Hands-on preview: Eitr
Eitr
Eitr is één van die games die je moet beleven, die je moet voelen, die je moet spelen. Op het eerste zicht is het niets speciaal en is het de zoveelste dungeon crawler, maar wie de game langer dan twee seconden bekijkt, die weet dat Eitr wel eens iets speciaal kan worden. De mannen van Eneme Entertainment – ze zijn letterlijk met twee – hebben er dan ook hun hart en ziel in gestoken.
Het gebeurt niet vaak dat de PR-dame ons bij de ontwikkelaars roept omdat het tijd is voor onze afspraak en dat die tegen ons vertellen dat ze nog bezig waren met de code van de game te veranderen. Het toont aan hoe David Wright (trouwens officieel de beste speler ter wereld in Fight Night Round 4) en Tobi Harper omgaan met Eitr. Ze zijn niet tevreden met het eerste resultaat. De game wordt steeds opnieuw aangepast, zodat het eindelijk speelt zoals ze dat willen. Zelfs als dat betekent dat ze vlak voor een afspraak op E3 nog snel een deel van de code moeten veranderen.
Soit, genoeg met lovende woorden richting de ontwikkelaars gegooid. In Eitr ga je aan de slag met de Shield Maiden die is vergiftigd met Eitr. Om een oplossing te zoeken voor dat probleem begint ze aan een flinke queeste, die haar oog in oog zal brengen met heel wat vijanden. Eitr haalt een groot stuk van zijn inspiratie bij de Noorse mythologie en kenners zullen dan ook heel wat verwijzingen naar de bekende goden ontdekken doorheen de game. Doorheen het verhaal zal het hoofdpersonage dan ook terecht komen in de negen werelden waaruit de Noorse mythologie bestaat.
Eitr haalt voor de gameplay zijn inspiratie bij verschillende bekende games en de ontwikkelaars hebben ook geen enkel probleem om dat toe te geven. De eerste duidelijke inspiratie is Diablo, door het isometrische camerastandpunt en de sfeer die de game uitademt. Al is het in Eitr allemaal net dat tikkeltje ‘triester’. Er is weinig tot geen muziek, enkel bij belangrijke momenten, en alles ziet er bijzonder verlaten uit. Zo willen de makers dat de gamer zich voelt zoals het hoofdpersonage: alleen en verlaten.
Een minder opvallende inspiratie is Golden Axe. In die games kan je enkel naar links en rechts aanvallen. Het is dus onmogelijk om naar onder of boven aan te vallen. Dat is ook in Eitr het geval. Het zorgt voor een interessante twist op de gameplay en dwingt de speler om zich steeds goed te positioneren. Natuurlijk hebben ook je vijanden datzelfde nadeel.
Verder is Dark Souls de grootste inspiratie op vlak van combat. Om te beginnen heb je al een staminabalk en kan je dus niet zomaar in het wilde weg aanvallen. Ook zal je elke aanval goed moeten timen, want voor je het weet, krijg je flink wat aanvallen om de oren, omdat je op het slechte moment even niet op je hoede was. Op dat vlak zal je veel rekening moeten houden met de audiofeedback. Eitr is gemaakt in pixel art, waardoor niet elke kleine beweging goed te zien is. Daar hebben de makers een mouw aangepast door monsters veel geluid te laten maken. Wie goed luistert, weet dus perfect wanneer een aanval zal gebeuren en wanneer er ruimte is om zelf de aanval in te zetten.
Die combat gebeurt voor de rest op een vrij eenvoudige manier. Je hebt een knop om te verdedigen en eentje voor aan te vallen. Door langer te drukken kan je een sterkere aanval uitvoeren en je kan je vijanden ook een duwtje geven. Daar houdt het eigenlijk al op. De diepgang zit in de manier waarop je wapens kan gebruiken. Je kan niet enkel met een zwaard en een schild rondlopen. Er zijn verschillende wapens, met andere speelstijlen, en je hebt zelfs de mogelijkheid om twee wapens tegelijk te gebruiken. Bepaalde wapens kan je dan nog eens een magische kracht toe-eigenen, waardoor je flink tekeer kan gaan.
Ook de manier waarop je het personage kan upgraden is redelijk uniek. Eitr kent geen experience, alles gebeurt met het favour system. Die favours kan je op twee manieren gebruiken. Je kan er permanent de stats van je personage mee upgraden, maar dan ben je ze ook wel kwijt en kan je ze nergens anders meer voor gebruiken, of je kan ze als boosts gebruiken voor bijvoorbeeld je wapens. Dan kan je ze hergebruiken, maar het risico is dat als je sterft, je favours kan kwijtspelen. Het wordt dus kiezen wat het meeste loont.