Hands-on preview: Halo 5: Guardians multiplayer
Halo 5: Guardians multiplayer
Geschreven door Verjim
Halo is al jarenlang één van de populairste en belangrijkste franchises voor de Xbox platformen, zeer geliefd voor zowel het verhaal als de multiplayer. Nu er een nieuwe consolegeneratie is aangebroken kan Halo natuurlijk niet achterblijven en dus komt er eind 2015 een nieuw deel, zijnde Halo 5: Guardians. Wij konden alvast de multiplayer beta testen en ondervinden hoe Halo op multiplayervlak alvast is geëvolueerd op de Xbox One.
In de versie die we speelden hadden we de beschikking over 2 mappen: Empire en Truth. Laatst genoemde is een cirkelvormige map met meerdere gangen op verschillende hoogtes waar in het midden een platform staat waar je kan proberen om een energy sword te pakken te krijgen. In empire staat aan beide kanten van de map een sniper geweer. De map zelf kent verschillende gangen met ook hier weer meerdere platformen op verschillende hoogtes waardoor je strategisch te werk kunt gaan met de sniper geweren of om de vijand in de rug te verrassen.
Halo 5 kent enkele nieuwigheden zoals de mogelijkheid om door het vizier van je wapen te mikken zoals dit in de meeste moderne shooters al een tijdje standaard is. Deze optie heeft nu ook zijn weg gevonden naar de Halo serie onder de benaming "smart scope”. Hoewel de meningen hierover erg verdeeld zijn bij de hardcore achterban breekt dit toch de klassieke gameplay niet aangezien hipfire nog net zo goed en vlot werkt als in de voorgaande delen. Ook erg handig hierbij is dat, wanneer je dit doet als je in de lucht hangt, je hierdoor even kan blijven zweven en daarna langzaam terug naar beneden kan zakken.
Een andere vernieuwing die ook meestal in andere FPS-games zit, is nu ook in Halo beschikbaar, namelijk sprinten. Vanaf nu kan je snel wegsprinten van of naar de vijand. Een belangrijk detail is dat wanneer je sprint je shields niet herstellen. Hierdoor zul je strategisch moeten nadenken of het beter is te vluchten of toch te proberen om te overleven zodat ze je niet tijdens het vluchten via een schot in de rug kunnen doden. Als je sprint kan je je voorts ook bukken waardoor je gaat sliden. Dit kan erg handig zijn om te vermijden dat men een headshot op je kan scoren.
Daarbij houdt het echter niet op want er zijn nog enkele andere belangrijke vernieuwingen in Halo 5. Vanaf nu heb je ook een knop om te dashen. Hiermee kan je snel links en rechts dodgen om zo je vijand te verwarren of te ontwijken. Je kan ook snel naar voor dashen om eventueel over een langere afstand te kunnen springen of sneller bij een vijand te zijn voor een melee aanval. Door snel naar achter te dashen kan je datzelfde vermijden. Dit kan je ook gebruiken om een andere speler te rammen. Doe je dit langs voor of langs zijn flanken dan kan je zijn shield volledig naar nul brengen om zo nog meer schade te berokkenen. Langs zijn rug veroorzaak je een instant kill waardoor je niet eens eerst zijn shield moet vernietigen. Erg handig is dat deze functie je de mogelijkheid geeft om een ground pound te doen. Wanneer je van ergens hoog genoeg afspringt kan je door op de linker trigger te duwen blijven zweven waardoor je een target op de grond ziet staan dat het mogelijk maakt te kiezen waar je terecht komt wanneer je je dash activeert. Doe je dit correct en in de buurt van een vijand dan veroorzaak je ook hier weer een instant kill.
Als een platform net iets te hoog is om op te springen kan je nu ook de rand vastgrijpen door nogmaals op de springknop te drukken om er toch nog op te klimmen. Hierdoor kan je toch op moeilijker bereikbare plaatsen geraken of je kan het gebruiken om sneller van punt a naar punt b op de map te geraken. Tijdens elke match zul je ook alle Spartans met elkaar horen communiceren, ze roepen zelf waar en wanneer ze een vijand zien of als ze aan het herladen zijn en zelfs waar er een teamgenoot is gedood. Dit is zeer handig als je in een team zit dat niet met elkaar communiceert via voicechat. Hierdoor behoud je immers toch een overzicht van wat er allemaal gebeurt op het slagveld.
Op vlak van graphics is het op dit moment nog wat de kat uit de boom kijken. De lichteffecten zijn fraai, maar qua textures en algemene afwerking kan het wel nog wat beter. Dit kan mogelijk nog gerealiseerd worden bij de retail release. De geluidseffecten zijn van zeer hoge kwaliteit. Ditmaal hoor je zelfs het verschil of je raak schiet op iemand of hem mist, waardoor je je nooit hoeft af te vragen of je nu eigenlijk wel raak aan het schieten bent of niet.