De Sims Middeleeuwen
Ooit al gedroomd God te zijn? Alwetend en almachtig voor de gelovigen? Of voor de atheïsten onder ons, zoals Steve Hughes, die god wel willen zijn, wat niet veel inhoudt, omdat hij niet bestaat. Hier is je kans.
Het verhaal van de Sims Middeleeuwen brengt je immers naar een tijd lang geleden, waarin jij, als Wachter, de rol van almachtige op jezelf neemt. Het land waarover je heerst, zie je stelselmatig bloeien. De bossen en rivieren vormen zich en de dieren vinden ook hun weg naar je paradijs. Na een tijdje bereiken ook de eerste sims het beloofde land. Je ziet hoe de Sims evolueren en hoe je hen inspireert tot het opbouwen van een volledige beschaving. Het duurt echter niet lang voor het misloopt en de sims het paradijs ten onder laten gaan aan hebzucht, jaloezie, ziektes en duivelse chinchilla’s. Kortweg: ze nemen de verkeerde beslissingen.
Als Wachter besef je dat je het anders moet aanpakken. Misschien zal de ideale beschaving blijven bestaan als de sims helden hebben om naar op te kijken? De helden zijn sims die met hun groot aanzien en hun verworven kennis een ideaal rolmodel zijn voor de gewone sims. Zij zullen ervoor zorgen dat de juiste beslissingen worden genomen. Zij zullen jou helpen het koninkrijk in goede banen te leiden.
Een nieuw begin voor een nieuwe Sim
Dit verhaal wordt met gepaste muziek in de intro vertoond. De nieuwe vormgeving van de game maakt de sfeer compleet. Je herkent al gelijk vele elementen van de Sims-franchise, maar ook doet het concept je denken aan SimCity. Je bestuurt niet alleen personages, waarbij je hun behoeften en wensen moet vervullen, maar daarbij bestuur je ook je koninkrijk.
Net als bij Sims 3 zal je in dit spel een groot ‘levensdoel’ moeten kiezen. Het verschil hierbij is voornamelijk dat de verschillende ambities – het einddoel die je aan het begin van het spel kiest – ervoor zorgen dat je steeds op andere manieren je koninkrijk zal ontwikkelen. De eerste keer dat je het spel speelt, heb je maar één mogelijke ambitie: Een nieuw begin. Hierin wordt je koninkrijk stap voor stap uitgebouwd. Pas na deze ambitie zullen andere opties vrijgespeeld worden en is het de bedoeling dat je opnieuw begint met een nieuwe ambitie.
Het spel begint bij een overzicht van je huidige koninkrijk. Hierin kan je niet alleen de status van je koninkrijk bekijken aan de hand van de vier aspecten: gezondheid, veiligheid, cultuur en kennis, maar je kan hier ook nieuwe helden toevoegen bij het plaatsen van nieuwe gebouwen. Vooraleer je nieuwe gebouwen kan plaatsen, moet je voldoende koninkrijk-punten verzamelen. Die je weer verdient met het voltooien van queesten.
Bij de meeste nieuwe gebouwen, zoals bijvoorbeeld de barakken, zal je een nieuwe held moeten aanduiden. Deze kan je uit een lijst selecteren of zelf creëren op dezelfde manier als in de Sims 3, maar dan natuurlijk met een middeleeuws sausje. Ook hier zal je een benadering van je eigenbeeld kunnen schetsen door de keuze van haar, huid, kledij en gezicht. Daarnaast kun je net als in de Sims 3 eigenschappen toedelen aan de held, al moet je het ditmaal doen met twee goede eigenschappen en een gebrek. Mocht jouw creatieve kant niet zo ontwikkeld zijn, dan kan je natuurlijk altijd een voorgebakken sim gebruiken.
Jouw helden willen natuurlijk niet de hele dag op de bank zitten en daarom kun je queesten toebedelen aan deze sims. Om een opdracht te mogen doen zul je echter queeste punten moeten spenderen. Bij elke queeste zal je een x aantal punten moeten afgeven, en aangezien je maar een aantal punten tot je beschikking hebt, zul je keuzes moeten maken. Als jij een beloning niet hoog genoeg vindt, kun je de queeste natuurlijk gewoon links laten liggen. De mogelijke beloningen bestaan uit vier verschillende types: koninkrijk-punten, ervaringspunten, geld of de mogelijkheid om bepaalde aspecten van je rijk te verbeteren. Deze keuzes geven zeker de nodige uitdaging aan het spel.
Hoe je een queeste tot een goed einde brengt heb je volledig zelf in de hand. Stel je wordt op pad gestuurd om met een heks af te rekenen. Je kunt je ridder sturen om haar te vermoorden, maar je kunt het ook met een priester proberen. De keuze is aan jou.
Het leven zoals het is … ridders, prinsessen, duels en de pest.
Je eerste held zal de rol van koning of koningin op zich nemen. Pas als deze geselecteerd is en je een queeste hebt gekozen, zal de live gameplay-modus beschikbaar zijn. Hierin kan je met de personages spelen, zoals we gewoon waren in de voorgaande Sims-games. De nadruk ligt hier minder op de behoeften en de persoonlijkheid. Je zal bijvoorbeeld alleen moeten kijken naar je energie en je honger. Ook de vaardigheden, die je in de Sims 3 nog kon verwerven, zijn hier niet van toepassing. Daartegenover staat wel het level van je held. Hoe meer opdrachten je sim vervult in functie van de queeste, hoe meer zijn level zal stijgen. Zijn kennis en vaardigheden zullen uitbreiden naarmate zijn level stijgt.
Buiten het voltooien van opdrachten hebben je helden ook nog andere verplichtingen. Van elke held wordt verwacht dat hij zijn dagelijkse taken uitvoert om het koninkrijk te dienen. Een wijze levensles voor de uitstellers onder ons: uitstel leidt tot afstel. Wanneer je je taken verwaarloost of niet binnen de tijdslimiet voltooit, zal je koninkrijk de gevolgen dragen. De priester zal bijvoorbeeld af en toe een dienst moeten houden, moeten bidden of inwoners van het koninkrijk ‘Darkangel’s World’ moeten bekeren. Als dat niet gebeurt, zal je volk atheïst blijven, geen hoop koesteren en zich meer naar de misdadige kant begeven.
Het valt wel op dat de veroudering van je personages – wat zo populair was in Sims 3 – in de middeleeuwen niet van toepassing is. Tijdens het spelen merk je wel dat dit een bewuste keuze is. Je moet al letten op je verplichtingen, je queeste-vooruitgang en de behoeftes. Als daarbovenop nog beperkingen zouden komen door jonge leeftijd of ouderdom is dat niet bevorderlijk voor de gameplay. Daarnaast is het spel eerder gemaakt om alles te herspelen, dan om één spel voor zeer lange tijd te blijven spelen. Als je het hele leven van je vorst volledig wilt bepalen, zal het beter zijn om een soort kasteel en vorst te creëren in de Sims 3, dan voor Sims Middeleeuwen te kiezen.