Hands-on preview: Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Ruim 10 jaar is Final Fantasy XV al in ontwikkeling en binnen een aantal maanden zal het nieuwe epos van Square Enix verschijnen. Het lijkt weer een allesomvattend verhaal te worden met vriendschap, intriges en verraad, maar ook met een aantal nieuwe elementen.
Voor de E3 had Square Enix een speciale demo voorbereid waarin we de strijd mochten aanbinden met de Titan die werd geïntroduceerd in de E3-trailer. De kolos kan een summon worden van hoofdpersonage Noctis, maar eerst zul je moeten bewijzen dat je de reus waard bent door hem te verslaan.
Het vechtsysteem is in deel 15 weer behoorlijk op de schop gegaan. Noctis en zijn vrienden vechten in real-time en Square Enix wil dit zo intuïtief mogelijk doen aanvoelen zodat ook nieuwe spelers zo kunnen instappen. Je gebruikt dan ook maar drie knoppen om Noctis door het strijdgewoel heen te loodsen; een voor aanvallen, een voor verdedigen en eentje om te warpen, de nieuwe vaardigheid waarmee je jezelf in een oogopslag naar de andere kant van het slagveld kan verplaatsen. Daarnaast kun je ook nog tijdens de gevechten wisselen van wapen. Zo kun je een klap van een zwaard opvolgen met een paar dolken, om af te sluiten met een greatsword. Het zorgt ervoor dat het vechtsysteem een stuk meer diepgang heeft dan het in eerste instantie toont.
Voor fans van het 'oude' vechtsysteem heeft Square Enix de Wait Mode toegevoegd, die het mogelijk maakt om op elk gewenst moment de game te pauzeren. Denk echter niet dat je uren hebt om je volgende stap uit te werken – er loopt in het beeld een timer mee – maar het geeft je wel de mogelijkheid om je volgende slachtoffer te kiezen of je vrienden nauwkeuriger te instrueren. Mocht Wait Mode niets voor jou zijn, dan kun je het altijd nog uitzetten in het menu.
Ook magie is weer van de partij. De welbekende vuur-, ijs- en bliksemspreuken zijn ook deze iteratie weer aanwezig. Nieuw is dus het hierboven genoemde warpen. Door de mogelijkheid om snel naar andere plekken te kunnen teleporteren kun je jezelf beter positioneren tijdens de strijd om zo bijvoorbeeld van achteren toe te slaan. Je kunt de kracht ook gebruiken om snel naar een teamgenoot toe te flitsen en samen toe te slaan of van boven je aanval in te zetten. Het voegt heel wat variatie toe aan de gevechten.
Helaas was hier tijdens het gevecht met de Titan weinig van te merken. De kolos viel aan met zwepende bewegingen en stompte zijn vuisten zo af en toe eens flink op de grond. Het ontwijken van deze aanvallen ging voornamelijk via het warpen op het juiste moment (Noctis doet dan een soort zijsprong waardoor hij de hand van de Titan ontwijkt) en af en toe kon je counteren via een quick-time event. Daarbovenop werkte de camera absoluut niet mee tijdens het gevecht. Vooral als je een lock-on gebruikt op de Titan zwiepte de camera alle kanten op, maar zelfs zonder deze (normaal nuttige) mogelijkheid zorgde rare camerahoeken er constant voor dat we het overzicht verloren.
Het gevecht kwam uiteindelijk neer op een eentonige sessie waarin we aanvallen ontweken en counterde op de juiste momenten. Het voelde tactloos en stiekem zelfs een beetje saai: precies het tegenovergestelde van wat we hadden verwacht. Tijdens de presentatie die er aan vooraf ging werd namelijk de prachtige, levendige wereld getoond, het cruisen in de auto met je vrienden, toffe gevechten met (kleinere) vijanden en de honderden, zo niet duizenden, dingen die je kunt doen in deze wereld. Dat is de Final Fantasy die we verwachten te zien.