Hands-off preview: Total War: Warhammer
Total War: Warhammer
In het Warhammer-universum staan tientallen volkeren klaar om elkaar de nek over te snijden, het ideale strijdtoneel voor een Total War-game waarin een aantal gekende elementen uit de franchise moesten sneuvelen (of was je van plan om een Greenskin te laten huwen met een Dwarf?) om plaats te maken voor een resem vernieuwingen (zoals magie, lucht- en ondergrondse gevechten).
In deze eerste Total War: Warhammer (er komen nog 2 expandalones – expansion die eigenlijk ook sequels zijn en waarvoor je de vorige games eigenlijk niet nodig hebt) krijgen we de controle over 4 volkeren: de Greenskins, Dwarfs (ja, zo geschreven), de Empire en de Vampires, waarbij de Chaos enkel te krijgen is als pre-order DLC. Tijdens deze hands-off preview kregen de Greenskins alle glorie toebedeeld, met name om op die manier heel wat nieuwigheden aan te kunnen reiken.
Uiteraard hebben alle volkeren zowat hun eigen deeltje van de campaign map gekregen, die je zowat 300 turns zou moeten vergen om uit te spelen, al worden de turns natuurlijk stelselmatig langer en interessanter naarmate je verder geraakt. De Dwarfs zijn op dat vlak waarschijnlijk het minst goed bedeeld qua territorium, aangezien de Greenskins maar al te graag zaken inpalmen en er hun eigen tintje aan geven, waardoor je zefs bij hun eigen thuisbasis zal merken dat het eigenlijk om omgevormd Dwarf-land gaat. Nu, onze zorg niet, want als Greenskin mag en moét alles eraan.
Stilstaan is verveling en verveling zorgt voor onrust en ergernis bij Greenskins. Dat mag je zelfs letterlijk nemen, want als je niet voor dood en vernieling zorgt, verlies je de grip over je troepen en zijn ze ook makkelijker af te slachten in de strijd. Dit wordt weergegeven in een Fightiness level (de Greenskins hebben een kolderiek kinds taaltje in de volledige UI), dat onder het vriespunt kan zakken.
Gelukkig kan je hun “houding” beïnvloeden door je stance aan te passen. Zet je deze op ‘raiding camp’, dan geef je je troepen eigenlijk een vrijgeleide om de omgeving wat te gaan plunderen, zodat ze zich toch wat beter voelen, al kan je het niet oneindig blijven doen. Het levert een beter gemoed op, inkomsten (al doe je dit best niet in je eigen gebied, want dan steel je van jezelf...), bijkomende troepen én een hogere fightiness-niveau. Tikt dat niveau voorbij “Waaagh!” dan krijg je zelfs een AI-beheerste Lord die je zal bijstaan in de strijd. Omdat je echter wel continu moet vechten om boven Waaagh! te blijven, bolt deze Lord het na een tijdje wel weer af.
Deze Lords zullen voor het grootste deel herkenbaar zijn voor Total War-spelers, omdat ze gelijken op Generals uit de vorige games, maar met een behoorlijke laag vernieuwing erover. Ze zijn de centrale pionnen van je aanvalskracht, de aanvoerders van hun eigen leger, gevuld met een hele waaier aan troepen. Denk daarbij niet enkel aan infanterie en cavalerie, maar ook aan vliegende units of shamans die magische trucjes hebben. Veel meer troepen betekent misschien ook dat de speler door het bos de bomen niet meer ziet, maar The Creative Assembly belooft doorheen de campaign stelselmatig extra troepen toe te voegen, zodat je alle units goed leert gebruiken.
Als aanvoerder moet de Lord zelf ook wel wat voorstellen en dat was in ons geval met Azhag the Slaughterer al geen probleem. Net zoals andere Lords in Total War: Warhammer heeft hij 30 levels die je kan uitdelen (20 meer dan in vorige TW-games), waardoor je hem echt kan tweaken zoals je hem zelf wil. Voor bepaalde extra’s moet je wel Quest Battles doen, die je triomfantelijk moet beëindigen om zo unieke items te krijgen die enkel dat personage kan dragen of gebruiken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een Wyvern die hem toelaat om over het slagveld te vliegen. Quest Battles zijn oneindig opnieuw te proberen, maar de vijand begint wel telkens met een propere lei, dus weet waar je aan begint.
Verder kunnen alle Lords ook nog magische items verkrijgen door gevechten te winnen. Deze zijn puur willekeurig en kan je zelfs aan andere personages geven. Zo kan je de strijd wat in je voordeel doen kantelen, ongeacht waar je Lords of Heroes net zitten. Ook Magic Banners zijn een deel van de mogelijke loot, die je kan geven aan je troepen om een extra bonus uit te spelen tijdens toekomstige gevechten. Naast je troepen kan je gelukkig ook rekenen op Heroes, troepen die je gewoon in je leger kan smijten, maar die ook zelf over de map kunnen bewegen en zaken voor je kunnen doen. Ook zij kunnen (maximaal 6) items aangeboden krijgen, maar hou er rekening mee dat als deze Heroes vallen in de strijd, je die items voor altijd kwijt bent.
Ondanks het feit dat de Greenskins altijd moeten aanvallen en daar hun focus van hebben gemaakt, moeten ze ook wel af en toe uitblazen om hun troepen aan te vullen of hun fightiness omhoog te krijgen (via de eerder vermelde raiding camp-stance). Om op dat vlak niet in een hinderlaag te lopen, kunnen zij (en de Dwarfs) ook profiteren van een bijkomende stance, namelijk “underway”, waardoor ze zelfs onder bergen heen kunnen reizen via een ondergrons netwerk aan gangen. Dit levert niet enkel ontsnappingsmogelijkheden op, maar ook hinderlaagopties, zowel voor als tegen jou.
Mocht het toch eventjes wat te wankel verlopen, is het misschien tijd om even toch naar je steden om te kijken en te zien of je niet beter je gebouwen versterkt om zo ook sterkere troepen te krijgen. Aanvallen is dan wel de grootste bron van inkomsten en plezier voor de Greenskins, de basis moet ook stelselmatig versterkt worden of je loopt jezelf misschien te pletter. Verwacht geen uitgebreid belastingssysteem of diepgaand technologische Tech Tree (in hun geval de Goblin Workshop), maar wel elementen die in het teken staan van hun aanvalsdrift.
The Creative Assembly heeft zo voor elk ras andere Tech Trees, die de diepgang van het spel moeten bevorderen. Zo hebben de Dwarfs zelfs 2 Tech Trees, eentje voor hun militaire vooruitgang en een andere voor hun financiën, waardoor elk ras zo zijn voor- en nadelen heeft.
Dit lijkt allemaal heel veel kadertjes en vensters op te leveren als je de menu’s induikt, zowel voor je units, je Lords, je Heroes, je steden, je Tech Tree, ... . Toch ziet alles er eigenlijk bijzonder gestroomlijnd uit...durven we het zeggen... mobiel-vriendelijk zelfs. Duidelijke iconen, overzichtelijk en in het geval van de Greenskins ook wederom dat kinderlijke taaltje dat een glimlach op onze mond toverde. Je krijgt nog altijd heel wat informatie voor de kiezen, zeker als je alle magische effecten, Magic Banners en troepenvoordelen wil gaan bekijken en balanceren, maar het geheel oogt veel luchtiger en duidelijker dan voordien. In de algehele spelwereld zal het overzicht voor de oude rotten in elk geval bijzonder herkenbaar zijn, dus veel aanpassingsvermogen wordt op dat vlak niet gevraagd.