World of Warcraft: Cataclysm Preview deel 1: Nieuwe zones
World of Warcraft: Cataclysm stormt op ons af en dat zullen we geweten hebben. Na de bekendmaking van de releasedatum, het vrijgeven van de epische cinematic intro en de release van patch 4.0.1, rest er ons alleen het eindeloze wachten tot het moment dat Azeroth voor eens en voor altijd zal veranderen.
Wat er dan zoal zal veranderen vertellen we jullie graag in deze preview waarin we wekelijks een aantal aspecten van Blizzards nieuwe expansie toelichten.
Vandaag in deel 1 bespreken we de nieuwe zones. Dit zijn er slechts enkele, want World of Warcraft: Cataclysm introduceert namelijk geen gloednieuw continent zoals Northrend in The Wrath of the Lich King of zoals Outland in The Burning Crusade.
Blizzard pakt het deze keer anders aan. Deathwing – de aartsvijand nummer één in deze expansie – is zo kwaad dat hij de volledige oppervlakte van Azeroth verwoest. Vulkanen barsten uit, vloedgolven doen oppervlakten verdwijnen en aardbevingen breken de grond letterlijk open.
De ideale kans dus voor Blizzard om deze zones niet alleen een grafische update te geven, maar ook om de level – range van de verschillende zones opnieuw te bekijken en om ongeveer de volledige quest database eruit te smijten en duizenden nieuwe quests te bedenken.
Om niet al te veel verklappen van wat er zoal aan heeft moeten geloven en wat de Cataclysm heeft doorstaan, focussen we ons nu enkel op de nieuwe zones.
Nieuwe Zones
Gilneas
Gilneas is het startgebied van de Worgen. Het bevindt zich onderaan in Silverpine Forest en was jarenlang afgesloten van de Forsaken door de Greymane Wall. Dit is echter voorbij, want de totale verwoesting die de Cataclysm met zich meebracht, was ook de Greymane Wall fataal.
Hierdoor komen de Worgen na jarenlange isolatie nu oog in oog te staan met de Forsaken die er alles aan zullen doen om te vermijden dat ze een basis kunnen oprichten in Silverpine Forest.
Kezan & The Lost Isles
Net zoals de Worgen, hebben ook de Goblins een eigen startgebied. Alhoewel de beide startgebieden hetzelfde doel hebben, namelijk de speler bekend maken met de controls en features van World of Warcraft, zijn ze toch erg verschillend.
Zo kan bijvoorbeeld de sfeer van beide startgebieden onmogelijk verder uit elkaar liggen. Dit is absoluut geen slecht punt. Het zorgt namelijk voor twee erg unieke ervaringen.
Als Goblin start je als één van de machtigste handelsprinsen op Kezan. Je rijdt rond met je wagen, drijft wat handel, geeft hier en daar een feestje tot... ook hier natuurlijk de Cataclysm toeslaagt. Een vulkaan dreigt heel Kezan op te slokken. Jouw Goblin slaagt er in om een plaatsje te reserveren op een boot en zo kom je dan terecht op The Lost Isles, een eiland net buiten de kust van Durotar.
Mount Hyjal
Mount Hyjal is één van de twee zones waar je naartoe zult gaan in het begin van de expansie. Ze is gericht op spelers van lvl 78 tot 82. Je wordt in deze zone recht in de actie gedropt. Ragnaros the Firelord, velen bekend van een vorig gevecht, steekt de kop weer op en dreigt heel Mount Hyjal en de World Tree van de Night Elfs in vlammen te laten opgaan.
Jij als dappere held helpt Malfurion Stormrage deze dreiging te stoppen.
Vashj'ir
Naast Mount Hyjal is dit de tweede zone waar je heen geleid zal worden in het begin van de expansie. Vashj’ir bestaat uit drie subzones: Kelp Forest, Shimmering Expanse en Abyssal Depths. Blizzard laat hiermee zien dat ze nog steeds erg origineel uit de hoek kan komen. Het is namelijk de allereerste zone die zich volledig een aantal kilometers onder het wateroppervlakte afspeelt.
Vashj’ir geeft niet alleen een totale nieuwe dimensie aan het levelen en questen, je krijgt zelfs een zeepaardje ter beschikking als mount.
Deepholm
Herinner je die grote draaikolk in het midden van de kaart? Onder deze draaikolk ligt Deepholm. Toen Deathwing losbrak en recht naar Azeroth vloog, vernietigde hij de “World Pillar”. Deze grote stenen pilaar is het enige dat Azeroth en Deepholm ervan hield om in te storten en zo de wereld te vernietigen. Tijdelijk - onder leiding van voormalige Warchief Thrall - wordt dit verhinderd, maar dit kan echter niet zo blijven.
Het is jouw taak om in de draaikolk te vliegen en beneden wat orde op zaken te stellen om zo hopelijk enige stabiliteit te verkrijgen.
Uldum
Uldum is een zone voor de gevorderde level 83 – 84 Cataclysm speler. In deze zone - die hevig geïnspireerd is door het oude Egypte - probeer je antwoorden te zoeken op de mysteries van de Titans, ga je een alliantie aan met de Tol’vir - een ras dat voor de helft eruit ziet als een mens en voor de helft als een tijger - en strijd je tegen Al’Akir en zijn boosaardige Air Elementals. Dit alles gebeurt in ware Indiana Jones-stijl natuurlijk, maar dat ontdek je zelf wel.
Twilight Highlands
Dit is de zone waar het allemaal gaat gebeuren in Cataclysm. Wat Icecrown was voor The Wrath of the Lich King is Twilight Highlands voor Cataclysm. Zowel de Twilight Hammer Cultists als Deathwing hebben hier hun hoofdbasis. Het is de laatste zone waarin je het verhaal zal beslechten en tegen de level – cap zal botsen.
Zoals je ziet, staat er een intense dolle rit op je te wachten in World of Warcraft: Cataclysm. We vermoeden dat er toch wel een heleboel gestopte spelers de drang niet zullen kunnen weerstaan om nog eens een kijkje te komen nemen en Deathwing een kopje kleiner zullen willen maken. Wil je nog meer informatie over Cataclysm? Hou dan 4Gamers goed in de gaten de komende tijd, want er staat nog meer te gebeuren. Wie weet...krijg je zelf nog wel de kans om alles eens aan de tand te voelen?