Hands-off preview: God of War
God of War
Na zes games waarin Kratos door de gehele Griekse mythologie heen hakte, is het nu tijd om een andere kant van de Spartaan te laten zien. Weg zijn de Griekse goden, weg zijn de Blades of Chaos en in plaats daarvan krijgen we de Noorse mythologie voorgeschoteld en heeft onze protagonist een zoon.
God of War is geen reboot van de serie; het is simpelweg een nieuwe fase in het leven van Kratos. Zo typeert game director Cory Barlog de nieuwste telg uit de God of War-serie. Het DNA had drastisch verandering nodig en toen Barlog zelf vader werd, bekeek hij de wereld vanuit een ander perspectief. Wat als we dat ook doen met Kratos?
Het is een interessante vraag en iedereen kon in de aankondigingstrailer en bijbehorende gameplay zien dat dit niet de God of War van vroeger is. Kratos is een stuk rustiger; hij helpt zijn zoon met jagen en wanneer zijn woede dan toch omhoog komt borrelen weet hij het snel weer naar beneden te drukken. “Hij probeert zijn verleden voor zijn zoon te verbergen,” zo vertelt Barlog. “Zijn verleden is de reden voor Kratos om te veranderen.”
Niet alleen Kratos is veranderd, ook de omgeving is aangepast. Niet langer speelt de game zich af in het oude Griekenland, maar we zijn afgedaald naar het oude Scandinavië. Nog voor de Vikingen liepen de goden hier net als in Griekenland gewoon over aarde en waren er voldoende mythologische wezens te vinden - een perfecte locatie voor onze (iets minder) boze Spartaan dus.
Terwijl zijn zoon op zoek gaat naar een hert, volgen wij Kratos terwijl hij langzaam achter zijn kroost aanwaggelt – we vonden Kratos een tikkeltje moeilijk lopen, maar dat zal vast wel wennen. Terwijl zijn zoon achter de sporen van het hert aan gaat, wijkt Kratos wat van het pad af en gaat hij op zoek naar verborgen schatten in de omgeving. Hoewel God of War geen open wereldgame wordt, wordt de game wel een stuk opener dan de vorige delen. Hierbij zal er dus meer te ontdekken zijn in de wereld. Denk aan collectibles, maar ook armor runes waarmee je voor kleine upgrades kunt zorgen.
Iedereen die de presentatie op de Sony-persconferentie heeft gezien, moet toegeven dat de wereld er prachtig uitziet. De wereld zit vol met kleine details die voor een levendige wereld zorgen en ook de verhaalvertelling wordt grotendeels gedaan via de omgeving. Zo vindt Kratos later in de presentatie een kamp van trollenjagers die hun trol net iets te vroeg vonden. Wat ook opvalt, is dat de camera veel dichter op de actie staat dan in vorige God of War-games. Samen met het feit dat de game bestaat uit één langlopend camerashot moet dit helpen om de spelers zich meer in te laten leven in het verhaal van Kratos om zo zijn pijn, zijn plezier en zijn gevechten op de eerste rij mee te maken.
Hoewel er veel veranderd is, hoef je niet bang te zijn dat er in God of War niet meer gevochten wordt. Kratos’ Blades of Chaos zijn ingeruild voor een magische bijl die minstens zo effectief is als de zwaaiende zwaarden. Wanneer de eerste vijanden op het pad van Kratos en zijn zoon belanden, vliegt zijn bijl al snel door het scherm. Terwijl de bijl zich met pijnlijke precisie in het lichaam van een vijand boort en het arme monster daar vasthoudt, stompt Kratos met zijn vuisten de schedel van een andere vijand tot een hoopje moes. Blijkbaar is de beste man nog niet al zijn woede kwijt. Wanneer Kratos zijn bijl weer nodig heeft, houdt hij simpelweg zijn hand omhoog en vliegt zijn nieuwe wapen naar hem toe (zoals Thor dus).
Ook Kratos Junior – voorlopig heeft Kratos’ kroost nog geen naam – helpt mee in de strijd. Autonoom zal hij tijdens de gevechten pijlen afvuren op de vijanden, tenzij jij hem een opdracht geeft een bepaalde vijand met bijvoorbeeld een elektrische pijl aan te vallen. Dat gaat allemaal met slechts één knop – de zogeheten zoon-knop. Naast vechten zal de naamloze jongen ook helpen met verschillende puzzels en zal een groot deel van het verhaal draaien om de ontwikkeling van zowel Kratos als zijn zoon.