[PREVIEW] Assassin's Creed Unity
Eendracht maakt macht in Assassin’s Creed Unity
Ettelijke maanden voor Ubisoft zelf op de proppen wou komen met Assassin’s Creed Unity lekte er al heel wat. Wat doe je dan? Je zet je beste trailerbouwer aan het werk en onthoofdt het publiek met een prachtige CGI-trailer. Everybody wants to rule the world en dat wordt nu zelfs mogelijk met 4 spelers, want co-op sluipt de franchise binnen.
De Franse Revolutie is deze keer het strijdtoneel en daarmee worden heel wat fans ongetwijfeld op hun wenken bediend, want de periode wordt al vanaf Assassin’s Creed II als één van de mogelijke tijdperken naar voor geschoven. Dat betekent natuurlijk dat de vorige protagonisten niet meteen in aanmerking komen en dat brengt ons bij Arno, de nieuwe Assassin. Deze jongen is misschien net iets te vroeg geboren, want hij heeft duidelijk meer dan genoeg parkour en free running gezien om het zelfs van de hoogste gebouwen te doen. Dit nieuwe systeem heet “controlled descent”, waarbij je niet meer van richel naar richel zit te springen, maar in één vlotte beweging naar beneden kan, al rollend en half-stuntend.
Het ondertussen current-gen gevoel is mede dankzij de controlled descent al duidelijk zichtbaar. Onderaan de Notre Dame (die op schaal 1:1 gebouwd werd) staan immers honderden personages, beduidend meer dan wat de franchise tot op heden samen wist te zetten. Ook de overgang van freeroam naar missies, naar binnenlocaties zit helemaal vlot in elkaar – al krijgen we tijdens deze previewsessie jammer genoeg geen zijdelingse content te zien.
De grote vrees van heel wat gamers is dat de franchise gewoon grafisch vooruitkabbelt en voor het overige de traditionele elementen behield. Die grafische kant zit in elk geval wel snor in het Parijs van Assassin’s Creed Unity, maar ook qua gameplay poetst het team weer verder aan de franchise. Zo wil men de daken weer het eigendom wordt van de Assassins. Een eenvoudige ingreep is dat je vanop de daken meteen een overzicht krijgt van wat er in de buurt te doen is, zonder dat je naar de map moet. Simpele aanpassing, maar het behoudt wel meer tempo en het breekt de belevenis ook niet meer.
Ook lijkt men een beter nut te hebben gevonden voor Eagle Sense, want je zal deze vaardigheid kunnen upgraden naarmate het spel vordert. Zo kan je in het begin gewoon zien wie waar zit, maar komen er extra mogelijkheden bij zodat Eagle Sense misschien wat vaker wordt gebruikt dan het sporadische (en eigenlijk overbodige) gebruik in de vorige games. Er zitten ook nog tal van andere RPG-getinte vaardigheden in de game, maar meer dan die bevestiging kregen we ook niet uit de ontwikkelaar getrokken.
Een veelgevraagde toevoeging maakt nu ook een opwachting, namelijk de mogelijkheid om geruisloos in stealth rond te bewegen. Deze is niet contextueel, maar puur gebaseerd op je eigen input. Eagle Sense zal hier ook kunnen bijdragen tot een geslaagde stealthactie, net zoals “Last known position” in se helpt om beter in te schatten of de vijand je in de smiezen heeft of niet. Desnoods kan je proberen om jezelf te vermommen in andere kledij, maar daar moet je natuurlijk wel tijd voor hebben.
Val je echter meer op dan een roze krijtje tussen gele wasco’s, dan kan je natuurlijk ook gewoon klappen uitdelen. Dat zal ook lichtjes anders zijn dan de fans gewoon zijn. Het zijn nog steeds vechtpartijen, maar in plaats van een bepaald patroon uit te voeren en de doodsteek toe te dienen, hebben vijanden eerder een levensbalk die je proper tot nul moet zien te krijgen. Gelukkig kan je daarbij de hulp krijgen van de Parijzenaars, want die staan eigenlijk wel aan jouw kant.
Lukt dat zelfs niet, dan moet je misschien de grootste vernieuwing van deze game optrommelen, je mede-Assassijnen. In een reeks missies, die toch zowat een derde van het spel zouden moeten omvatten qua omvang, kan je met maximaal 4 spelers heel wat scenario’s gaan beslechten. Lukt het niet om medestanders te vinden, dan kan je het ook gewoon alleen doen, maar dat bemoeilijkt de zaak wel natuurlijk.
Met vier kan je natuurlijk ook maar beter goede afspraken maken, want als iedereen als kip zonder kop begint aan te vallen, is het zelfs voor 4 Assassins minder handig. Daarom heeft Ubisoft onder meer een actie toegevoegd waarbij je elk een doelwit kan aanduiden en er op een vast moment ook gelijktijdig wordt aangevallen. Dat dit ook in grootse omgevingen binnen kan gebeuren, in plaats van enkel maar buiten rond te hossen.
Met de grootste stad tot nu toe, catacomben, riolen en heel wat interieurslocaties probeert men ook de omvang van het spel wederom danig uit te breiden (ja, het Louvre en de Bastille zijn binnen te dringen), hoopt men de fans wederom tientallen uren bezig te houden.