Hands-on preview: Overwatch
Overwatch
Indien je het nieuws de laatste tijd niet op de voet gevolgd hebt, de Overwatch closed bèta is van start gegaan. De hype is al even op gang getrokken en dateert eigenlijk al van de aankondiging. Ondertussen heeft Blizzard de spelers zoet gehouden met gameplaybeelden en een erg gedetailleerde website. Nu de bèta er is, kunnen we eindelijk onze mening kwijt over Blizzards eerste stappen in een nieuw genre. Dit is namelijk hun allereerste FPS, maar daarmee is zeker niet alles gezegd over de game.
Dat Overwatch geen typische shooter is, wordt al duidelijk als je even op hun site gaat kijken. Blizzard heeft opzettelijk erg veel filmpjes en uitleg over de game bekendgemaakt en de focus ligt daarbij vooral op de speelbare klasses. Die zouden je bijna doen denken dat je een MOBA-game aan het spelen bent, zoals DOTA 2 of League of Legends. Je hebt namelijk per klasse enkele gewone skills met een kleine cooldown. Daar bovenop komt dan nog een zogenaamde ultimate skill die pas activeert nadat je je steentje heb bijgedragen aan de verdediging of aanval van je team.
Deze skills op het juiste moment gebruiken, samen met je team, om zo door de verdediging te breken van het andere team, is waar het allemaal om draait. Langs de andere kant wordt de game ook vergeleken met Team Fortress 2. Het klopt dat er elementen van beide games aan bod komen in Overwatch en toch gaan de vergelijkingen niet op eens je de game gespeeld hebt.
Wanneer je in de game gegooid wordt, moet je ofwel een punt verdedigen ofwel een punt overnemen. Hier moet je dus als team meteen al beslissen wie welke rol op zich zal nemen. De achttien heroes zijn ingedeeld in vier rollen: verdediging, aanval, support en tanks. Een erg belangrijk detail is dat er voorlopig geen limiet zit op wie welke held kan spelen tijdens eenzelfde sessie. Bij DOTA 2 is het bijvoorbeeld zo dat er maar een speler tegelijk met een hero aan de slag kan. Bij Overwatch kan je bijvoorbeeld opeens oog in oog staan met zes Reinhardts. Je weet dat ook pas als de game van start gaat en de tegenstanders voor het eerst ziet. Als je dan een eerste keer tegen de vlakte gaat, kan je meteen de beslissing nemen om een goeie counter op Reinhardt te kiezen, zoals Pharah, anders zal de game erg snel gedaan zijn. Naast de klasse die je speelt, is de map waarop je speelt ook van groot belang.
Voorlopig zijn er twee scenario’s in Overwatch. Bij het ene moet je als team in eerste instantie punt A verdedigen. Als je het daar een aantal minuten volhoudt, is de game al voorbij. Verlies je punt A echter, dan is er nog een punt B dichter bij de locatie waar je begint op de map. De timer voor de aanvallers wordt gereset en dan moeten ze alleen nog punt B overnemen om de overwinning in de wacht te slepen. Bij het tweede scenario wordt er van het aanvallende team verwacht dat ze een bepaalde vracht succesvol vooruit duwen tot op het einde van de map. Hierbij moet je zien dat er zeker enkele tank heroes in je team zitten, anders wordt het erg moeilijk om de vracht te beschermen. Je duwt de vracht voort door middel van met je team er rond te staan, dus je bent sowieso in het nadeel omdat je steeds onder vuur ligt. Voorlopig wordt de game altijd met zes tegen zes gespeeld, wat op sommige momenten best voor wat chaos kan zorgen. Elke hero kan namelijk op erg korte tijd heel veel schade toebrengen aan anderen.
