Hands-off preview: Master of Orion
Master of Orion
Master of Orion is een naam die bekend in de oren zal klinken bij de oudere gamers. Het turnbased strategiespel werd voor het eerst op de markt gesmeten in 1993 en heeft sindsdien een beetje een cultstatus verworven. De licentie van het IP zat tot enkele jaren geleden vast in de portefeuille van Atari, maar toen dat bedrijf failliet ging, sprong zowaar Wargaming op de game.
Wat blijkt nu? De grote man achter Wargaming, CEO Victor Kislyi, is een immense fan van de game en wil maar wat graag een nieuwe versie op de markt brengen. Hij stuurde dan ook zijn mannetje naar de veiling en gaf hem maar één opdracht: hou je bordje de hoogte in tot Master of Orion van Wargaming is. Wie Victor Kislyi een beetje kent, die weet dat de man meestal krijgt wat hij wil. Doe daar nog het verhaal bij waarin hij uitlegt hoe Master of Orion hem heeft voorbereid om een groot bedrijf te leiden en je weet dat hij het echt meent.
Hij had echter één probleem: Wargaming is niet echt voorzien op de ontwikkeling van een 4X strategiegame. De studio heeft dan wel al heel wat ervaring, toch is dit nog net iets anders dan wat men daar gewend is. Omdat Wargaming ook wel eens iets anders wil doen dan enkel hun World of-games werd daarom WG Labs in het leven geroepen.
Kort gezegd kan je WG Labs een uitgever noemen die werkt onder de vleugels van Wargaming. Het staat andere ontwikkelaars bij met raad en daad en indien nodig met het nodige geld. De eerste game die van WG Labs mag profiteren is Master of Orion en de Argentijnse studio NGD krijgt zo de mogelijkheid om de nieuwe Master of Orion te ontwikkelen.
In Master of Orion kies je uit één van de tien rassen die de game rijk is. Je doel is al vanaf het begin duidelijk, namelijk heersen over het universum. Om dat doel te bereiken moet je een hele vloot en heel wat planeten managen, terwijl de andere rassen je het leven zuur maken. Je kan het spel ook op verschillende manieren winnen. Je kan gewoon iedereen veroveren en uitroeien, maar je kan ook de diplomatische weg op gaan, al moet iedereen in het universum dan beslissen dat jij echt wel de beste bent. Daarna heb je ook de typische economische of technologische overwinningen.
Die verschillende soorten overwinningen zorgen er ook voor dat je het spel op heel wat manieren kan spelen. Je kan zaken onderzoeken en die ontdekkingen dan weer gebruiken om op een vreedzame wijze andere planeten te veroveren, maar je kan ook proberen van het gewoon goed uit te leggen. Master of Orion zit boordevol opties, dat het op dat vlak quasi onbegonnen werk is om het op een beknopte manier samen te vatten. Het volstaat om te zeggen dat je niet altijd op die ene manier zal proberen om het pleit in je voordeel te doen beslechten.
Om het spel ook echt diepgaand te maken beloven de makers een zeer sterke AI die niet zomaar zal meegaan in alles wat je doet, maar die ook geen bizarre en nutteloze beslissingen neemt. Het moet er zo voor zorgen dat je echt wel het gevoel krijgt dat je in een strijd met andere spelers verwikkeld bent. Wil je trouwens dat het allemaal wat sneller gaat, dan kan je beslissen om een aantal zaken te laten uitvoeren door die AI. Al kunnen we dan niets doen aan de boze blikken die je krijgt van Victor.
Men wil ook de strategische laag danig uitbouwen tot een volwaardig element binnen de game, maar tijdens onze presentatie was dat deel nog slechts heel summier aanwezig. "We zijn er nog volop mee bezig", liet Victor weten. Het doel is dat het spectaculair oogt en ook tactisch interessant is om deel te nemen aan de onderlinge oorlogen en veldslagen. Om van deze Master of Orion een volwaardige reboot te maken, trekt WG Labs alle registers open. Zo werden er heel wat mensen die aan het originele spel hebben gewerkt bijgehaald om te functioneren als consultants. Zelfs de muziek is nog altijd dezelfde als 20 jaar geleden, al zijn het nu geen midi-deuntjes meer.
Zelfs het Galactic News Network maakt zijn humoristische comeback, maar deze keer is het niet meer een gewone pancarte die je te zien krijgt, maar een volwaardige uitzending. Dat televisienetwerk toont trouwens dat Master of Orion zich niet altijd even serieus neemt. Op tijd en stond is er ruimte voor een vleugje humor en de verschillende personages die we tegenkwamen hadden allemaal een uitgesproken persoonlijkheid.