Hands-on preview: Ratchet & Clank
Ratchet & Clank
Ratchet & Clank is één van de populairste duo’s op de consoles van Sony en het is dan ook geen verrassing dat ze door de jaren heen al heel wat aandacht hebben gekregen. Alles samen zijn er al meer dan tien games rond de Lombax en zijn robotvriend verschenen, waaronder twee trilogieën. Binnenkort mogen we ons zelfs aan een film verwachten met de helden en hun vrienden in de hoofdrol. In de aanloop naar die film krijgt de reeks ook een stevige reboot.
Nu ja, een reboot/remake, want voor de basis van de reboot wordt heel erg geleund op de allereerste game, maar werden er ook elementen toegevoegd uit de latere games. Fans van de reeks zullen dan ook regelmatig bekende figuren uit latere titels zien opduiken. Gelukkig weet ontwikkelaar Insomniac daar goed mee om te gaan, want ze zitten niet verlegen om een metagrapje. Wanneer personages plots beginnen te spreken over ‘see you in the next reboot’, dan kan er bij ons wel een glimlach vanaf. Zelfs zonder die grapjes is Ratchet & Clank nog altijd een amusante game. Captain Qwark treedt steevast op als verteller en heeft geen schrik om er af en toe een scheutje bovenop te doen. Ratchet & Clank is dan ook een game waar je niet snel geneigd zal zijn om de tussenfilmpjes over te slaan.
Qua gameplay is Ratchet & Clank al jaar en dag ongeveer hetzelfde. Dat is geen kritiek. Verre van zelfs, want wij zijn een enorme fan van de gameplay van Ratchet & Clank, die de perfecte mix vindt tussen platformen, puzzels en shooteractie. Gelukkig wil dat zeggen dat we ook heel wat bekende wapens hun opwachting zullen zien maken.
In de preview hadden we natuurlijk nog geen toegang tot alle wapens, maar we melden met blijheid dat de Groovitron weer van de partij is. Het dansbeest in je vijanden kan dus opnieuw worden wakker gemaakt. Nieuw is dan weer de Pixelizer. Die verandert vijanden in grote pixels, zoals je die eerder zou tegenkomen in een game uit de jaren ’80 of ’90.
Het verhaal in deze remake volgt tot nu toe het verhaal van de originele game, al hadden we dan nog maar de mogelijkheid om enkel de eerste uurtjes te spelen. Chairman Drek en zijn leger Blargs maken een puinhoop van andere planeten en het is aan Ratchet en Clank om ze tegen te houden. Daarbij worden ze bijgestaan – nu ja, bijgestaan is een groot woord – door de Galactic Rangers onder leiding van onze favoriete superheld, Captain Qwark. Doorheen het verhaal zal je van planeet naar planeet kunnen reizen om verschillende missies uit te voeren. Je kan ook steeds naar vorige planeten terugkeren om geheime gebieden te ontdekken met behulp van nieuwe gadgets.
Die planeten geven je dan ook best wat vrijheid. Je kan je enkel bezig houden met de hoofdmissies, maar je kan ook gouden bolts zoeken of op zoek gaan naar holocards. Die kaarten kan je verzamelen en wanneer je er drie uit één set hebt weten te verzamelen, krijg je een perk die het hele spel van kracht is. Hoe meer kaarten je verzamelt, hoe meer perks je kan vrijspelen. De kaarten kan je krijgen door vijanden te verslaan, maar ze zijn ook te vinden in geheime gebieden, waar je soms meer dan één kaart in één keer krijgt.
Grafisch is deze remake natuurlijk een immense sprong voorwaarts. Dat is maar normaal, aangezien de originele Ratchet & Clank een titel is uit 2002. Voor de visuele stijl wordt er wel meer gesteund op de Future-serie van onze helden en minder op het origineel. Er wordt volgens ons ook redelijk wat gebruik gemaakt van de beelden uit de film. Die hebben we nog niet gezien natuurlijk, maar de tussenfilmpjes zijn van zo’n hoge kwaliteit dat we bijna niet anders kunnen dan denken dat ze eerder zijn gemaakt voor de film dan voor de game. Dat is maar logisch ook, want zowel de game als de film vertellen hetzelfde verhaal. Voor het overige ziet de game er trouwens ook bijzonder strak uit.