Hands-off preview: Dark Souls 3
Dark Souls III
You died. Dat is het eerste zinnetje waar we aan denken als we denken aan Dark Souls. Dat is ook bij Dark Souls 3 niet anders. De game is net als zijn voorgangers en kleinere zusjes Bloodborne en Demon’s Souls nog altijd aartsmoeilijk. Hidetaka Miyazaki, de bedenker van de reeks, zegt zelf dat dit de game is die hij altijd al heeft willen maken en dat zullen we geweten hebben.
Laten we beginnen met positief nieuws. Althans iets dat door veel gamers als positief zal ervaren worden: je personage beweegt een stuk sneller dan in de vorige games. Ook je vijanden bewegen een stukje sneller, maar je zal voortaan niet meer het gevoel hebben dat je sterft omdat je personage zo verdomd traag beweegt. Alles gaat net dat tikkeltje sneller, waardoor het er gewoon allemaal vlotter uitziet.
Dat uit zich ook in de gevechten, want Dark Souls 3 diept ook het zwaardvechten verder uit. Als speler kan je verschillende stances aannemen waarmee je speciale aanvallen kan uitvoeren. Met bepaalde snelle wapens kan je voortaan zelfs dual-wielden. Heb je dus geen nood aan een schild en wil je gewoon lekker wat klappen uitdelen, dan kan dat gewoon. Omdat er nu meer verschillende manieren zijn om je wapens te gebruiken, heb je ook de mogelijkheid om meer verschillende strategieën uit te voeren. Er zou ook magic in het spel zitten, maar daar wilden de ontwikkelaars voorlopig nog niets over vertellen.
Het blijft natuurlijk nog altijd Dark Souls, dus maak je maar klaar om flink wat te dodgen. Zelfs de ontwikkelaar moest tijdens de presentatie een paar keer het loodje leggen en dat was niet altijd de bedoeling. Daar hadden de stevige verrassingsaanvallen zeker en vast mee te maken. Telkens je een nieuwe ruimte binnenwandelt, is het aangeraden om goed uit je doppen te kijken. Vijanden kunnen immers van overal komen en zullen het niet laten om je aan te vallen. Gelukkig kan je voortaan je toorts ongelimiteerd gebruiken. Daardoor loop je niet meer het risico om een donkere ruimte in te lopen en enkele minuten later zonder licht te zitten, waardoor je eigenlijk volledig weerloos bent.
Dark Souls 3 is de eerste game in de reeks die wordt gemaakt voor de huidige consoles – en pc natuurlijk – en dat zie je ook aan de graphics van de game. De werelden zien er veel groter uit en alles is veel mooier vormgegeven. Dark Souls 3 speelt zich af in een wereld die op de rand van de afgrond staat. De zon is aan het vergaan en de omgeving bevindt zich daarom in een constante schemering, wat uitmondt in prachtige lichteffecten.
Naast het licht is ook de wind in de game dynamisch. Dat klinkt misschien niet bepaald nuttig, maar dat is het in Dark Souls 3 wel. Een groot stuk van de game draait immers rond de ‘Lords of Cinder’ en als je dat hoort, dan weet je dat er heel wat vuur in het spel zal zijn. Vuur zorgt voor assen en die kunnen dan weer worden weggeblazen worden door de wind. Het geeft de wereld zo een nog iets deprimerendere uitstraling.
Tijdens de presentatie werden we ook voor de eerste keer geconfronteerd met een eindbaas. De Dancer of the Frigid Valley is een groot, vrouwelijk monster dat wat weg heeft van een danseres. Haar bewegingen zijn elegant, maar daarom niet minder dodelijk. Een zwaard dat mooi wordt rondgezwaaid, is immers nog altijd redelijk fataal als je het tegen je hoofd krijgt. We kwamen in de eerste wereld natuurlijk ook al een draak tegen, maar die kan je net als in de voorgaande games beter even links laten liggen tot later in het spel, wanneer je wat sterker voor de dag kan komen.