaarder geschut aangeboden. Zelf zijn we aan de slag gegaan met de Elite Class die toegang gaf tot de vlammenwerper. De klasse zelf heeft meer health, waardoor je wat meer schade kan verdragen, maar niet in die mate dat je niet te verschalken bent. Het is nog wat afwachten hoe de algemene balans zal uitvallen, want dat valt amper te testen op zo'n korte tijd.
Als laatste konden we nog even aan de slag met de nieuwe Behemoth op deze map, namelijk de Armored Train. Deze heeft een aantal kannonnen, machinegeweren en afweergeschut. De trein kan je heen en weer rijden op een spoorlijn die een aantal vlaggen passeert, maar je hebt wel een bestuurder nodig om het gevaarte te beheersen. Je zal dus met een hele meute op de trein kunnen zitten om deze te besturen en te gebruiken als platform voor aanvallen. Diens kracht is misschien zelfs iets te groot, dus we hopen dat de balans op dit vlak nog onder de loep wordt genomen.