Voor het type heroes en bepaalde skills, heeft Blizzard duidelijk leentje buur gespeeld bij andere games. Tracer doet je denken aan de scout van Team Fortress 2, Soldier:76 lijkt recht uit Call of Duty-games te zijn gesprongen qua speelstijl en Roadhog lijkt met zijn hook erg sterk op Pudge qua gameplay (DOTA). Toch staan de heroes allemaal op hun eigen benen en dat komt vooral door het feit dat ze allemaal hun eigen speelstijl hebben die erg goed overeenkomt met hun archetype. Blizzard heeft al enkele games onder de riem en ze weten duidelijk hoe ze een hero uit Overwatch goed moeten laten aanvoelen.
Als je als Reindhardt speelt, dan heb je ook echt het gevoel alsof heel je team achter je schild kan komen staan en dat je een echte Duitse tank bent die bijna niemand neer krijgt. Dit gevoel komt vooral tot stand doordat alles er gelikt uitziet qua graphics en animaties. De geluiden zorgen voor veel inlevingsvermogen, maar maken ook goed deel uit van de gameplay. Wanneer je ineens "Death Reigns From Above" hoort, ga je instinctief naar boven kijken om Pharah uit de lucht te knallen. Hoor je "It's High Noon", dan ga je meteen schuilen achter de dichtst bijzijnde doos of muur, want dat is het teken dat McCree zijn ultimate heeft geactiveerd en jou met een druk op de knop naar je spawn locatie kan sturen.
Voorlopig zit de game dus in closed bèta en dat merk je aan het aantal beschikbare maps en speelmodi. Je kan alleen online matchmaking doen tegen willekeurige tegenstanders, een private game maken of de tutorial spelen. Er is nog niet veel gekend over de andere mogelijkheden, maar je kan er vanuit gaan dat Blizzard ranked play zal toevoegen in de toekomst. Dat de game zich richt op competitieve gameplay zal voor velen geen verrassing zijn. Je hebt echt veel persoonlijke skill nodig om bepaalde heroes goed te besturen, want om de betere moves uit je mouw te schudden, heb je de personages toch maar best onder de knie.
Public games kunnen momenteel nogal chaotisch zijn met zes tegen zes, omdat de meeste spelers de game nog niet volledig hebben doorgrond. Eens er bepaalde strategieën naar boven komen, zal de game veel tactischer worden. Er zijn al mensen die nu onderling zes tegen zes spelen op hoog niveau, waaronder ook de ontwikkelaars zelf tegen bekende streamers. De laatste keer dat dit gebeurde was de eindstand 7-7, wat dus niet veel goeds betekent voor de ontwikkelaars aangezien zij de game al veel langer spelen.
De bèta heeft er ondertussen ook al een grote patch op zitten. De grootste reden om snel in te grijpen, was omdat je met een controller aangestuurd kon mikken (een soort van auto-aim). Pc-gamers hadden natuurlijk snel door dat als je deze modus aan zette en nog steeds met muis en toetsenbord speelde, dat je een wel erg onfair voordeel had. Deze auto-aim functie is ondertussen verwijderd, maar toont aan dat Blizzard duidelijk op verschillende vlakken al goed naar de community luistert en onmiddellijk ingrijpt. Ze hebben onder andere ook al aanpassingen doorgevoerd op vlak van User Interface en game opties zoals FoV (field of view).
De grote vraag die echter op iedereens lippen brandt, is: welk betalingsmodel gaat Blizzard toepassen op Overwatch? Daar is duidelijk intern nog discussie over, anders zou het al publiek gemaakt zijn. De meeste mensen zullen er meteen vanuit gaan dat het free-to-play wordt en dat is ook de meest voor de hand liggende kandidaat voor dit soort spel. Het feit dat de vraag steeds wordt ontweken, doet misschien toch vermoeden dat Blizzard er anders over denkt. De toekomst zal het uitwijzen, maar deze beslissing zal de levensduur van de titel natuurlijk beïnvloeden, dus we kunnen best begrijpen waarom Blizzard deze beslissing nog even uitstelt.