Hands-on preview: Tomodachi Life
Animal Crossing wist het vorig jaar erg goed te doen op de 3DS, ook in het Westen. Met wereldwijd meer dan zeven miljoen exemplaren toonde de game aan dat er nog steeds een markt was voor dergelijke Sim-games op een handheld. In Japan heeft Nintendo echter nog een serie die op het eerste zicht wat gelijkenissen vertoont, namelijk de Tomodachi-serie. Deze franchise waait nu voor het eerst over naar onze contreien in de vorm van Tomodachi Life voor de 3DS en Nintendo nodigde ons dinsdag uit in hun hoofdkantoren te Frankfurt, om als eerste te vernemen wat we mogen verwachten.
De naam Tomodachi zal voor iedereen wat vreemd in de oren klinken. Wanneer je echter weet dat Tomodachi het Japanse woord voor vriend is, zal het al meteen heel wat duidelijker worden. Tomodachi Life is inderdaad een game die je het leven van jouw en je vrienden simuleert. In dit geval zijn de Tomodachi de gekende Mii-mannetjes van jezelf en je naasten. Ze worden bovendien voorzien van een eigen persoonlijkheid en stem, zodat ze nu veel menselijker zijn dan voordien.
Zoals je al kan raden, zal het samenleven van deze unieke personages tot heel wat drama en aparte gebeurtenissen leiden. Dit gegeven vormt dan ook de hoeksteen van het spel, want het observeren van hoe je Mii's zich gedragen (het smeden van vriendschappen, verliefd worden, zich amuseren, ...), is wat je het grootste deel van de tijd zal doen in deze game. Uiteraard ben je ook zelf de regisseur en kan je de aanleiding geven tot heel wat gebeurtenissen, maar regelmatig zal het eigen willetje van de Mii-personages maar al te duidelijk worden. Desondanks vinden de makers van het spel dat observatie van een game niet meteen gelijk staat aan passieve gameplay, maar eerder een vorm van creatieve vrijheid.
Qua speelstijl blijft Tomodachi Life grotendeels vasthouden aan heel wat typische Sim-gameplay, aangevuld met enkele eenvoudige randactiviteiten en minigames. Zo kunnen we hongerige Mii's gelukkig maken met voedsel, moeten we hen genezen met medicijnen wanneer ze zich ziek voelen en kunnen we hen ook van heel wat kledij voorzien. Hoe gelukkiger je jouw Mii's maakt, hoe meer geld je verdient. Met dat geld kan je vervolgens weer heel wat zaken aankopen (kledij, voedsel, meubels, etc.) om je mannetjes nog gelukkiger te maken, wat de speler zelf ook veel voldoening zou moeten opleveren. Heel wat mensen zullen zich namelijk identificeren met de Mii's en zich daarom ook gelukkig voelen wanneer hun verpersoonlijking zich gelukkig voelt. Dit was ook tevens de reden van het ontwikkelen van Tomodachi Collection. De producer van het spel, Yoshio Sakamoto, wil namelijk met zijn games iedereen gelukkig maken.
Yoni ziet zijn nieuwe woonst al meteen zitten. Nu nog een groene broek voor hem aankopen.
In eerste instantie lijkt het erop alsof de game hoofdzakelijk weggelegd is voor vrouwen en jonge kinderen. Toch zal het spel voornamelijk geschikt zijn voor zij die flink wat verbeelding hebben en/of wat sympathie voor anderen kunnen opbrengen. In dat opzicht 'selecteert' het spel als het ware zijn spelers. In Japan werd het spel razend populair door mond-tot-mond reclame, getuige daarvan de 5,5 miljoen verkochte exemplaren van beide Tomodachi-games.
Voor het Westen hoopt men dat de kracht van sociale media zijn werk zal doen en bijgevolg interesse zal wekken en daarom zit er meteen een Miiverse community en screenshotfunctie in de game. Of het spel ook zal aanslaan in Europa, daar hebben de makers en Nintendo momenteel het raden naar. Aangezien het 'gevoel om van anderen te houden' echter een universeel gegeven is, acht men de kans toch groot dat er toch een Westers publiek aanwezig is. De (nabije) toekomst zal moeten uitwijzen of dit inderdaad het geval zal zijn.
Na een vermoeiende perstrip kan het uiteraard geen kwaad om eens lekker te baden
Tomodachi Life mag op het eerste zicht een wat vreemde game lijken, maar eens je wat meer te weten komt over deze titel en diens bedoeling, is het een zeer interessant concept. In feite is het een mix tussen een simgame en een soapserie, waarin jij en je Mii's heel wat zaken zullen beleven en er meer nadruk ligt op passieve dan actieve gameplay. Vanaf 6 juni zal de game in de winkelrekken verschijnen. Vooralsnog zijn wij alvast erg benieuwd wat we de komende weken allemaal tegen gaan komen in de game.
Samen met de aankondiging van Tomodachi Life heeft Nintendo ook heel wat screenshots van het spel vrijgegeven. Een kleine selectie van de vele afbeeldingen valt hier alvast te bezichtigen. Ondergetekende zal de komende dagen en weken regelmatig zelf wat schermafbeeldingen van het spel maken en deze op het forum met jullie delen.