Hands-on preview: Hololens
HoloLens
Terwijl zowat iedereen bezig is met de ontwikkeling van virtual reality, besloot Microsoft een andere kant op te gaan. Er waren al heel wat VR-headsets aangekondigd en er werd gevreesd dat Microsoft de boot zou missen. Toen kwam het echter op de proppen met de Hololens, die echte augmented reality naar de consument moet brengen. Wie de persconferentie van Microsoft op E3 zag, die weet wat er mogelijk is binnen Minecraft. Wij kregen op E3 echter de kans om eens aan de slag te gaan met de Hololens in een Halo-omgeving.
We willen al meteen één droom aan diggelen slaan: we hebben Halo niet met een Hololens kunnen spelen. Wat hebben we dan wel gedaan? We hebben kennis gemaakt met het ding aan de hand van een demo die zich afspeelt in het Halo-universum.
Bij het begin van de demo werden we met een achttal een kamer binnengeleid. Daar werd één voor één een Hololens op onze kruin geplaatst. We hebben nog maar zelden zoveel journalisten met een grijns op hun gezicht als kleine kinderen zien wachten tot het hun beurt was. Ondergetekende kwam als laatste aan de beurt en had toen al heel wat ‘ooh’ en ‘aah’ gehoord. De verwachtingen waren dus hoog.
Wanneer de Hololens op ons hoofd werd gezet, viel ons onmiddellijk op dat het ding eigenlijk redelijk licht is. Een stijve nek zal je er niet meteen van krijgen. Het grote voordeel van de Hololens is toch ook dat hij draadloos werkt, waardoor je er vrij mee kan bewegen.
We kregen als opdracht om enkele stappen naar voor te zetten, naar links te draaien en ons objectief te volgen. We dachten dat er links ergens een pijltje zou staan getekend op de muur waar we naartoe moesten lopen, maar niets was minder waar. In ons gezichtsveld verscheen immers als vanzelf een objective marker uit de grond met de afstand tot ons doel. Het klinkt simpel, maar het is eigenlijk de eerste keer dat we dit op een deftige manier zagen werken.
Na enkele stappen kwamen we aan het punt, waarna het veranderde in een pijltje dat ons duidelijk maakte dat we naar links moesten. Weer enkele stappen later werd ons gezegd dat we door een virtueel raampje naar buiten moesten kijken. Daar zagen we een ruimteschip opstijgen. Dat we dat zagen was niet zo verrassend, maar het was wel knap hoe we vrij ons hoofd konden bewegen alsof we echt door een raam aan het kijken waren, terwijl de rest van de omgeving waarin we ons bevonden ook gewoon zichtbaar bleef.
Na dit intermezzo werden we naar een tafel geleid, waar we een briefing kregen over onze missie. Na deze demo mochten we immers nog aan de slag met de multiplayer van de nieuwe Halo. Midden op de tafel, waar we met enkele journalisten rond stonden, kwam een virtuele kaart van de multiplayer-map naar boven. Daar werden verschillende punten uitgelicht en werd ons uitgelegd wat onze missie was.
We konden ons vrij bewegen rond de tafel om alles een beetje van de andere kant te bekijken en we moeten zeggen dat we redelijk onder de indruk waren. De Hololens werkt echt naar behoren en doet wat het belooft. Wij hadden natuurlijk geen interactieve demo en het blijft ook afwachten wat het ding doet in een minder gecontroleerde omgeving, maar als Microsoft dit ook kan overbrengen naar het grote publiek dan staan ons nog mooie dingen te wachten.
Wat wel opviel, is dat de Hololens echt perfect op je hoofd moet staan. Als het ding verschuift, dan worden er stukken van het geprojecteerde beeld weggesneden. Gelukkig staat het redelijk stevig op je hoofd en kan je het eenvoudig vaster klikken. Voor de sessie werd trouwens ook de afstand tussen onze twee pupillen gemeten, wat wil zeggen dat je de Hololens niet zomaar snel van persoon kan wisselen, zonder de instellingen aan te passen.