Hands-on preview: Just Cause 3
Just Cause 3
Zelden is er een gameserie geweest waarin totale destructie zo ongegeneerd in je gezicht wordt gegooid als in Just Cause. Rondvliegende gasflessen, neerstortende helikopters en gigantische explosies zijn aan de orde van de dag en de komst van Just Cause 3 verandert daar gelukkig helemaal niets aan.
Hoewel de kern van de serie intact blijft, zit er wel degelijk verandering in dit derde deel. Allereerst is de setting veranderd: het tropische Panau is ingewisseld voor het Mediterrane Medici; het thuisland van onze protagonist Rico Rodriguez. De ooit zo rustige eilandengroep is jaren geleden overgenomen door generaal Di Ravello, een gewetensloze dictator die met de harde hand regeert over de eilanden. Tijd voor onze Rico om de rebellengroep die al jaren tegen de generaal vecht bij te staan.
Dat Just Cause 3 net zo over-the-top is als zijn voorgangers wordt al snel duidelijk wanneer we de game opstarten. We zien hoe Rico terugkeert naar Medici al staande op een vliegtuig terwijl hij luchtafweergeschut uitschakelt met een raketwerper. Wanneer het vliegtuig het geschut vanaf de grond niet meer aankan en langzaam begint te roken is het tijd voor Rico om het luchtruim te verruilen voor vaste grond. Gelukkig komt Rico’s trouwe parachute hierbij van pas.
Net als in het vorige deel is de combinatie van je grappling hook en parachute een van de voornaamste manieren om je door de wereld heen te bewegen. Het stukje stof kan overal worden opengeklapt en met je grappling hook kun je jezelf vooruit trekken. Echter beschik je in Just Cause 3 ook over een wingsuit. Hiermee raas je nog sneller over het eiland; eerst jezelf met hulp van de parachute en grappling hook de lucht in schieten, om vervolgens met de wingsuit al scherend langs boomtoppen een grote afstand af te leggen. Het zorgt voor een ongekend gevoel van vrijheid.
Je grappling hook is natuurlijk niet alleen behulpzaam wanneer je sneller van locatie A naar B probeert te komen, maar ook wanneer je bijvoorbeeld locatie A wilt opblazen. Dankzij een nieuwe feature op de grappling hook kun je nu twee voorwerpen aan elkaar vastmaken en de kabel ertussen aanspannen: een instrument voor prachtige chaos. Koppel een olievat aan een grote olietanker en kijk vanaf een afstandje hoe de twee samenkomen in een allesomvattende explosie - het liefst natuurlijk met een aantal vijandige soldaten ertussen.
Je kunt het echter zo gek maken als je wilt: koppel bijvoorbeeld twee mensen aan een helikopter en zie hoe je ze al gillend naar ongekende hoogtes stuwt of koppel een gasfles aan een soldaat, schiet een gat in de gasfles en zie hoe de soldaat alle kanten op wordt gesleurd. Het is lastig om niet vermaakt te worden door Just Cause 3: het is een grote speeltuin die je creativiteit prikkelt.
Naast het creëren van zo creatief mogelijke explosies zijn er ook een hele reeks missies om je mee te vermaken, missies met een verhaal dat zichzelf in eerste opzicht niet al te serieus neemt en een aantal interessante personages bevat. Daarnaast is de wereld bezaaid met zijmissies, variërend van racen tot zoveel mogelijk vernietiging aanrichten, maar ook wanneer je doelloos door de wereld heen doolt, zul je vermaakt worden. Zo zullen rebellen en militairen regelmatig met elkaar op de vuist gaan wanneer ze elkaar per toeval ontmoeten, een ontmoeting die meer dan eens eindigt in een bloedig gevecht - zeker wanneer jij ook nog eens voor wat extra chaos zorgt.
Rico's thuisland Medici is met zijn 1000km² vrijwel even groot als Panau uit Just Cause 2, maar de wereld voelt een stuk levendiger. Dat is bijvoorbeeld door de bovenstaande gevechten tussen rebellen en militairen, maar ook dankzij de mensen in de dorpjes en de dieren die over het eiland hobbelen. Daarnaast is de wereld bezaaid met dorpjes en militaire basissen die er om smeken bevrijd te worden. Dat is natuurlijk iets, zoals vrijwel alles in de game, dat gepaard gaat met heel wat geweld en vernietiging.
Wanneer je er in slaagt een dorp te bevrijden ontvang je niet alleen de eeuwige dank van haar inwoners, maar krijg je ook toegang tot de plaatselijke garage. Hier kun je alle gestolen voertuigen, van scooters tot tanks en helikopters, afleveren. Heb je dat eenmaal gedaan, dan kun je ze voortaan zonder aarzeling laten airdroppen via de zogeheten Rebel Drop. Waar dit in Just Cause 2 nog beperkt werd door het in-game currency systeem zijn deze blokkades in dit derde deel grotendeels verdwenen, al zit er nog wel een kleine cooldown op de sterkste voertuigen. Echter, net als met alles in Just Cause 3 heb je meer vrijheid om te doen wat je wilt, want zoals ontwikkelaar Avalanche zegt: “Meer vrijheid is meer fun.”