Hands-on preview: Saints Row: Gat out of Hell
Satan op zijn Gat in Saints Row: Gat out of Hell
[gespeeld op pc]
Johnny Gat, de legendarische leider van de Saints. De man waar we allemaal naar opkijken als bendeleden en het personage waarmee elke fan van de reeks al sinds dag één mee aan de slag wil. Bij ontwikkelaar Volition hebben ze eindelijk ons gebeden aanhoord met de uitbreiding op Saints Row IV: Gat out of Hell. Tijd dus om onze vleugels aan te trekken, af te dalen naar de hel en daar Satan een poepje laten ruiken.
Na de invasie van de Zin in Steelport en het bevrijden van Johhny Gat uit de simulatie in Saints Row IV is er niet veel meer over van de wereld. De Saints hebben alle macht naar zich toegetrokken en de Boss is benoemd tot President of the World. Er schiet dan wel niet veel meer over van de wereld, de Saints hebben toch maar mooi alle touwtjes in handen.
Tijdens een feestje gebeurt echter iets redelijk onverwachts, zelfs naar Saints-standaarden, wanneer de Boss wordt ontvoerd naar de hel. Johnny Gat ziet een uitstapje wel zitten en trekt samen met Kinzie Kensington naar de hel. Daar zullen ze heel wat vijanden uit het verleden opnieuw tegen het lijf lopen, terwijl ze proberen om Satan uit zijn kot te lokken, zodat ze de Boss kunnen bevrijden en opnieuw naar de bewoonde wereld kunnen trekken.
Met het uitstapje dat Gat out of Hell maakt naar de onderwereld, zullen we voor de eerste keer echt Steelport verlaten in een game uit de reeks. Dat geeft de ontwikkelaars de vrijheid om enkele zaken uit te proberen en het meest opvallende daarbij is dat je de mogelijkheid hebt om te vliegen. We gaan dus nog een tikkeltje verder dan de superkrachten uit de vorige avonturen. Dat is maar goed ook, want er lopen flink wat lava-rivieren door de hel en het is nu eenmaal veiliger om daar even over te vliegen.
Vliegen is echter geen onuitputtelijke kracht en net zoals we gewoon zijn van voorgaande games vraagt zoiets stamina. Is je stamina opgebruikt, dan zal je snel kennis maken met de grond. Wie een paar upgrades doet en leert hoe hij juist moet vliegen, zal echter wel flinke afstanden kunnen afleggen.
Wij hebben tijdens onze preview de eerste paar uurtjes kunnen spelen van deze uitbreiding en zagen dat de makers vooral hebben gekozen om de kaart van de zijmissies te trekken. Veel van de amusante extraatjes uit Saints Row IV maken hier hun comeback, al is dat soms in een licht aangepaste sfeer. Dat is niet erg, want die missies zijn best leuk om te spelen, maar we hopen dat iets verder in het verhaal ook echte missies de revue passeren, want anders gaat het wel een beetje eentonig worden.
De humor daarentegen die zit wel vanaf het eerste moment goed. Jullie zagen ongetwijfeld wel al de musicaltrailer, maar daar houdt het echter niet op. De oneliners vliegen weer flink in het rond en het is aangenaam om enkele oude vijanden en vrienden opnieuw te zien. De wapens zijn vaak ook redelijk hilarisch. De zeven hoofdzonden hebben allemaal hun eigen wapen gekregen en daarbij heeft men de creativiteitskraan nog eens opengedraaid. Voor luiheid is er bijvoorbeeld een lazy chair waarmee je op je gemak kan rondrijden, terwijl je ondertussen flink wat raketten afschiet.
Je zal ook heel snel nieuwe vrienden maken met enkele bekende namen. Zo kom je Shakespeare, Blackbeard en Dracula tegen. Zij zullen je trouwens allemaal een nieuwe kracht geven, zodat je op een iets andere manier opnieuw kan genieten van de superkrachten uit Saints Row IV. De basisgame is ook het niveau waarop je moet mikken qua graphics en geluid, want men heeft die lijn gewoon doorgetrokken naar deze uitbreiding.