Hands-off preview: WWE 2K16
WWE 2K16
De WWE-reeks is al jaar en dag een vaste waarde voor worstelfans. Vroeger was het spel te vinden in de stal van THQ, maar sinds de teloorgang van die uitgever is 2K ermee aan de slag kunnen gaan. WWE 2K16 is ondertussen al de derde game die onder de hoede van 2K wordt gemaakt. Aan het roer staat nog steeds de studio Yuke’s, maar sinds de overgang naar 2K worden ze ook bijgestaan door Visual Concepts, dat al heel wat ervaring heeft met de NBA 2K-reeks.
Dat valt ook te zien aan de visuals in WWE 2K16. Heel wat worstelaars zijn opnieuw de studio ingekropen om aan motion capturing te doen en er zijn heel wat nieuwe animaties toegevoegd. We moeten zeggen dat het een succes is, want wat we tot nu toe al te zien kregen, zag er veel beter uit dan wat we gewoon zijn van oude worstelgames. Minder vreemde bewegingen en meer realistische gevechten dus. Ook zit er een pak meer emotie in de gezichten, waardoor ze nu meer reageren op het verloop van de wedstrijd. Een aantal worstelaars zijn daarnaast ook nog eens de studio ingedoken om hun intro perfect op te nemen, zodat gamers bijna geen verschil merken met het echte leven.
Omdat de actie niet enkel binnen de ring, maar ook ernaast plaatsvindt, zijn er voortaan vier commentatoren in de game. Die hebben samen meer zinnen dan ooit tevoren ingesproken. De vierde commentator zou een grote ster zijn, maar daar werd tijdens de presentatie nog niet over uitgeweid. Ook de toeschouwers werden nogmaals aangepakt, zodat ze er iets minder steriel uitzien.
Vroeger werd je al eens uit de actie gehaald na een knappe intro van een worstelaar. Je was helemaal klaar voor het gevecht en dan werd je plots geconfronteerd met een laadscherm. Die tijd is nu voorbij. Zodra je in de ring stapt, kan een wedstrijd beginnen. Je kan nu zelfs andere worstelaars aanvallen terwijl ze op weg zijn naar de ring. Men heeft het belevenisaspect van de game dus danig bijgespijkerd.
Naast het visuele aspect is ook het vechtsysteem een klein beetje gewijzigd. De manier waarop je speelt, is voor een groot stuk hetzelfde gebleven, alleen is het reversalmechanisme aangepast. Vroeger kon je vrijwel ongelimiteerd elke aanval van een tegenstander in je voordeel draaien, maar die tijd is nu voorbij. Je krijgt per wedstrijd enkele reversals en zodra je die gebruikt hebt, zal je de aanvallen van je tegenstander moeten ondergaan. Je zal dus iets tactischer moeten nadenken en je kan de reversals dus niet meer gebruiken voor elke kleine aanval. Ook de AI werd aangepakt. Niet enkel van andere worstelaars, maar ook van managers en zelfs van de scheidsrechters.
Het aantal worstelaars in WWE 2K16 is trouwens flink opgedreven. In de vorige versie waren dat er 67, maar nu mag je jezelf verwachten aan meer dan 120 personages. De ontwikkelaars hebben ons ook beloofd dat het daarbij niet gaat over 10 versies van een bepaalde worstelaars, maar dat het wel vrijwel allemaal unieke worstelaars zijn.
Ben je met dat aantal niet tevreden, dan zal je blij zijn om te horen dat de creation mode in al zijn glorie terug is. Je kan je eigen personages maken, arena’s creëren en zelfs volledige events in elkaar boksen als je dat wil. Voor het eerst is het ook mogelijk om afbeeldingen toe te voegen, zodat je bijvoorbeeld de sponsoring kan aanpassen of het logo van een bepaalde worstelaar. We hopen dat 2K in de toekomst dan ook af en toe een update zal uitbrengen met alle aanpassingen, zodat je dat als speler niet helemaal zelf moet doen.
Tot slot nog kort over de online multiplayer. Daar werd niet zo heel veel over gesproken, maar er werd ons wel gezegd dat de matchmaking stevig werd aangepast en dat er minder lag zou moeten zijn. Hopelijk voegen ze op dat vlak de daad bij het woord.