Hands-on preview: Forza Motorsport 6
Forza Motorsport 6
Met Forza Motorsport 6 wil ontwikkelaar Turn 10 indruk maken. De meest uiteenlopende cijfers worden op ons afgevuurd tijdens de presentatie: meer dan 450 auto’s, 26 circuits, online racen met 24 man en een ruim 70-uur durende carrière. Het is duidelijk: Forza Motorsport 6 moet de meest complete racegame ooit worden.
Dat mag ook wel, want na Forza Motorsport 5 heeft ontwikkelaar Turn 10 het een en ander goed te maken. De launchgame voor de Xbox One kampte voornamelijk met een gebrek aan content en won ook geen zieltjes met het agressieve gebruik van microtransacties. Een pijnlijke bladzijde in de Forza-geschiedenis, maar vooral eentje waar Turn 10 van heeft geleerd.
Content is er namelijk volop in dit zesde deel. De game krijgt een wagenpark van meer dan 450 Forzavista-bolides, die bovendien te behalen zijn zonder dat je je portemonnee open moet trekken. Ook zijn er flink wat banen om je racekunsten op los te laten: 26 circuits, waarvan er 10 gloednieuw zijn, maar wat het meest in het oog springt, zijn de toevoegingen van de verschillende weerssituaties. Je zult racen in het donker, tijdens zonsondergang en met storm en regen.
Dat Turn 10 deze weerssituaties serieus neemt, is snel duidelijk. Hoewel het lang heeft geduurd voordat deze features eindelijk in de serie worden opgenomen, doet de ontwikkelaar het meteen goed. Allereerst ziet de game er in natte omstandigheden fantastisch uit. Vanuit de cockpit zien we de regendruppels op de voorruit meebewegen afhankelijk van welke kant we op rijden en zorgen de verslechterde weerscondities ervoor dat de bochten verhuld zijn in nevel.
Hierdoor voelt het racen heel anders aan en moet je bovenal flink op je hoede zijn. Niet alleen grafisch heeft de regen impact, want ook het rijgedrag wordt er door aangepast. Zoals je wellicht verwacht zorgt een natte ondergrond voor een hele andere rijstijl, minder grip en aquaplaning betekenen gevaar in elke bocht. Turn 10 is zelfs zo ver gegaan dat ze voor elke ondergrond apart hebben bepaald wat de impact is van de regen.
Dan hebben we het niet alleen over het verschil tussen asfalt en cement, maar zelfs voor de witte wegmarkeringen is uitgerekend wat het resultaat is van hevige of lichte regenval op deze ondergrond. Of je het als gemiddelde gamer ooit gaat merken betwijfelen we ten zeerste, maar het toont aan dat Turn 10 de speler een zo realistisch mogelijke ervaring wil voorschotelen.
Niet alleen regen heeft impact op het rijgedrag. Rijden wanneer de zon onder is, zorgt er ook voor dat je wagen anders reageert, want het asfalt is immers koeler wanneer er geen zonnetje op staat. Dit zorgt ervoor dat je banden minder snel slijten, maar ook dat je minder grip hebt. Daarnaast zien ook de nachtelijke races er geweldig uit. Het is pikzwart en het enige dat je ziet is een klein stukje asfalt opgelicht door jouw koplampen en de rood oplichtende achterlichten van je tegenstanders. Het wordt pas echt interessant wanneer je tijdens een crash je koplamp kapot rijdt en je een rondje op de Nürburgring in het holst van de nacht moet afmaken.
Verder krijgt de game met League Racing een nieuwe modus. Hierin worden racers van hetzelfde kaliber aan elkaar gekoppeld en zullen overwinningen leiden tot een stijging in rang; kortweg is het dus vergelijkbaar met het laddersysteem uit bijvoorbeeld StarCraft. Ook is de game weer van vele challenges voorzien, zal de carrièremodus (Stories of Motorsports) je minimaal 70 uur zoet houden en krijg je ook een aantal Top Gear-uitdagingen voorgeschoteld – helaas zonder Jeremy Clarkson, maar James May, Richard Hammond en de Stig zijn nog wel van de partij.