Hands-on preview: Mortal Kombat X
Mortal Kombat X
Bloed en ingewanden spatten weer van het scherm, want Mortal Kombat X is in aantocht. Het vernieuwde elan, neergelegd door diens bijzonder succesvolle voorganger, wordt gretig weer opgepikt door de vechters in deze NetherRealm Studios-game en dat uit zich niet enkel in de extreem bloederige fatalities, nog mooier in beeld gebracht door de extra kracht van de huidige generatie. De vier jaar pauze tussen beide games hebben duidelijk deugd gedaan.
Vier jaar pauze qua ontwikkeling reflecteren zich in een tijdssprong van 25 jaar bij Mortal Kombat X. Earth Realm heeft de voorbije jaren een zeer rustige periode achter de rug: Shao Khan was verslagen en Mileena nam de controle over, maar verloor deze macht gaandeweg aan één van haar generaals, Kotal Kahn. Het gevolg was een oorlog tussen twee machten met als inzet de Outworld-troon. Wanneer twee honden echter om een been vechten, kan een derde genieten van de rust. Laat die twee maar vechten voor Outworld, want de aarde blijft daardoor buiten schot. Uiteraard levert dat geen interessante achtergrond voor een vechtgame en dus kunnen Mileena en Kotal Kahn het niet laten om ook Earth Realm in hun strijd te betrekken. Tijd dus om als derde hond even het bot te gaan oppeuzelen.
Onze strijdvertegenwoordigers zijn nieuwe personages: Cassie Cage, Jacqueline Briggs, Kung Jin en Takashi Takeda. Dit is al meteen een eerste gewaagde zet, want nieuwe personages zijn vaak een mislukkig geweest, zeker sinds Mortal Kombat 3. Bovendien wist de vorige Mortal Kombat net weer hoge toppen te scheren door naar de klassiekers en de "golden oldies" uit de franchise terug te grijpen.
We worden echter al snel gerustgesteld, want de nieuwe personages voelen heel erg goed aan, zeker aangezien de gameplay en controls bijzonder herkenbaar zijn gebleven en voor Mortal Kombat-veteranen meteen in de vingers zullen zitten. Je kan ze zelfs als Legacy-figuren beschouwen, aangezien ze allemaal een link hebben met gekende personages. Zo is Cassie Cage de dochter van Johnny Cage en Sonya Blade en dat laat zich ook duidelijk zien in haar vechtstijl, een mengelmoes van haar ouders. Jacqueline Briggs heeft dan weer veel geleerd van haar vader met stevige grapple moves en vuisten die steen verpulveren. Kung Jin is een leerling van Kung Lao en Takashi Takeda is de zoon van Kenshi, getraind is door Scorpion. Verwacht dus een "get over here"-variant met zwepen aangevuld met de telekinese van Kenshin.
Qua nieuwe slechteriken is Kotal Kahn de absolute heer en meester. Vrij log, maar wel in staat om de zon als wapen te gebruiken. D'Vorah is dan weer puur venijn, zeker als ze haar vreselijk ergerlijke insecten laat strijden. Onderschat haar in elk geval qua snelheid niet, want ze kan ongemeen vlug uithalen. Ferra/Tor is dan weer een koppeltje: het grote hersenloze monster, aangestuurd door een kleine, geniepige bestuurder, al durven ze elkaar te gebruiken als wapen. Voor de overige strijders kan je sowieso teren op een hele lijst bekende namen, maar men houdt toch nog wat namen achter de hand, al zou de Story trailer niet meteen een aanwijzing zijn, als we de woorden van Hans Lo mogen geloven.
Nieuw (nuja..) in Mortal Kombat X is dat je drie vechtstijlen per personage hebt. Eerdere pogingen om dit systeem toe te voegen waren niet meteen lovenswaardig te noemen. Zo kon je vroeger zelfs tijdens een gevecht wisselen van stijl, iets wat men nu niet toelaat. Elke vechtersbaas heeft wel degelijk 3 unieke stijlen, die een verschillende speelstijl aanbieden en dus ook andere tactieken mogelijk maken. De stijl van elk personage blijft gelukkig wel behouden, maar de stijlen zijn bedoeld om andere aspecten van elk personage meer (of minder) in de verf te zetten. Ter illustratie: Kotal Khan kan met een grote Inca-knuppel vechten in de ene stijl, waar de andere stijl hem de kans geeft om totems te plaatsen die het spel beïnvloeden en zijn kracht vergroten of de tegenstander verzwakken. Met zo'n waaier aan personages én speelstijlen was het quasi onmogelijk om tijdens de hands-on preview alles te kunnen testen, maar er is voor ieders wat wils en sommige personages kunnen wel eens nieuwe fans aanboren omwille van specifieke stijlen.
Voor de echte toernooi spelers is er ook zeer goed nieuws, want vanaf nu kan je perfect te weten komen hoeveel frames elke beweging inneemt, wanneer de break zit en hoe je ze aan elkaar kan koppelen. Voor de technische toernooispelers onder ons is dat een zeer welgekomen feature in Mortal Kombat X en opent het de deur naar nog meer toernooigerichte prestaties, aangezien elk detail telt voor professionele fighting game-spelers.
Naast de verhaalmodus en de gebruikelijke versussystemen keert ook de Challenge Tower terug, hetzij wel onder een andere vorm. In het verleden was het een toren waarin je steeds hoger klom en steeds moeilijkere opdrachten aangeboden kreeg. Dit kon ervoor zorgen dat je vast kwam te zitten en gefrustreerd geraakt. Nu zijn het echter The Living Towers geworden en daarin krijg je dus meerdere torens met specifieke eigenschappen, lengtes en moeilijkheidsgraden. Ze zijn ook slechts tijdelijk beschikbaar en worden op regelmatige tijdstippen vervangen door andere torens, met weer andere uitdagingen. Op die manier wil men de gebruiker steeds "nieuwe" content kunnen aanbieden en de frustatie wegnemen uit de oude Challenge Tower. Perfect dus om je enkele uren, dagen, weken zoet mee te houden.
Buiten de gebruikelijke strijdgameplay kan je ook nog zaken eromheen verwachten. Zo is er, net zoals bij Injustice, een mobiele game die je aan je retailgame koppelt om extra's te unlocken en punten te verzamelen. De Mortal Kombat X-variant communiceert echter voortdurend met je game en laat je ook extra's unlocken in de mobiele game (in plaats van dus enkel in de basisgame). Je kan je ook met je vrienden vermaken in Tag Fights en de mobiele game moet de Mortal Kombat X-ervaring verspreiden naar je mobiele toestellen. Ten slotte heb je ook nog Factions. Kies een kant in de game (bijvoorbeeld Black Dragon, Lin Kei, ...) en game gewoon verder. Elke overwinning, ongeacht waar, levert punten op en duwt je Faction omhoog, samen met je virtuele ego.