Hands-on preview: Battleborn
Battleborn
Het gebeurt wel eens dat presentaties op gamebeurzen worden gehouden door de grote baas van een studio. Daarbij gaat het dan wel meestal om kleine studio’s die hun eerste game komen voorstellen. Groot was dus onze verbazing toen plots Randy Pitchfork voor onze neus stond om alles te vertellen over Battleborn. Het moet gezegd, de man was bijzonder enthousiast.
We konden op E3 al eens aan de slag met Battleborn, maar lieten ons met plezier weer meeslepen in de wereld van de game. Battleborn is een mix van verschillende genres die het beste probeert te combineren van FPS, RPG en MOBA. Die combinatie moet een volledig nieuwe game tot stand brengen.
Battleborn zal vooral een multiplayergame worden, maar heeft ook een singleplayergedeelte. Die vertelt het verhaal achter de verschillende helden, de Battleborn. We bevinden ons aan het einde der tijden en alle sterren in het universum zijn uitgestorven. Allemaal, behalve eentje. Die ster is natuurlijk het belangrijkste goed en verschillende samenlevingen zijn naar de ster gekomen om ze te beschermen.
Ze hebben wel andere meningen over hoe dat moet gebeuren. Volgens de ene groep moet de ster met rust gelaten worden, terwijl een andere groep ze wil onderzoeken en misschien een oplossing wil vinden. Die verschillende meningen leiden natuurlijk tot oorlogen, al worden die niet meer uitgevochten zoals wij dat kennen. Elke samenleving stuurt een kampioen in het strijdveld, een Battleborn. Zij zullen het onderling uitvechten.
Op een dag komt er echter een nieuwe groep tevoorschijn, die als enige doel heeft de ster te vernietigen, om zo het einde van het universum in te leiden. De Battleborn van alle gemeenschappen besluiten daarop om samen te werken en gaan voortaan de strijd aan met hun gemeenschappelijke vijand. Het verhaal van Battleborn speelt zich af over verschillende missies, die je alleen kan spelen, maar ook in co-op. Wie dat wil kan zelfs in splitscreen aan de slag met een vriend. Dat is tegenwoordig vrij uitzonderlijk en we kunnen het enkel maar toejuichen.
De personages, 25 in totaal, zijn trouwens zeer divers. Je hebt personages die op lange afstand werken, terwijl anderen eerder kortbij aan de slag gaan. De ene speler zal zo met een wapen kunnen schieten, terwijl je vriend dan weer een zwaard in het rond zwaait. Voor ieder wat wils dus. Die verschillende personages kan je ook nog eens aanpassen naar je eigen speelstijl, want zoals we gewend zijn van Gearbox zit de game immers vol loot en gear. Per wedstrijd kan je zo drie stukken gear meedragen, die je stats aanpassen.
Tijdens missies moet je dan weer aan de slag met je skill tree. Elk personage begint een match op level 1 en kan vervolgens stijgen naar level 10. Telkens je in level stijgt, mag je een nieuwe skill kiezen. Daarbij krijg je de keuze tussen optie A en optie B. Afhankelijk van je keuzes zal je naar het einde van de missie een heel ander personage hebben. Bij de volgende missie begin je dan weer van nul en mag je opnieuw kiezen. Volgens Gearbox zou het ongeveer 20 minuten duren om van het laagste naar het hoogste level te stijgen.
Ben je niet helemaal tevreden met de samenstelling van je skill tree, dan is dat geen enkel probleem. Wanneer je niet in een missie verwikkeld zit, kan je hem aanpassen naar eigen goeddunken. Zo kan je een personage samenstellen zoals jij dat wil. Battleborn heeft nog verschillende andere manieren om in level te stijgen. Zo kan je verschillende zaken vrijspelen op je profiel en kunnen personages ook nog eens stijgen in level – een ander level dan tijdens missies – wanneer je ze vaak gebruikt. Het klinkt een beetje ingewikkeld, maar het zorgt er voor dat Battleborn over flink wat content beschikt.
Visueel heeft Battleborn veel weg van Borderlands. Het wordt allemaal niet te serieus genomen. De omgevingen hebben heel veel kleur en zien er een beetje cartoonesk uit en ook de personages hebben allemaal wel een stijl waarbij je de eerste keer even moet grinniken. De visuele effecten zijn trouwens gemaakt door Michel Gagné, een naam die je misschien niet veel zal zeggen, maar de man heeft gewerkt aan films als An American Tail, The Land Before Time, All Dogs Go to Heaven, The Iron Giant en Star Wars: Clone Wars. Daarnaast doet hij ook af en toe eens een klusje voor Pixar en Disney. Eenvoudig gezegd: iemand met een behoorlijke mooie cv.