Hands-on preview: Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera
De RPG cultklassiekker Planescape: Torment was ook in de hoogtijd van RPG games al een buitenbeentje. Het legde een heel sterke nadruk op het verhaal, de karakters en de dialogen. Nu er een heuse revival van dit genre aan de gang is, zorgde een heel succesvolle Kickstarter campagne voor een spiruele opvolger: Tides of Numenera. Bijna drie jaar later kunnen we met een eerste bèta versie aan de slag.
Net als in Planescape kom je in de schoenen te staan van een mysterieus karakter dat aan compleet geheugenverlies lijdt. Deze keer ben je echter geen god, maar het toevallig slachtoffer van een machtige magiër, The Changing God, die er op één of andere manier in slaagt om zijn bewustzijn te verplaatsen naar een nieuw lichaam om zo eeuwig te leven. Samen met een groepje van medestanders, of andere karakters die denken van jou te kunnen profiteren, moet je uit zien te vissen wie je eigenlijk bent, wat je onder dwang van de Changing God gedaan hebt, en waarom je achtervolgd wordt door een andere, al even bizarre, entiteit die je een kopje kleiner wil maken.
Wat je nu al in de Early Access versie kan spelen is (een deel van) de eerste uren van het spel. Ten opzichte van het volledige spel is de content die nu beschikbaar is niet meer dan een aperitiefhapje, maar het is wel al duidelijk welke richting men uit wil gaan. De graphics staan nog niet op punt, maar je kan al wel de artistieke richting aanvoelen. De wereld is een vreemde combinatie van typische Fantasy-elementen met heel wat vreemde technologie die zelfs voor de bewoners een groot mysterie is. Ook de karakters zijn van een zelden gezien bizarheid. Eén van je eerste ontmoetingen is met een vrouw die samenleeft met haar eigen versies uit andere dimensies, waardoor je rond haar constant schimmen ziet bewegen die ook soms hun eigen bedenkingen hebben over jou en de situatie.
De wereld is opnieuw neergepend door de toch wel legendarische Chris Avellone, bekend van Planescape maar die ook meewerkte aan games in de Fallout-, Baldur’s Gate-, Icewind Dale-, Neverwinter Nights-franchises, en recenter ook de Wasteland 2- en Pillars of Eternity-werelden vol wist te pennen. In Tides on Numenera laat hij zichzelf helemaal gaan en lijken de teksten één van de sterren van het spel te worden. Ze hebben wel een opvallende stijl en wie er vlotjes door wil lezen zal zijn beste Engelse voetje voor moeten zetten.
Ook de dialogen zijn opnieuw bijzonder uitgebreid en diepgaand. Elk karakter heeft heel wat verhalen te vertellen en de gesprekken zijn soms een belangrijkere uitdaging dan de gevechten. Wie graag vooral veel actie in zijn RPG wilt, is hier dus aan het verkeerde adres. Soms moet er natuurlijk het één en ander uitgeklaard worden met de harde hand, maar het combat systeem is, voorlopig toch, eerder aan de lichte kant.
Wie zich aangesproken voelt en zijn kredietkaart al boven wil halen, moet wel goed beseffen dat dit een echte Early Access release is. Er is nog maar een klein deel van de content speelbaar en zelfs die is nog verre van afgewerkt. Het spel blijft regelmatig hangen, de interface is een placeholder, de gevechten zijn nog niet gebalanceerd,... Bij een spel dat het dus vooral van zijn sterke verhaal moet hebben, neem je dus wel een risico dat je in deze versie al een minder goede versie van het plot te zien krijgt en meer dan één spoiler zal moeten ondergaan.