Hands-on preview: Trackmania Turbo
TrackMania Turbo
[gespeeld op PS4]
Trackmania is een titel die we waarschijnlijk niemand moeten voorstellen. De eerste Trackmania is ondertussen al meer dan tien jaar oud en sindsdien zijn er al heel wat nieuwe titels in de reeks verschenen. Het concept is echter nog altijd niet versleten, want dat toont de nieuwe Trackmania Turbo, die in november van dit jaar zal verschijnen, aan.
Voor we beginnen met de echte nieuwigheden die we te zien kregen, gaan we even een zijsprongetje maken. Toen we de kamer binnenstapten, zagen we immers een Project Morpheus liggen die aangesloten was aan een PS4 waarop Trackmania Turbo aan het draaien was.
Het is altijd fijn om even met virtual reality aan de slag te gaan, maar we hadden toch wel wat angst voor misselijkheid. De tracks in Trakcmania zijn immers zelden rechttoe rechtaan en dat was ook dit keer niet anders. We kregen de mogelijkheid om eerst het parcours te verkennen, waarna we een poging mochten wagen om een goede tijd neer te zetten. Vervolgens kregen we ook de run van de snelste tijd van de dag te zien.
Drie keer gingen we dus over hetzelfde parcours en we moeten zeggen dat het voor ons voldoende was. Na die derde keer begonnen we toch al een beetje te draaien en het had echt niet veel langer moeten duren of we hadden die prullenmand in de hoek van de kamer voor iets anders dan enkel papieren proppen kunnen gebruiken. Hiermee willen we trouwens niets slecht zeggen over Trackmania Turbo zelf, maar het toont nog maar eens aan dat virtual reality nog altijd niet op punt staat.
Goed, nu over naar de orde van de dag: Trackmania Turbo. Zoals we in het begin al zeiden zit er nog geen sleet op het concept van Trackmania en in deze Turbo is de basis dan ook gekend. Je neemt een auto, zet die op een bijzonder ingewikkelde track en je probeert zonder kleerscheuren het einde te bereiken. Snelheid, sprongen en andere stunts blijven de belangrijkste aspecten van het spel.
Bij de start zal Trackmania Turbo 200 tracks bevatten die door de ontwikkelaar zelf in elkaar gestoken zijn. Je zal die tracks kunnen vrijspelen terwijl je de singleplayer campagne vervolledigt. Die 200 tracks zijn trouwens verdeeld over vier omgevingen: Rollercoaster Lagoon, International Stadium, Canyon Grand Drift en Valley Down & Dirty. Dankzij die verschillende omgevingen zit er voortaan ook iets meer variatie in Trackmania en heb je minder het gevoel steeds over dezelfde track te rijden, zelfs al steekt die helemaal anders in elkaar dan elk ander parcours.
Natuurlijk kan je als speler nog steeds zelf zoveel tracks in elkaar boksen als je wil. Je kan het zo gek niet bedenken of het is wel mogelijk in Trackmania Turbo. Wie zelf niet zo goed is in het bouwen van tracks, kan nog altijd bouwsels van andere spelers downloaden. Vind je ook daar je gading niet, dan is er nog altijd de automatische track builder. Die genereert steeds een random parcours in één van de vier omgevingen, dat je daarna onmiddellijk kan uitproberen. Ben je tevreden over het parcours, dan kan je het opslaan en delen met iedereen online.
Een nieuwe mode die we al eens mochten uittesten is de Double Driver. Dat is een co-op mode waarin je samen met een vriend aan het stuur van een wagen zit. Je zal daarbij alles moeten coördineren, zodat de auto de juiste kant opgaat en op tijd remt of gas geeft. Als jullie dus recht op die ene paal afrijden, zullen jullie op tijd moeten beslissen of jullie langs links of langs rechts passeren.
De muziek zou zich in Trackmania Turbo trouwens ook aanpassen aan de gameplay. Tijdens een rustig ritje zal hij kalm zijn, maar als het er hevig aan toe gaat, dan zal de muziek de spanning nog verder opdrijven. Het was echter te rumoerig in onze testomgeving om echt te horen hoe goed dat systeem zou moeten werken.