Hands-off preview: Hitman
Hitman
Hitman is een reeks die al jaren meegaat en die nog steeds geleid wordt door ontwikkelaar IO Interactive. Eind dit jaar mogen we een nieuwe telg in de reeks verwelkomen, met een terugkeer naar de roots, belichaamd in de titel: Hitman.
Tijdens Gamescom kregen we een presentatie voorgeschoteld waar Agent 47 het gemunt heeft op een modeontwerper. Spijtig genoeg konden we zelf niet aan de slag met de demo, maar kregen we uitleg van de community manager, ondersteund door fragmenten van de game. Ons doelwit, Viktor Novikov, is niet zomaar een modeontwerper, want hij is ook lid van IAGO, een spionnenbedrijf. Genoeg redenen om naar Parijs te gaan en onze missie af te ronden.
Uiteraard zal je niet enkel in Parijs moeten vertoeven, want Hitman stuurt je de hele wereld rond, zoals Marrakesh, een Italiaans stadje aan de kust en meer. Meer locaties zouden normaal gezien binnenkort onthuld moeten worden. Cutscènes moeten het basisverhaal aan de man brengen, maar zoals het hoort mogen wij zelf beslissen hoe we het aanpakken en wat we uiteindelijk allemaal uitspoken. Het verhaal zal in elk geval minder nadrukkelijk aanwezig zijn.
Vooral op vlak van leveldesign heeft deze Hitman een oudere game als inspiratiebron genomen, met name Hitman: Blood Money. Je wordt als speler nu gewoon in een immens gebied gedropt met de opdracht die je moet vervullen. Om de mogelijkheden te illustreren, zet IO Interactive een getal op de "dodelijke mogelijkheden per vierkante meter". Draai de gaskraan open en wacht tot iemand een sigaret aansteekt. Zo eenvoudig kan het zijn, maar je moet er wel gewoon aan denken. Los van de spelwereld die je kan inzetten, heb je zelf natuurlijk ook gewoon materiaal bij om de klus te klaren. Selecteer je uitrusting en na een geslaagde actie krijg je zelfs nieuwe items ter beschikking. Volgens IO zou er zelfs een steeds groter arsenaal moeten zijn, dat voortdurend wordt uitgebouwd.
Ook qua kledij zal Agent 47 weer in zijn nopjes zijn, want soms is het beter om ongezien zo dicht mogelijk bij een doelwit te komen. Aangepast is wel dat NPC's die hetzelfde aan hebben automatisch door de vermomming heen konden kijken. Dat was niet meteen geloofwaardig en is dus ook uit deze game geflikkerd. Zo kan je bijvoorbeeld een ober vermoorden en zijn kledij overnemen, waardoor je makkelijker kan rondbewegen. De andere obers zullen je misschien niet herkennen, maar aangezien niet iedereen elkaar kent, is dat geen probleem. De begeleider kent echter normaal zijn werknemers wel en als die je ziet, is het hek waarschijnlijk wel van de dam. Ook bodyguards zullen normaal het personeel wel kennen en zullen dus ook minder snel bedot kunnen worden. Kledij is dus nog altijd bijzonder aanlokkelijk, maar geen ultieme oplossing.
Het Instinct-systeem uit Hitman: Absolution liet je door muren en objecten kijken om looppatronen te achterhalen en nuttige objecten te detecteren. Wie er echter voor kiest, kan dit systeem gewoon uitschakelen nu, want ook de Purist-mode is terug en laat je dus spelen zoals de oorspronkelijke HItman, zonder hulpmiddeltjes.
De game wil de hele wereld ook veel interactiever maken en bevolken met personages die logisch redeneren en reageren zoals je zou mogen verwachten. Zo was er een nieuwszender opnames aan het doen tijdens één van de demo's en konden we daar gewoon rustig voorbijlopen. Echter, als je door het beeld loopt, krijg je een uitbrander van de journaliste. Dit soort acties maakt de wereld in elk geval een pak realistischer (en dus ook aangenamer om in te vertoeven).
Qua publiek wordt het in Hitman wel een pak uitgebreider. Waar in Hitman: Absolution een vijftigtal personages in een level konden staan, was het in Parijs al meteen 300. Deze personages hadden ook allemaal hun eigen activiteiten en reacties, waardoor je hen ook kan volgen en observeren om informatie te weten te komen. Wie fan is van de multiplayer zal sowieso weer Contracts kunnen vervullen, een (onverwacht, voor de ontwikkelaar) succesvolle feature uit de vorige game. Je kan daarbij ook zelf doelwitten stellen en deze nieuwe Contracts delen met de rest van de spelers.