Hands-off preview: Days Gone
Days Gone
Na jaren werken aan PlayStation Vita-games van bestaande franchisen is Days Gone voor Bend Studio een kans om te laten zien wat het echt in zijn mars heeft. Voor het eerst sinds Syphon Filter werkt de ontwikkelaar weer aan een eigen intellectueel eigendom en daar zijn ze maar al te trots op.
In Days Gone is de wereld verscheurd door een virus dat het merendeel van de bevolking heeft veranderd in zogeheten freakers. Er werd ons door de ontwikkelaar op het hart gedrukt dat het hier niet gaat om zombies. De mensen zijn door het virus omgetoverd in bloeddorstige, gewetenloze en primitieve wezens, maar ze leven nog wel. Zo zul je ze in de wereld af en toe tegenkomen bij een bijvoorbeeld een meertje waar ze hun vochtniveau op peil houden.
Ze reageren ook op verschillende manieren. Zo is zelfs het weer van invloed op de wezens, al wilde de ontwikkelaar ons hier nog geen voorbeeld van geven. Wanneer je ze in grote groepen tegenkomt zullen ze je belagen, maar kom je een enkel exemplaar tegen, dan is de kans groot dat hij wegrent – en waarschijnlijk de rest van de groep waarschuwt.
Jij stapt in de schoenen van de premiejager Deacon St. John. In zijn vorige leven was Deacon onderdeel van een motorbende. Een grote inspiratie voor deze keuze blijken de ontwikkelaars zelf te zijn. Een groot gedeelte van Bend Studio is biker en geniet ervan om over de uitgestrekte wegen van Oregon te rijden. Het is dan ook hun eigen Oregon (en een gedeelte van Washington) dat de setting is van Days Gone. Dit resulteert, volgens de ontwikkelaars, in een prachtige uitgestrekte en gevarieerde omgeving waarin de speler vrij zal kunnen rondrijden.
Het rondrijden op je motor is een belangrijk onderdeel van Days Gone. Zo is jouw motor niet alleen je vervoersmiddel, ook zul je het voertuig kunnen gebruiken als een soort verzamelplek, waarin je allerlei wapens, levensmiddelen en medicijnen kunt opbergen. De motor is dus letterlijk van levensbelang. Wat precies het levensdoel is van Deacon en waar hij nog voor leeft na het verlies van zijn gehele motorgroep en zijn vriendin, is nog onduidelijk. Het enige wat de ontwikkelaars wilde weggeven was dat de beste man van dag tot dag en van premie tot premie leeft.
In de presentatie gaan we achter een premie aan in een houtzagerij. Dit is voor het grootste gedeelte de gameplaypresentatie die te zien was tijdens de persconferentie van Sony. Het eindpunt is hetzelfde, maar de weg er naar toe is net even iets anders. We zien hoe Deacon behoudend het terrein van de houtzagerij betreedt. Je kunt de missie op verschillende manieren benaderen. Zo zien we dat Deacon het in eerste instantie stil probeert aan te pakken, om de mogelijk nabije freakers niet te verstoren. Hij heeft zijn wapen bewerkt zodat hij er oliefilters op kan schroeven, deze fungeert drie of vier schoten lang als een demper.
Helaas kan dit plan in de prullenbak wanneer zijn doelwit hem belaagt en ze dankzij al het kabaal een grote groep freakers op zich afroepen. Terwijl de belager wordt opgepeuzeld zet Deacon het op een rennen. Terwijl Deacon tijdens de presentatie op de Sony-persconferentie vrijwel meteen een schuur inrent, is de weg die we ditmaal nemen iets anders. Deacon rent langs een aantal opgestapelde houtstammen en snijdt het touw door om zo een nieuw obstakel voor de freakers te creëren. Samen met zijn schietwerk lijkt het de freakers slechts even af te stoppen.
We vroegen de ontwikkelaars waarom ze steeds stopten om te schieten in plaats van gewoon keihard weg te rennen. Het bleek een manier om te tonen hoe je later in de game de horde freakers kunt aanpakken. De groepen freakers bestaan niet uit een oneindige horde, maar hebben een bepaalde grootte. Het is volgens de Bend Studio absoluut mogelijk om de hele bende af te knallen en zo tijd voor jezelf creëren om de boel te verkennen en hulpmiddelen bij elkaar te sprokkelen – al leek dit tijdens de presentatie absoluut niet het geval te zijn. Op specifieke momenten die overeenkwamen met momenten uit de persconferentiepresentatie leek het aantal freakers vrijwel identiek. We vragen ons af in hoeverre de grootte van de groep niet gewoon scripted was.
Het is namelijk wel funest om gebieden te kunnen doorzoeken op hulpmiddelen, want crafting is ook een belangrijk deel van de game. Zo kan Deacon een airbagbom maken en zien we hoe hij een leeg flesje bier omtovert in een molotovcocktail die hij vervolgens met pijnlijke precisie in een kuil gooit waar hij net een lading freakers in heeft laten vallen. Echter, een gewelddadige confrontatie met de freakers is niet de enige optie om te ontsnappen. Zoals gezegd kun je ook gewoon zo snel mogelijk richting je motor rennen en wegrijden – als je hem tenminste op een handige plek geparkeerd hebt.
De presentatie eindigt terwijl we de schuur inrennen uit de Sony-persconferentie. Terwijl we steeds meer freakers afknallen klimmen we haastig richting het dak van de schuur. Hier knallen we de laatste wezens af en halen we die adem. We hebben het gehaald... totdat de camera omhoog beweegt en we honderden freakers onder ons zien lopen. Volgens de ontwikkelaars is het ook mogelijk om jezelf weer uit deze benarde situatie te krijgen; al zul je wel goed voorbereid moeten zijn en de juiste hulpmiddelen bij je moeten hebben. Vooruitdenken is dus het devies.