Hands-on preview: Call of Duty: Black Ops III - Multiplayer
Call of Duty: Black Ops III - Multiplayer
Je onafgebroken en zonder gebrek aan actie door de multiplayermaps van Call of Duty: Black Ops III bewegen, dat was het doel dat ontwikkelaar Treyarch voor ogen had toen het begon aan de ontwikkeling van alweer hun zesde Call of Duty-game. Een doelstelling die behaald is.
In Black Ops III is de mobiliteit van de speler op vele manieren aangepast. Spelers kunnen powersliden, à la TitanFall over muren rennen, hun sprongen vergroten dankzij thrusters en oneindig sprinten. Om de actie niet te onderbreken kan er tijdens al deze acties gewoon geschoten worden. Zelfs onder water kun je nu je wapen tevoorschijn halen en de tegenstander vol lood pompen.
Een aantal van deze bewegingsopties kennen we al uit Advanced Warfare, maar Black Ops III weet ze te verfijnen. De snelheid van deze opties is iets teruggeschaald, waardoor de spelers niet meer over de map razen als een soort doorgesnoven Sonics. Daarnaast kun je nu op vrijwel elk moment het vuur openen. Dit zorgt voor minder frustrerende situaties – zoals neergeknald worden terwijl je een ladder beklimt – en als je toch aan je einde komt, is het vrijwel altijd je eigen schuld.
Ook nieuw is de komst van de Specialists. Dit zijn soldaten die beschikken over een unieke vaardigheid en wapen waarvan ze er eentje mee de match in mogen nemen. Zo kun je ervoor kiezen om het online strijdveld te betreden als de badass soldate Battery. Zij heeft de beschikking over twee vaardigheden: War Machine en Kinetic Armor. War Machine is een granaatwerper waarmee je dood en verderf kunt zaaien, terwijl Kinetic Armor juist gericht is op haar bescherming – elke kogel onder het hoofd schiet van het pantser af alsof het papieren propjes zijn.
Tijdens het spelen loopt langzamerhand een meter vol. Wanneer deze gevuld is, mag je jouw vaardigheid of wapen voor korte tijd loslaten op je medespelers. Doodgaan heeft geen effect op de meter, want hij komt (hoe je ook speelt) minimaal eenmaal per potje vol. Zoals het een Call of Duty echter betaamt, heeft goed spelen natuurlijk wel invloed. Spelers die de kills aan elkaar rijgen, zullen de meter sneller zien vullen dan de mindere goden.
Het klinkt misschien vreemd om dit soort vaardigheden in een Call of Duty te stoppen, maar ze zorgen voor afwisseling, een tactische kwinkslag en zijn bovenal niet te krachtig. Bepaalde Specialists passen beter bij een bepaalde speelstijl, maar alle Specialists die vanaf het begin af aan waren vrijgespeeld waren goed aan elkaar gewaagd.
Toch zijn er ook genoeg dingen vrijwel hetzelfde gebleven. Het door Treyarch geïntroduceerde Pick 10-systeem is terug – waarin je tien punten mag uitgeven aan wapens, uitrusting en perks. Ook de meeste online modi uit de bèta roepen herinneringen op. Enkel de op het laatste moment toegevoegde Safeguard-modus is nieuw – hierin escorteer je een robot naar het vijandelijke kamp. Ook niet geheel verassend is Team Deathmatch nog steeds verreweg de meest populaire modus online. Sommige dingen veranderen nooit.
Tijdens de bèta konden we aan de slag met vier mappen; drie hiervan waren al vanaf het begin beschikbaar en eentje werd later in de bèta toegevoegd. De voorgeschotelde maps waren Evac, Combine, Hunter en Stronghold. Van de vier was Hunter onze persoonlijke favoriet, maar alle maps zaten op zich goed in elkaar. Zoals Treyarch wel eens vaker heeft aangegeven zijn hun maps veelal op vrijwel dezelfde manier opgebouwd. Maximaal twee lagen en drie routes naar de andere kant van de map. Het is opvallend om te zien dat deze simpele formule voor zulke diverse en leuke maps kan zorgen.
De laatste jaren raken we echter steeds sneller uitgekeken op de multiplayermodus van Call of Duty, maar dat is bij Black Ops III toch anders. Dat komt omdat Treyarch het aandurft veranderingen te maken aan een beproefde formule. Ja, natuurlijk zit de razendsnelle gameplay waar de Call of Duty-games bekend om staan er nog steeds in, maar dankzij het doorvoeren van verschillende klein ogende aanpassingen, weten de dames en heren bij Treyarch ons de leukste Call of Duty-multiplayer in jaren voor te schotelen.