Hands-on: Far Cry Primal
Far Cry heeft al een tijdje de gewoonte om je te droppen in een regio waar een oude cultuur nog bijzonder sterk staat. Dat zagen we al in Far Cry 3 en in Far Cry 4. Diezelfde traditie keert ook terug in Far Cry Primal, maar deze keer drijft Ubisoft het wel heel ver, want we worden letterlijk terug gezet naar het stenen tijdperk.
In Far Cry Primal ga je aan de slag als Takkar, een strijder die op zoek is naar zijn stam, de Wenja. De game verspilt in ieder geval geen seconde om je duidelijk te maken in welke periode je leeft, want je eerste twee gevechten zijn tegen een mammoet en een sabeltandtijger. We hadden dus snel door dat we flink wat last gingen hebben met de fauna in de wereld, die de naam Oros heeft meegekregen.
Na die eerste gevechten kom je al snel terecht in het gebied waarin het verhaal zich zal afspelen. Daar maak je kennis met de eerste Wenja die je dorp zal bevolken. Dat is immers het grote doel in Far Cry Primal, het uitbouwen van je stam en het bijhorende dorp. Dat doe je door verschillende missies uit te voeren, die je onder andere extra bevolking kunnen opleveren. Die nieuwe bevolking zorgt er ook voor dat je extra skill trees vrijspeelt, die onderverdeeld zijn in onder andere survival skills en gathering skills.
Je bent natuurlijk niet alleen op de wereld en tijdens je missies zal je de strijd moeten aangaan met twee rivaliserende stammen, de Udam en de Izila. Die hebben het allebei niet echt begrepen op de Wenja en willen je uitroeien of toch tenminste als slaaf gebruiken. Beide stammen hebben een vrij charismatische leider, maar die zijn allebei tijdens onze speelsessie te weinig aan bod geweest om er een beeld over te vormen. Daardoor is het verhaal voor ons momenteel ook nog redelijk mager. Die personages kunnen het interessant maken, maar momenteel missen we een beetje de ‘insanity’ uit de vorige delen. Voor een verhaaltje waarbij drie stammen elkaar het leven zuur maken, spelen we geen Far Cry. We willen minstens één geschift personage.
Enkel de sjamaan en zijn droomscènes kunnen ons op dat vlak momenteel bekoren. Zij halen je uit de sleur van missies die allemaal net iets te veel op elkaar lijken.
Omdat we nog maar bitter weinig te zien kregen van het verhaal, bestond onze speelsessie voornamelijk uit dezelfde soort missies. De ene keer moesten we een paar Wenja gaan bevrijden of ergens een kamp veroveren, terwijl we de andere keer op jacht moesten. In Far Cry Primal zal je immers heel wat mogen verzamelen om je dorp uit te breiden. Denk daarbij maar aan de juiste planten en de vacht van bepaalde dieren. Dat dit aanwezig is in Far Cry Primal, dat is geen verrassing, maar momenteel vinden we het iets te overheersend. We hebben geen zin om telkens opnieuw de wereld in te gaan om een bepaald dier te doden. Het feit dat het nogal moeilijk is om op afstand te zien op welk dier je aan het jagen bent, maakt het er niet eenvoudiger op. Al te vaak ontschoot er ons een vloek, omdat we nog maar eens een geit in plaats van een hert hadden neergeschoten.
Jagen doe je in Far Cry Primal trouwens met een beperkt aantal wapens, namelijk een knuppel, pijl en boog of een speer. Elk wapen kan nog wel een upgrade krijgen, maar heel veel variatie is er dus niet aanwezig. We moeten wel zeggen dat de wapens allemaal een eigen stijl van spelen hebben. In Far Cry Primal zal je ook iets vaker hand-aan-handgevechten aangaan, omdat je tegenstanders nu eenmaal over hetzelfde beperkte arsenaal beschikken.
Bij Ubisoft hebben ze wel een manier uitgedokterd om het aantal wapens op een bepaalde manier uit te breiden, namelijk het temmen van dieren. Al snel in het spel leer je immers de vaardigheid om bepaalde dieren te temmen, zodat ze aan je zijde kunnen strijden. Je eerste vriendje op dat vlak is een uil, die je kan helpen om een beter overzicht te krijgen over de situatie. Hij kan op een hoogte een bepaald gebied verkennen en vijanden taggen. Hij kan ze zelfs aanvallen, om zo al hier en daar iemand uit te schakelen.
De andere dieren zijn van een groter kaliber. Zo kan je wolven, sabeltandtijgers, leeuwen, beren en dassen temmen. Allemaal hebben ze bepaalde vaardigheden die hun nut zullen hebben tijdens gevechten. Wij konden nog niet echt voldoende experimenteren met het systeem, dus we twijfelen nog tussen een gimmick die na verloop van tijd zijn effect zal verliezen of een degelijke aanvulling op de gameplay.
Grafisch zag Far Cry Primal er trouwens wel best goed uit. De wereld was tijdens onze speelsessie een beetje eentonig, maar we hebben ook maar een klein stukje van de wereld gezien. Zo zagen we ergens wel al wat sneeuw liggen en ontdekten we de optie om winterkledij aan te trekken, dus we gokken dat er nog wel wat variatie aanwezig is die we gewoon nog niet te zien kregen.