Hands-off preview: Halo 5: Guardians
Halo 5 Guardians
Op E3 konden we, na onze sessie met de Hololens – ja, we wrijven het er nog eens lekker in – aan de slag met de multiplayer van Halo 5: Guardians. Daar kregen we al een eerste blik op het nieuwe multiplayergedeelte Warzone, dat grote en intense gevechten moet opleveren. Tijdens Gamescom kregen we ook iets meer te horen over de singleplayer en de nieuwe aanpak die 343 Industries daar wil gebruiken.
Eerst nog even een kort stukje over de multiplayer: zoals je in onze preview van E3 kan lezen is Warzone een nieuwe mode, waarin een mix te vinden is van PvP en PvE. De maps zijn bovendien vier keer groter dan oude maps in de multiplayer van Halo. Daarnaast is er natuurlijk ook nog altijd de arenamode, die ook al speelbaar was in de bèta. 343 Industries belooft bij launch onmiddellijk 20 mappen vrij te geven en er later nog eens 15 gratis toe te voegen. 35 maps, dat kunnen we toch al een flink aantal noemen.
Nu, genoeg over de multiplayer, tijd om de singleplayer eens van dichtbij te bekijken. In Halo 5: Guardians draait alles rond twee teams van vier guardians. Om te beginnen is er het team van Master Chief. Zij waren het beste team dat er te vinden was, maar op een bepaald moment zijn ze volledig van de kaart verdwenen. Niemand weet wat er gebeurd is en dus wordt er een grote zoektocht gestart. Om het Blue Team, de groep van Master Chief, terug te vinden, wordt Spartan Locke er op uitgestuurd. Hij krijgt Fireteam Osiris onder zijn hoede.
Het verhaal zal doorheen de singleplayer de hele tijd wisselen tussen deze twee teams, in de zoektocht naar de waarheid achter het verdwijnen van Master Chief en andere mysteries die rond het verhaal zweven. Je gaat dus als het ware aan de slag met acht personages. Alles samen zou de campagne van Halo 5: Guardians twee keer zo lang zijn als die van Halo 4.
Als je alleen speelt, dan krijg je steeds de controle over de leider van de groep, zijnde Master Chief of Spartan Locke. De andere drie personages in je team worden dan bestuurd door de AI. Die zou van een hoog niveau moeten zijn, zodat je steeds echte ondersteuning hebt. Omdat je nu in team werkt, is het voor de eerste keer in Halo mogelijk om iemand te reviven. Leg je het loodje, dan is het dus nog niet onmiddellijk game over.
Omdat AI niet feilloos is, hebben de ontwikkelaars je nog enkele mogelijkheden gegeven om je team bevelen te geven. Dat is geen ingewikkeld systeem, waarbij je snel moet scrollen tussen verschillende bevelen. Nee, het is net bijzonder eenvoudig gemaakt. Alles werkt contextueel, wat wil zeggen dat je gewoon naar iets moet kijken, op één knop drukken, en dat je teamgenoten dan zullen uitvoeren wat je wil.
Zie je bijvoorbeeld een lekker wapen liggen, maar gebruik je zelf liever de shotgun die je al in je handen hebt, dan kan je tegen een andere Spartan zeggen dat hij het wapen moet gebruiken. Je kan ze ook vragen om bepaalde vijanden aan te vallen of zich naar een andere locatie te begeven.
Natuurlijk moet je niet met drie computergestuurde teamgenoten aan de slag. Halo 5: Guardians ondersteunt co-op tot vier personen. Wil je dus samen het halve universum aan gort knallen, dan is dat mogelijk. Spijtig genoeg is er geen splitscreen aanwezig, maar om eerlijk te zijn hadden we ook niet anders verwacht.
De Spartans hebben ook nog enkele leuke snufjes gekregen, die de actie iets gevarieerder moet maken. Zo heb je nu thrusters, waarmee je snel wat hoogte kan winnen of iets grotere afstanden kan overbruggen. Die dingen zijn vooral handig, omdat er ook meer verticaliteit zit in deze Halo. Zo krijg je meer tactische opties en moet je niet steeds als team gewoon naast elkaar blijven staan. Een teamlid kan bijvoorbeeld van bovenaf met een snipergeweer wat ondersteuning bieden, terwijl de rest onderaan alles aan gruzelementen knalt. De tweede nieuwigheid is de Spartan Charge, waarmee je een snelle en harde aanval kan uitvoeren. Pas wel op, want je komt ermee onmiddellijk in de buurt van je vijanden.