Hands-on preview: Forza Horizon 3
Forza Horizon 3
Tijdens de Microsoft-persconferentie wist Playground Games ons te verrassen met een eerste blik op hun nieuwe game: Forza Horizon 3. In het racespektakel wisselen de omgevingen net zo snel als de bolides waarin je rondscheurt. Het is tijd om naar down-under af te reizen.
Het Horizon-festival heeft inmiddels genoeg van de Verenigde Staten en Frankrijk en het hele feest is verhuisd naar Australië. Een uitstekende keuze wanneer we kijken naar de omgevingen: Australië is het perfecte decor voor een racegame. Eindeloze asfaltwegen wisselen zwaar begroeide jungles en parelwitte stranden naadloos af tijdens onze hands-on demo. Hadden we al gezegd dat het er ook nog eens prachtig uitziet?
We krijgen tijdens de demo drie races gepresenteerd die zonder enige problemen in elkaar overlopen om zo een goed beeld te krijgen van wat de game te bieden heeft. Het begint allemaal met een race over de snelwegen van het Australische continent. We krijgen de keuze tussen een Shelby GT en een glimmende BMW, maar het is de nieuwe Lamborghini Centenario waar ons oog op valt.
Terwijl we over het verstrekkende asfalt racen wordt weer meteen duidelijk waarom de Horizon-serie de tegenhanger is van de Forza Motorsport-serie. De game voelt meer arcade dan zijn realistische broertje, maar weet tegelijkertijd de ervaren coureurs van genoeg uitdaging te voorzien. Voor wie het echt te moeilijk is, is er altijd nog de terugspoelknop. Al komt de knop ook handig van pas als we door het staren naar alle details in de wereld onze auto onverhoopt tegen een paaltje knallen. De overvliegende ballonnen en helikopters, de wapperende bladeren van de palmbomen en de klotsende golven van de zee; het is stuk voor stuk adembenemend.
Nadat we het asfalt hebben overwonnen scheuren we met een 4X4-truck over de parelwitte stranden en nog even later zoeven we met een buggy door de bossen terwijl we racen tegen een helikopter. Forza Horizon 3 is diverser dan zijn voorganger en weet elk moment te boeien. Met een wereld die ruim twee keer de grootte heeft van de vorige game en een wagenpark dat met 150 bolides is uitgebreid, kunnen we ons zo voorstellen dat er nog veel meer te beleven valt dan wat wij in tien minuten te zien kregen.
Daarnaast zijn we ook enthousiast door de toevoeging van de Blueprint-modus: hierin kun je jouw eigen races gaan ontwerpen. Elke weg op de map is te gebruiken en je kunt zelf bepalen welke auto’s gebruikt mogen worden en met welke weercondities de spelers te maken krijgen. Neem het hierin op tegen je vrienden of zet zelf een tijd neer en daag de rest van de community uit hem te verbeteren.