Hands-on: Splatoon singleplayer en multiplayer
Vorig jaar onthulde Nintendo Splatoon, een kleurrijke 4 vs 4 online multiplayer shooter voor de Wii U, een game die positieve reacties ontlokte, zowel van de pers als van het brede publiek. Intussen heeft Nintendo deze demo de afgelopen maanden op tal van beurzen getoond, maar vorige week konden we aan de slag met een nieuwe versie van de game. Er werd ons een eerste blik op de singleplayer gegund, alsook wat tijd om een nieuwe multiplayer mode uit te proberen.
Bij het opstarten van Splatoon kom je als speler meteen in de plaza terecht. Deze plaza bruist van het leven, met tal van shops om te bezoeken en Inklings die via Miiverse naar je game verstuurd worden. De grote toren brengt je naar de multiplayer en als je goed rondkijkt, zal je ook een rioolput in de plaza kunnen terugvinden. Captain Cuttlefish wacht hier op je om je naar Octovalley, de singleplayer hub, begeleiden.
Zoals de naam doet vermoeden, is Octovalley een uitgestrekte vallei die ons naar allerhande kleine singleplayer levels zal brengen. We kregen enkele van deze levels te zien en de hele ervaring deed ons voornamelijk aan Super Mario Galaxy denken. Een level bestaat meestal uit een aantal compacte platformen waarin je enkele vijanden moet verslaan en je platformvaardigheden moet gebruiken.
Zo is er een level waar je kleine sponsjes al schietend met inkt moet opvullen, waarna je ze vervolgens kan gebruiken naar het volgende platform kan springen. Vijanden zullen ook regelmatig directe aanvallen kunnen afweren, waardoor slim gebruik van je omgeving (bijvoorbeeld een kraan onder de vijand open schieten) regelmatig van pas kan komen. In welke mate de singleplayer een volwaardig op zich staand iets zal zijn, kunnen we momenteel erg moeilijk inschatten. De levels die we gespeeld hebben waren erg leuk en zaten vol goede ideeën, maar waren vrij kort en dienden uiteindelijk vooral om je klaar te stomen voor het hoofdgerecht in Splatoon: de multiplayer.
De hoofdmodus in Splatoon is de 4vs4 online multiplayer, dewelke toch meer diepgang bevat dan de meesten onder ons op het eerste zicht denken. Het inktvis-idee van Nintendo laat de speler toe om op eender welk moment met een druk op de linkerschouderknop te wisselen tussen een 'menselijke' gedaante en inktvis. Als persoon kan je met je geweer via een combinatie van analoge en motion controls (er zal ook een volledige analoge besturing mogelijk zijn) naar hartenlust inkt in het rond schieten om de levels te bekladden of de tegenstander te verslaan.
Als inktvis zijnde heb je dan weer de mogelijkheid om zeer snel door je eigen inkt te bewegen en ben je vrij goed beschermd tegen eventuele vijandelijke aanvallen. Het wisselen tussen deze twee gedaantes zal ontzettend belangrijk zijn om je eigen tactieken uit te dokteren en deze tegen het vijandelijke team te gebruiken. Zelfs de vele aanwezige Nintendo of Europe-werknemers waren verbaasd met welke tactieken sommigen onder ons op de proppen kwamen om de vijand toch maar van onze inkt te laten proeven.
De eerste multiplayer mode die we te spelen kregen, was het reeds gekende Turf Battle dat Nintendo uitgebreid getoond heeft in het verleden. In Turf Battle is het de bedoeling om samen met je team het oppervlak zo veel mogelijk te bedekken met je eigen kleur van inkt. Het team dat op het einde van de match het grootste oppervlak bedekt, wint. Dit houdt in dat je niet als een bezetene op het vijandelijke team moet beginnen schieten, want zij zullen ongetwijfeld dan wel hun kans genomen hebben om het oppervlak goed te bekladden met inkt.
Een evenwichtige combinatie tussen het bedekken van het oppervlak, het verslaan van tegenstanders en het uitkiezen van je positie op de map is nodig om je team tot de overwinning te leiden. Tegelijkertijd zorgt dit concept er ook voor dat je als gamer niet per se veel ervaring moet hebben of goed moet zijn in shooters. Iemand die vooral het bedekken van de map voor zijn of haar rekening neemt, terwijl enkele anderen de vijand weten af te houden, zal sowieso een erg hoge score behalen en iets voor het team betekenen.
Een andere modus die voor het eerst getoond werd is de ranked battle mode Splat Zones. Zoals de naam reeds doet vermoeden, is het hier de bedoeling om een zone in het midden van de map als team te bekladden met inkt en bij de vijand weg te houden. Zolang een team deze zone bezit, zal een timer aftellen. Het team dat zijn timer het eerste op nul krijgt mag zichzelf tot winnaar kronen.
