Hands-off preview: Mafia III
Mafia III
Het was een aangename verrassing, de aankondiging van Mafia III, net voor de start van Gamescom. We kregen een CGI-trailer te zien die een kleine glimp gaf van het verhaal dat we mogen verwachten, maar achter de schermen kregen we een live demo te zien.
Het verhaal van Mafia III vindt plaats in 1968, in New Orleans. Lincoln Clay wil zijn leven weer oppikken na zijn legerdienst in Vietnam, maar aangezien hij een weeskindje was, zal hij het helemaal zelf moeten rooien. Hij werkt zich op in de maffia, maar de concurrende Italiaanse maffia moordt zijn hele clan uit en hij blijft als eenzame zwarte af, treurend om de dood van zijn zwarte maffia-genoten. Uiteraard is hij vanaf dan belust op wraak en recruteert hij 3 andere criminelen die uiteindelijk zijn luitenanten zullen worden. Samen vormen ze een nieuwe misdaadfamilie, met als hoogste doel wraak op de Italiaanse maffia.
De demo laat ons meteen kennismaken met de nachtelijke omgevingen in New Orleans. Tijd om een kerel te ondervragen onder het mom van de nacht en gevoelige informatie te verkrijgen. Na wat andere tips komen we te weten dat ons slachtoffer zich verschanst in een café, toevallig eentje dat in handen is van de Italiaanse maffia als deel van hun witwaspraktijken. Onderweg komen we een klein akkefietje tegen en is het dus aan ons om te beslissen of we ingrijpen of dat we het gewoon laten betijen. Deze keer moeien we ons niet en trekken we verder naar het café. Omdat dit etablissement meerdere ingangen heeft, krijg je ook op die manier keuzemogelijkheden. Zoek je een ingang om binnen te geraken, ondervraag je andere personen om ze te weten te komen of storm je gewoon binnen... Nu maakten we gebruik van een klein houten huisje dat zich aan de achterkant bevond en ons toegang verschafte tot de kelder.
Na wat gesluip en een aantal stille moorden komen we aan bij de kamer waar ons doelwit zich bevindt. We luisteren een gesprek van iemand die om zijn leven smeekt na een fout te hebben begaan, maar ons doelwit schiet hem zonder pardon in het hoofd. Tijd voor actie dus, maar we zijn net te laat, waardoor het eerder een achtervolging dan ondervraging wordt. Eerst moeten we korte metten maken met een aantal handlangers in confrontaties die ons wel even in elkaar deden krimpen van de pijn, een mooi effect van het coversysteem en de brutale melee-aanvallen.
Na een spannende achtervolging, op de deuntjes van onder meer Creedence Clearwater Revival en The Rolling Stones, worden we omsingeld door een hele bende criminelen. Dankzij het coverysteem nemen we plaats achter een rotsblok dat stukje per stukje aan flarden wordt geschoten - meteen een voorbeeldje van de destructiecapaciteiten in de game. Jammer genoeg is het met een fade-out ook meteen gedaan voor onze demo en mogen we enkel nog kijken naar de releaseperiode voor de game: 2016.
Wat we wel nog te horen kregen, was dat je verschillende "hideouts" van de concurrende bende kan overnemen. Vervolgens kan je iemand aanstellen als leider van deze schuilplaats en op die manier krijg je bepaalde beloningen aangeboden op basis van hun kwaliteiten. Je luitenanten zijn op die manier op een verschillende manier in te zetten. De ene zorgt voor meer wapens, de andere kan de politie laten wegsturen (want die is volop aanwezig om de wet te handhaven) of je kan misschien extra versterking oproepen.