Blade & Soul
Blade & Soul
Blade & Soul is een Koreaanse MMORPG van NCsoft. De game is al sinds 2012 in Korea speelbaar, maar zal begin 2016 eindelijk in het Westen verschijnen. Aangezien de martial arts gameplay en unieke artstyle toch wel de nieuwsgierigheid van heel wat MMO-liefhebbers wist aan te flakkeren, gingen we aan de slag met de closed bèta om jullie van een eerste indruk te voorzien.
Het verhaal in Blade & Soul focust zich vooral op wraak. Als student aan de Hongmoon School, zal je al snel verraden worden door een van je medestudenten. Alle andere studenten en je leermeester worden op brute wijze afgeslacht en jij bent de enige die deze chaos overleeft. Vastberaden om de slechterik te vinden ga je op pad om sterker te worden en je uiteindelijk te wreken.
Uiteraard zal je naast deze main quest ook heel wat kleinere sidequests met bijhorende verhaaltjes terugvinden. Op dat vlak volgt men het typische MMO-stramien dat we al jaren kennen. Het geheel voelt allemaal wel vrij lineair aan, vermits je steeds op dezelfde plaats start met al je rassen en klassen.
Dynamische events zal je in het begin maar zelden terugvinden en het is dus vooral een kwestie van lijstjes met quests af te werken. We moeten natuurlijk wel rekening houden met het feit dat we de content aan het spelen zijn die ettelijke jaren geleden verschenen is in Korea en dat de nieuwere gebieden misschien toch wat dynamischer zijn.
Waar Blade & Soul zich enigszins wel weet te onderscheiden, is de combat. Deze combat bestaat uit een combinatie van martial arts en Qing Gong, alwaar de focus ligt op het snel en licht bewegen met bovenmenselijke kracht en zo de wetten van de zwaartekracht op de proef te stellen. Je zal namelijk in de lucht kunnen glijden en verticaal de hoogte in kunnen lopen. De actie combat zelf bestaat dan weer uit een combinatie van timing, counteren en de juiste combo's te maken.
Tijdens de technische alpha gingen we alvast aan de slag met een Destroyer, een class die van een gigantische axe voorzien wordt om vervolgens ontzettend veel schade uit te delen. In totaal zijn er zeven verschillende classes speelbaar, gaande van een sluwe Assassin tot een Force Master die gebruik maakt van water en vuur. Er is dus voor ieder wat wils.
Puur qua looks weet Blade & Soul zich nog wel staande te houden. De artstyle en het design is natuurlijk typisch Koreaans, maar de designs van de personages geven de game een vrij uniek karakter mee. Zoals je misschien al in de screenshots of trailer hebt kunnen opmerken, zijn het vooral de vrouwelijke personages die stevig geaccentuurde rondingen en proporties hebben. Dankuwel, Kim Hyung-Tae (een zeer bekende artiest in de Koreaanse cartoonwereld).
Bijgevolg is het dan ook logisch dat de kledij deze vormen dan ook uitgebreid weet te tonen. Zij die schrik hadden dat men censuur zou toepassen in Blade & Soul, hoeven niet te vrezen. Er zal namelijk niets gecensureerd worden en dus kunnen de snoepers onder ons zich helemaal uitleven. Echter is het ook perfect mogelijk om een character met vrij normale proporties aan te maken. Laat je daarom zeker niet afschrikken door de screenshots van onze Destroyer, want jullie weten intussen dat ondergetekende niet schuw is van vrouwelijk schoon.
Zoals we reeds eerder vermeld hadden, is de game intussen toch al zo een drie jaar oud. Ook al heeft NCsoft de recentste versie voor de localisatie gebruikt, toch zie je de leeftijd van de MMO gemakkelijk terug in bepaalde aspecten. Zo zijn de huizen en vele grotten voorzien van korte laadtijden en moet je enkele seconden wachten vooraleer je deze kan betreden. Bovendien ziet de UI er over het algemeen erg basic en ouderwets uit. We verwachten absoluut niet de meest moderne MMO-ervaring, maar we hopen toch dat deze twee pijnpunten eventueel aangepakt kunnen worden.
Blade & Soul zal een free-to-play game worden, wat uiteraard betekent dat er microtransacties en een optioneel Premium-abonnement in het spel aanwezig zijn. De ontwikkelaars wisten ons reeds te vertellen dat de content zelf steeds gratis beschikbaar zal zijn. Men zal namelijk niet de volledige game, inclusief alle tot nu toe verschenen content (men heeft in de laatste drie jaren heel wat content voor de game gemaakt), op de eerste dag beschikbaar stellen. In de weken en maanden na release zal er steeds meer content vrijgegeven worden.
De microtransacties zelf bestaan uit heel wat kostuums, quality of life-items en bepaalde consumables. Op het eerste zich konden we niet meteen items terugvinden die spelers een groot voordeel ten opzichte van de andere zouden opleveren, maar spelers met bepaalde consumables en items kunnen wel een pak sneller xp verdienen en dus sneller levellen.
Koreaanse MMORPG's zijn namelijk erg berucht vanwege hun grind (uren en uren aan een stuk hopen monsters doden), maar tot nu toe blijkt dit aspect erg goed mee te vallen in Blade & Soul. De prijzen en het volledig aanbod van de store staan trouwens nog bijlange niet vast. Daarom zullen we ons hier niet over uitspreken, maar voorlopig lijkt het perfect mogelijk om gratis van dit spel te kunnen genieten.