In tegenstelling tot de Turf Battle is het in Splat Zones wel wat belangrijker om goed te schieten en de vijand als team tegen te houden. Nintendo zal daarom deze modus pas beschikbaar maken wanneer de gemiddelde populatie voldoende ervaring heeft kunnen opdoen in de andere modi, iets wat volgens een medewerker van NoE hoogstens enkele weken zou duren.
Qua wapens hadden we de keuze uit tal van varianten, al gaf Nintendo alvast mee dat er nog meer wapens in het uiteindelijke spel zitten. Je wapenset bestaat uit een hoofdwapen (enkele voorbeelden zijn een gewoon geweer, een sniper, een soort van shotgun en inktroller), een sub wapen (meestal een granaat of gelijkaardige variant) en een speciaal wapen (dat eerst moet opladen vooraleer je de hel kan laten losbarsten).
Voor de Turf Battle leek de roller ons aanvankelijk een beetje te overpowered te zijn, maar mensen met een sniper en gewoon geweer kunnen deze rollers in principe gemakkelijk afhouden met de juiste tactiek. Tot nu toe voelden de wapensets erg origineel en gebalanceerd aan, zolang je team een beetje variatie voorziet in de keuze van wapens. Iedereen zal zowat zijn of haar gading vinden in Splatoon.
Na enkele uurtjes en tal van potjes tegen onze Europese collegae, waren we nog lang niet uitgekeken op de multiplayer van Splatoon. Het concept voelt enigszins vertrouwd aan, maar toch weten alle mechanics en toevoegingen van Nintendo de gehele ervaring een erg frisse indruk te geven. Er werd ons gezegd dat men nog meer zaken en aankondigingen in petto heeft, dus het is zeker niet zo dat hetgeen we tot nu toe gezien hebben de uiteindelijke volledige game zal zijn.
Met al hetgeen je verdient in de multiplayer, is het natuurlijk niet meer dan logisch dat Nintendo wat voorzien heeft om je zuurverdiende centjes aan uit te geven. In de plaza kan je tal van shops terugvinden om nieuwe uitrusting te kopen. Je kan talloze verschillende schoenen, kledingstukken en hoofddeksels aanschaffen om een nieuwe en unieke look te creëren. Echter wordt alle kledij ook van statistieken voorzien, die je speelstijl en vaardigheden sowieso zullen beïnvloeden.
Tijdens onze speelsessie kregen we ook enkele nieuwe multiplayermappen te zien. Deze mappen dompelden ons onder in een Urban-achtige setting en deden ons, in combinatie met de kleurrijke inkt, aan games zoals Sunset Overdrive en Jet Set Radio denken. Ook de soundtrack wist na enkele uren nog niet te vervelen, met enkele catchy deuntjes die we uren later in de trein nog steeds in ons hoofd aan het afspelen waren.
Ongetwijfeld zullen velen onder jullie ook wat technische details willen, maar aangezien we een niet-finale build te spelen kregen, is het moeilijk om daar al een finaal oordeel over te vellen. Wellicht het belangrijkste gegeven op dit moment is het feit dat de framerate in Splatoon tijdens onze hele preview ontzettend vloeiend en responsief was, evenals de controls. Op dat vlak hoeven we ons alvast geen zorgen te maken.
Onze speelsessie met de singleplayer en multiplayer modi doen ons nog steeds enorm uitkijken naar Splatoon. Het spel voelt nog steeds aan als een vrolijke en kleurrijke kijk op het online shooter genre. Ettelijke vernieuwende en leuk geïmplementeerde ideeën zorgen er voor dat Splatoon iets is wat je nog nooit hebt ervaren en doen de game ontzettend fris aanvoelen. Het is nog even wachten tot mei vooraleer we ons eindoordeel geven, maar tot nu toe ziet het er allemaal heel rooskleurig uit voor Splatoon.
We kunnen uiteraard blijven schrijven over Splatoon, maar vaak zeggen beelden zo veel meer dan woorden. Van Nintendo kregen we drie nieuwe, kleurrijke video's die we met jullie mogen delen. In deze video's kunnen jullie een voorproefje krijgen van de singleplayer en twee multiplayer modes.
De previewsessie van Splatoon vond plaats in het hoofdgebouw van Nintendo of Europe. In een gezellige ruimte vol met leuke Splatoon-art werden we voorgesteld aan de nieuwe build en dus hebben we ook enkele sfeerbeelden met onze smartphone gemaakt om jullie een indruk te geven. Zo zijn jullie er ook een beetje bij geweest.