Hands-on: Yoshi's Woolly World
Yoshi's Woolly World
Kirby’s Epic Yarn was één van die onverwachte games die enkele jaren geleden furore maakte op de Nintendo Wii. De combinatie van een bekend personage met een nieuw concept klopte wonderwel en nu komt met Yoshi’s Woolly World de spirituele opvolger er aan voor de Wii U. Hopelijk is het concept niet helemaal uitgerafeld.
Nadat we eerder dus Kirby te zien kregen in wollige vorm, is het nu de beurt aan de groene dinovriend van Mario. De opzet van de game is nog steeds gelijkaardig. Alles heeft nog altijd die bijzonder onschuldige uitstraling en doorheen het spel wordt er lustig geëxperimenteerd met loshangende draadjes. Wie het eerste halfuurtje of uurtje van Yoshi’s Woolly World speelt, zal denken dat hij een game voor kleine kinderen in handen heeft. De levels zijn op dat moment niet echt uitdagend te noemen en ook de collectibles worden vrij vlot gevonden. Soms moeten we al eens iets langer zoeken, maar de meeste verzamelobjecten komen we bijna per toeval al tegen, gewoon door de level goed te spelen.
Na dat eerste deel begint echter het echte plezier. De levels zijn op zich nog altijd redelijk eenvoudig uit te spelen en de finish zal je altijd bereiken, zeker aangezien je een oneindig aantal levens hebt. De uitdaging zit hem dan ook in het vinden van alle collectibles. Daarvoor zal je elke level van voor naar achteren en van boven tot onder moeten onderzoeken. Yoshi’s Woolly World steekt immers op verschillende manieren alles weg.
Zo zijn er de draadjes die je kan uittrekken om een geheim stukje te ontdekken, zijn er muren waar je achter kan, terwijl je andere muren dan weer opzij kan duwen. Alsof dat nog niet genoeg is, zijn er ontelbare geheime blokken die enkel tevoorschijn komen als je bepaalde acties uitvoert. Tijdens onze eerste playthrough waren er in elk geval maar weinig levels waar we onmiddellijk alles konden vinden.
Om je te helpen tijdens die zoektocht kan je krachtbadges kopen. Die geven je bijvoorbeeld een vangnet, zodat je niet kan vallen, of maken je immuun voor vuur. Afhankelijk van het level dat je speelt, zal je moeten kiezen welke krachtbadge het nuttigste is. Je moet natuurlijk ook wel genoeg diamantjes verzameld hebben om het ding aan te kopen, dus denk goed na voor je iets koopt.
De vraag is natuurlijk waarom je al die zaken wil verzamelen, terwijl je ook gewoon naar het einde kan lopen, zonder al die omwegen. Als het je lukt om alle wonderwol in een level – vijf stuks – te verzamelen, dan krijg je een nieuwe Yoshi. Zo kan je tijdens het spelen eens wisselen van kleurtje. Lukt het je om in alle levels van een wereld alle bloemen te verzamelen, dan krijg je zelfs een extra level voorgeschoteld. Daarvoor wil je al eens een omweg breien aan je spelervaring.
Het leuke is ook dat vrijwel alle levels op een ietwat andere manier spelen. Dat wordt gedaan met subtiele veranderingen, zoals andere vijanden of een wereld waar alles wat beweegt door de wind, maar het zorgt er wel voor dat je niet steeds dezelfde acties moet uitvoeren. Natuurlijk moet je ook regelmatig komaf maken met een eindbaas, al waren die gevechten misschien net iets te eenvoudig.
Hoe dan ook is Yoshi’s Woolly World een game die je alleen maar gelukkig zal maken en dat heeft het vooral te danken aan de muziek en de graphics. Alles is zo vrolijk en opgewekt dat je niet anders kan dan glimlachen tijdens het spelen. Nu ja, dat zeiden we ook van Donkey Kong en toen smeten we onze controller uit frustratie bijna uit het raam (op een goede manier). Gelukkig blijft dat soort ergernissen bij Yoshi’s Woolly World tot een minimum beperkt, al zijn er ook momenten waarop kleine foutjes keihard worden afgestraft.