Hands-on preview: Overwatch
Overwatch
[gespeeld op PS4]
Overwatch wist al heel wat positieve reacties binnen te halen tijdens diens bèta op pc, maar men beloofde ook om deze game naar consoles te brengen. Het was dan ook voor velen bang afwachten of alles net zo goed zou draaien. Degenen die een pre-order plaatsten konden al vanaf 3 mei aan de slag met de gesloten bèta op PS4 en ook wij hebben deze kans zeker niet aan ons laten voorbijgaan.
In een game die enkel een multiplayergedeelte bevat, is het natuurlijk nog maar de vraag hoe deze game, die makkelijk 60FPS wist te behalen op de pc, het zal doen als we enkele matches spelen op de PS4. Met veel plezier kunnen we jullie dan ook zeggen dat deze versie zeker niet moet onderdoen voor de andere. We haalden met gemak een solide 60 frames per seconde waarbij we geen enkele keer te maken kregen met framerate drops. De soepelheid waarmee je de overvloed aan personages bestuurt, is op zijn zachtst gezegd fenomenaal. Qua gameplay zit het dus eigenlijk wel snor.
De game draait niet alleen op 60FPS, maar oogt ook nog eens bijzonder knap. Elke map (en dat zijn er heel veel) heeft een cartoonachtige stijl die bijzonder goed past bij de sfer die de game wil uitstralen en toont weer eens wat anders dan de vele gekende shooters. De textures zijn erg gedetailleerd waardoor de game er modern en strak uitziet. Blizzard heeft bijzonder veel werk gestoken in de optimalisatie van Overwatch op consoles, maar weet daarbij ook een eigenheid te creëren die bij velen zeker zal gesmaakt worden.
Overwatch bevat naast een heleboel mappen ook een overvloed aan speelbare personages die elk hun eigen unieke kenmerken bezitten en wel degelijk anders aanvoelen en spelen. Er zijn in totaal 4 verschillende categorieën: Support, Tank, Offense en Defense waarvan elke categorie een welbepaalde rol speelt binnen je team. Het is dus aangeraden om een goed gebalanceerd team samen te stellen afhankelijk van de gamemode die je speelt.
Elke held bezit verschillende vaardigheden die je een extra voordeel kunnen geven als je deze goed weet te gebruiken. Bij de start van een game heb je meteen 2 verschillende vaardigheden reeds tot je beschikking die je met L1 en R1 kan activeren op het gepaste moment. Elk personage heeft ook een ultieme vaardigheid die je geleidelijk moet opladen. Dat gebeurt deels automatisch naargelang de verstreken tijd, maar de balk vult sneller als je meer kills weet te behalen.
Om spelers die in teamverband spelen geen al te groot voordeel te geven op het slagveld ten opzichte van anderen helpt de game je een handje om het perfect gebalanceerde team uit te bouwen. De keuze blijft natuurlijk wel bij de spelers, maar men vermeldt wel telkens wat er precies beter kan in jouw groep. Zo verschijnt er bijvoorbeeld op het scherm dat er te veel snipers aanwezig zijn, maar het kan ook zijn dat er te veel heroes van eenzelfde categorie spelen. Het is aangeraden de raad ter harte te nemen, want een slecht team zal 9 op de 10 keer in het zand bijten.
Er mogen dan wel een heleboel verschillende karakters ter beschikking zijn, wat de gamemodi betreft blijft het toch wat flauwtjes en moet je zeker niet rekenen op standaard modi als Team Deathmatch, Capture the Flag of Free for All. Overwatch bevat namelijk maar 3 verschillende modi: Escort, Control en Assault. In de eerste is het de bedoeling dat je een transportschip binnen een bepaalde tijd moet escorteren naar de andere kant van de map. Dat doe je door naast het schip te gaan staan waardoor deze langzaamaan verder begint te bewegen. Hoe verder je het schip kan brengen des te intenser worden de gevechten, want jouw transport moet uiteindelijk heel dicht bij de vijandelijke spawnlocatie geraken.
Control is dan weer een gamemode die iedereen wat bekender in de oren zal klinken. Hierin is het de bedoeling om meerdere gebieden zo snel mogelijk te veroveren. Dat doe je door samen met je team op het te veroveren gebied te gaan staan en deze voor de volle 100% te veroveren. Het team dat als eerste het volledige gebied weet te veroveren, behaalt een punt. Wanneer een team twee keer een gebied volledig weet te veroveren, is de overwinning binnen.
Assault lijkt in vele opzichten op Control, maar bestaat uit een team dat moet aanvallen en eentje dat moet verdedigen. Het aanvallende team moet dus proberen om de 2 gebieden van de verdedigers een voor een over te nemen. Ook hierbij wordt het moeilijker om het tweede gebeid te veroveren aangezien deze zich dichter bij de vijand bevindt.
Overwatch bezit ook een progressiesysteem waarbij je telkens een hoger level kan bereiken afhankelijk van jouw prestaties tijdens een match. Zo kan je medailles verdienen door een ontzettend hoog aantal kills te halen of teamleden te healen. Het spreekt uiteraard voor zich dat een gouden medaille meer EXP geeft dan een bronzen en je prestaties zorgen er dus zeker voor dat je sneller een level zal stijgen. Telkens je een level bent gestegen, krijg je een loot box die poses, skins, emotes, sprays, in-game currency, voice lines en player icons kan bevatten.