Hands-on preview: WWE 2K15
F-5 op ons gezicht in WWE 2K15
Iedereen kent de WWE op een of andere manier. Ofwel kennen ze The Rock, Hulk Hogan, Andre The Giant, The Undertaker en zo veel anderen, ofwel hebben ze op zijn minst al iemand op tv met een stoel zien afgetuigd worden. Allemaal nep, uiteraard, maar daarom niet minder entertainment dan pakweg de UFC of een match van Vladimir Klitschko.
Iets minder bekend zijn de consolespellen die van de franchise gemaakt werden. Sinds enkele jaren verschijnt er elk jaar een, maar tot nu toe waren die niet altijd de moeite. Ze hinkten altijd achterop tegenover de spellen die gebaseerd werden op ‘normale’ sporten. Het publiek in sommige vorige games had bijvoorbeeld een driehoekige kop en leek nog het meest op een mislukte verzameling Mii’s. De fans van de serie kunnen dan ook blij zijn: het publiek ziet er een pak beter uit in WWE 2K14.
Het lijkt erop dat de spellenreeks onder de hoede van 2K een danige oppoetsbeurt heeft gekregen. Body- en facescans van atleten, motion capture om de specifieke wandel van Paul Heyman in beeld te brengen en noem maar op. Nog een verbetering waar men al jaren om schreeuwt, is het worstelen zelf. Het zou volgens de ontwikkelaar immers een pak vloeiender moeten gaan dan voorheen en er zouden vijf keer meer animaties in het spel zitten. Dat was ook nodig, want het worstelen in 2K14 was op zijn zachtst gezegd houterig.
Ook grafisch is het spel een pak beter geworden, mede dankzij de scans van de worstelaars. De resolutie van de textures is een pak groter dan voorheen en het geheel ziet er veel levensechter uit. Alleen het haar van de worstelaar is nog niet echt om over naar huis te schrijven en bij maskers en andere uitrustingsstukken is er soms sprake van wat clipping, zeker vergeleken met de vorige editie. Het geluid mag er ook best wezen. De verschillende moves hebben allemaal verschillende geluiden en het commentaarsysteem van de NBA-spellen werden toegepast op Michael Cole en Jerry 'The King’ Lawler, de twee beste commentatoren van het trio dat normaal RAW doet. Hun commentaar is eigenlijk zelfs beter in het spel dan in het echt. Een pluim dus voor de ontwikkelaars.
Voor de fans is dat echter allemaal bijzaak. Zij willen maar één ding: de nieuwe MyCareer-modus. In die spelmodus is het mogelijk om zelf je worstelaar van de grond op te bouwen. Ze hebben ook het pad dat de worstelaars nu afleggen, als blauwdruk genomen. Je vertrekt in het Performance Center waar je het klappen van de zweep leert van de echte trainer. Daarna verhuis je naar NXT, daarna naar Smackdown en daarna naar RAW. Onderweg verzamel je fans, ervaring en virtual currency. Met die laatste twee kun je overigens upgrades kopen en je worstelaar specialiseren.
Je kan dus je worstelaar aanpassen hoe jij wilt en we moeten zeggen, dat werkt. Zelfs met pre-made worstelaars voelden we ons verbonden en waren we teleurgesteld als we verloren tegen pakweg Bo Dallas (de boom in met hem, btw). De tegenstanders hadden ook allemaal een ander profiel en ze waren merkbaar beter of slechter in bepaalde gebieden. Zo bleek Bray Wyatt een behoorlijke harde counter in huis te hebben tegen de stijl die we probeerden te spelen met onze pre-made ‘giant’.
In de MyCareer-modus is het overigens ook mogelijk om rivalen op te scharrelen. Zo was onze ervaring met het spel een rondje knokken met Brock Lesnar. Brock heeft vakkundig de vloer gedweild, geboend en gedroogd met onze worstelaar, maar het was een episch gevecht volgens het spel en dus kregen we een behoorlijke som punten en fans erbij. In 2K15 gaat het er immers niet meer om of je wint of je verliest, nee, alles draait - net zoals bij de echte WWE - om de kwaliteit van de match. Dat maakt het spel grappig genoeg wat moeilijker, want je wil nog steeds winnen, maar nu wil je dat ook in stijl doen.
Het helpt daarom ook dat het worstelen goed aanvoelt in dit spel. Het is behoorlijk intuïtief en omdat elke worstelaar zijn eigen timings heeft, blijft het oppassen geblazen. Elke worstelaar heeft namelijk zijn eigen stats die op een of andere manier werken met die van jou. Voor sommige dingen heb je daarom erg weinig tijd om te reageren. Op het einde van de zitting zijn we er wel in geslaagd om een match van vijf sterren te produceren.