Hands-on preview: Dead Rising 4
Dead Rising 4
Met Dead Rising 3 had Microsoft een lanceertitel te pakken voor de lancering van de Xbox One. Spijtig genoeg kon de titel niet op elk vlak overtuigen, vooral niet qua performantie. Na verschillende jaren ervaring op het platform, gaan we ervan uit dat Dead Rising 4 die problemen weggewerkt heeft.
Gedurende onze sessie konden we aan de slag met een tien minuten durende demo, gevuld met drie verschillende missies voorgeschoteld. Zo moesten we een soort van bizarre moord gaan onderzoeken en kregen we wat meer uitleg over wat er gaande was in de brandweerkazerne. Nadat we deze missies tot een goed einde brachten, kregen we een klein gevecht met een eindbaas. Deze was met de correcte tactiek snel verslaan en aan het einde van het gevecht kregen we toegang tot tal van 'unieke' wapens om de zombies aan te pakken.
Met de resterende tijd konden we de hordes aan zombies in kleine stukjes beginnen kappen. De 'unieke' wapens waren natuurlijk over-the-top en een aantal daarvan werkten zelfs op de lachspieren. Denk daarbij aan een wapen dat muziek afspeelt, waardoor de zombies beginnen te dansen en dan uit elkaar spatten.
Na onze speelsessie ondervonden we een aantal plus- en minpunten met de titel, al zijn sommige persoonlijk. Om te beginnen is de timer weggehaald en kan je nu op je gemak een missie voltooien of door de spelwereld lopen zonder je zorgen te hoeven maken dat de tijd op nul komt te staan. Dit is in onze ogen een positief iets. Verder hoef je geen eten meer te zoeken als je health erbij wil krijgen, want auto-health regeneration is de reeks binnengedrongen. Wil je wat sneller health erbij, dan is eten nog altijd een optie, maar je kikkert dus sowieso op, ongeacht of je eet.
Een andere nieuwigheid is de toevoeging van een soort Power Suit. Eenmaal je deze aantrekt, krijg je bovenmenselijke krachten in de vorm van snelheid en kracht. Het bezit ook een aantal wapens, maar de nadruk ligt hier vooral op melee. We moeten toegeven dat het wat te krachtig is, want zombies slingeren gewoon in het rond en zijn niet meteen een gevaar meer voor je.
Verder waren benieuwd of de framerate werd aangepakt, een groot minpunt bij Dead Rising 3 waar veel zombies op je scherm de framerate goed onderuit haalden. Spijtig genoeg kwamen we snel tot de ontdekking dat ook in Dead Rising 4 de framerate weer een groot probleem vormt. Bij de hordes aan zombies voel je de framerate echt de diepering induiken en wordt de spelervaring ook omlaag gedrukt. Het visuele spektakel is dan weer mooi om zien, maar de vraag is het ene opweegt tegen het andere.